Как ваучерите за храна променят мотивацията на служителите?

Как ваучерите за храна променят мотивацията на служителите?

Българският пазар на труда се променя – динамично, шумно и често в различни посоки за служителите и работодателите. Но знаят ли компаниите какво наистина искат хората в екипите им? Разпознават ли HR специалистите скритите бариери пред ангажираността? А служителите – доколко се чувстват чути и ценени?

В опит да даде отговор на тези въпроси, Идънред България – водещ оператор на ваучери за храна – проведе най-мащабното си до момента проучване. Над 20 000 респонденти от цялата страна – служители, работодатели и HR специалисти – споделиха мнението си по теми, свързани с придобивките, ангажираността и нагласите на работното място през 2025 г. 

Eто и някои от ключовите изводи: 

  • Топ 3 най-популярните придобивки са електронните ваучери за храна, допълнителното здравно осигуряване, както и бонусите при достигнати резултати. 
  • Докато значителна част от HR експертите (36%) и работодателите (14%) нямат намерения да добавят нови придобивки, служителите активно търсят допълнителни дни платен годишен отпуск (28%).  
  • Почти половината от служителите (42%) не предоставят обратна връзка за придобивките си, докато само 8% от HR-ите и 8% от работодателите смятат така – огромно разминаване в комуникацията.
  • Прозрачността остава проблем – 44% от служителите не знаят как се представя финансово тяхната компания, което подчертава нуждата от по-добра вътрешна комуникация. 

С тези резултати става ясно едно – има какво да се подобри. Макар компаниите да смятат, че комуникацията върви гладко, служителите често не се чувстват чути или информирани. Пропуски в обратната връзка и липса на прозрачност могат да подкопаят ангажираността, независимо колко добри са самите придобивки. Време е организациите не просто да предлагат, а и да слушат – активно, целенасочено и с готовност за адаптация. 

Специален акцент в изследването е поставен и върху темата за ваучерите за храна. 

Данните недвусмислено потвърждават водещата им роля в работната култура: 

  • 94% от служителите са доволни от електронните ваучери за храна, а 96% не срещат никакви затруднения при използването на им – показател за тяхната интуитивност и удобство.
  • Служителите, които получават ваучери за храна, са почти два пъти по-доволни от пакета си с придобивки.
  • 95% от служителите, които не получават ваучери за храна, казват, че биха се възползвали от тях – в контраст с 33% от работодателите, които смятат, че екипите им нямат интерес към тази придобивка.
  • Над 70% от всички групи вярват, че ваучерите имат положителен ефект върху мотивацията – доказвайки, че това не е просто бонус, а стратегически инструмент за ангажираност. 
  • Компаниите, които инвестират във ваучери за храна, по-често отчитат ръст: 51% от компаниите, които ги предлагат, отчитат по-добри резултати, спрямо 40% от останалите.

Все повече работодатели осъзнават, че ваучерите за храна не са просто разход, а стратегическа инвестиция. Те повишават покупателната способност на служителите без допълнителна данъчна тежест – до 200 лв. на месец. В контекста на инфлация и растящи цени, това е реална подкрепа. Данните от проучването го потвърждават: когато инвестират в своите хора, компаниите печелят повече – лоялност, мотивация и резултати.

Ако искате да надникнете по-дълбоко в тенденциите на работното място през 2025 г. и да откриете още ценни данни и практични съвети – изтеглете пълния доклад тук

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ