Черният петък не е това, което беше

 Черният петък не е това, което беше

Tреската за пазаруване Черен петък в САЩ не е това, което беше. Дните на блъскането с лакти, за да се влезе в магазините с невиждани промоции, отминаха. 

Защо?

Няколко онлайн издания на маркетинг тематика от Щатите дават отговори в материали. Те говорят за "залез на Черния петък, какъвто американците го познават отпреди години", заради ръст на онлайн търговията и поради други причини. 

"Само преди няколко години Черният петък бе най-голямата сила в маркетинга. Звънецът за старт на пазаруването в него беше сигнал от рода на "Готови? Приготви се! Старт!". Всички се втурваха. Това бе денят с най-много продажби на дребно в Америка за годината и оживено обсъждан културен феномен. Някои обичаха Черния петък, други го отричаха, но всички говорехме за него. Той обаче показва знаци на отслабване." Това коментира в маркетинг раздела на списание Inc. Алисън Дейвис. 

Тя допълва, че фирмата за анализи на потребителското поведение Shopper Trak прогнозира, че Черният петък ще падне до третото място на ден с най-големи продажби в страната, след неделята преди Коледа (20 декември 2014 г.) и деня след Коледа. 

Какъв е проблемът? Някои го обясняват с термина "семантично засищане". Той отразява действителен психологически феномен, формулиран от изследователи в областта на социалните науки. "Семантичното засищане" работи по следния начин: когато една дума или фраза се използва твърде много, тя достига до точка на пренасищане и губи значението си дотолкова, че накрая се възприемана като безсмислица.

В миналото "Черен петък" означаваше в Америка за повечето хора нещо специфично - денят след Деня на благодарността, когато човек рискува да бъде заклещен в някой магазин, докато се бори да си купи по-евтино 50-инчов телевизор. Това са емоции, емоции, емоции. "Черен петък" бе дума с маркетингови суперсили. Сега тя се използва, за да се назовава с нея всяка продажба едва ли не от 1 октомври до Нова година. Превърнала се е в "шум", не в изкусителен призив за действие и маркер на "добра оферта". Смята се, че за търговията на дребно думата ще става все по-малко ефективна и безлична. 

Търговският директор в Wal-Mart в Щатите Дънкан Мак Ноутън коментира в тази връзка: "Преди го наричахме Черен петък. После стана и четвъртък. Сега е дълго цяла седмица. Може просто вече да му казваме "ноември". 

Ето защо Черният петък отмря във формата, в която Америка го възприемаше, и трудно ще има същата суперсила. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Астрономи откриха неизвестна досега квазилуна близо до Земята
Полша спря търговски трафик за 25 млрд. евро между ЕС и Китай със затварянето на границата с Беларус
Имението на прочутия режисьор Дейвид Линч в Холивуд се продава за 15 милиона долара
На днешната дата, 19 септември. Рождениците днес
Поемете контрола върху историята на вашата марка
Децата ще могат да подават сигнали за насилие през специално приложение
Създайте дома на мечтите си: Елегантност и функционалност в перфектен баланс