Да запазиш човешкото: Какви качества ще изисква от нас развитието на AI

Да запазиш човешкото: Какви качества ще изисква от нас развитието на AI

Да запазиш човешкото: Какви качества ще изисква от нас развитието на AI

Най-важното нещо за AI е, че ни показва какво не може да направи, споделя в авторски коментар за Ню Йорк Таймс Дейвид Брукс.

Миналото лято произведение на изкуството, създадено от изкуствен интелект, спечели първо място на щатския панаир в Колорадо. На мен лично ми приличаше на изображение, направено с поглед откъм задната част на сцена в опера. Виждате гърбовете на трима певци, зад тях неясни фигури и форми, които могат да бъдат или не зрители, а наоколо, извисяващ се над всичко, фантастичен дворец в стил „Властелинът на пръстените“.

На пръв поглед картината изглежда невероятна, но след секунда вече започва да ти се струва някак безжизнена.

„Когато се върнах към изображението и се взрях в него известно време, установих, че усилията ми за по-дълбоко възприятие са напразни“, споделя авторът на блога за технологични новини Л.М. Сакасас. „Разбрах това, когато започнах да разглеждам изображението по-подробно. Докато правех това, възприятието ми за образа по-скоро се разфокусира, вместо да се задълбочи."

Това е, което мнозина от нас забелязват в изкуството или прозата, генерирани от AI. Често усещането е именно за нещо липсващо и неясно. Липсва му хуманистично зрънце. Не съдържа страст, болка, копнеж и дълбоко изпитано лично преживяване на индивида. Не е родено от човешкото въображение, импулси на прозрение, тревога и радост, които са в основата на всяко дълбоко творчество.

Това ни показва каква може да е основата на реалността на идващата ера. AI вероятно ще ни даде фантастични инструменти, които да ни помогнат да "аутсорснем"  голяма част от текущата ни умствена работа. В същото време ще ни принуди да доразвием онези таланти и умения, които само хората притежават. Може би най-важното за AI е, че ни показва какво не може и по този начин разкрива кои сме и на какво сме способни.

Например, ако сте студент и се подготвяте за живот в света на ИИ, трябва да се запитате: „Какви дейности ще ми дадат умения, които машините не могат да възпроизведат? Което ясно ще покаже човешките качества?". Може би в този случай си струва да изоставите предмети, които ви учат да мислите безлично, линейно, обобщено - на това бойно поле AI ще е победител . От друга страна, вероятно можете да се обърнете към всяко занимание, както в естествените, така и в хуманитарните науки, което ще ви помогне да развиете следните ярко изразени човешки умения:

Оригинален личен стил. AI често създава безличната бюрократична проза, която се среща в корпоративните комуникации или академичните списания. Трябва да развиете свой собствен стил, оригинален като този на Джордж Оруел, Джоан Дидион, Том Улф и Джеймс Болдуин. Така че, хващайте се здраво за книгите, или посещавайте занятия, където имаге възможност да четете изразителни и ярки текстове и тогава ще можете да създадете свой собствен стил.

Презентационни умения. „Предишното поколение информационни технологии беше добре дошло за интровертите, докато новите AI ботове вероятно ще обърнат играта в полза на екстровертите“, пише Тайлър Коуън, икономист от университета "Джордж Мейсън".

„Ще трябва постоянно да демонстрирате, че сте нещо повече от „един от тях“. Способността да напишете и изнесете добра реч, да общувате с публика и да организирате интересни и ефективни срещи е набор от умения, които AI не може да възпроизведе.

Детски творчески дарби. „Когато взаимодействате известно време със система като GPT-3, забелязвате, че тя има тенденция да премине от банално към напълно безсмислено.“, казва Алисън Гопник, известна с изследванията си върху мисленето при деца. „А децата притежават умението да намират творчески път между очевидното и безумното.“ Децата, твърди тя, не просто имитират или пасивно усвояват информация; те изследват и създават иновативни теории и въображаеми истории, за да обяснят света. Затова е по-добре да избирате дейности – било то програмиране или рисуване – които освобождават творческата активност, дават ви възможност да се упражнявате и да усъвършенствате въображението си.

Необичайна перспектива. AI може да е просто машина за разпознаване на текст. Той е добър в предсказването каква дума трябва да бъде следващата, така че е необходимо да се развива способността да бъдете непредсказуеми, отклонявайки се от общоприетото. Изследвайте мирогледа на хора от далечни епохи, необичайни личности и непознати места: епикурейство, стоицизъм, томизъм или даоизъм. Хората с противоречиво мислене и уникален мироглед ще бъдат ценни в епоха, когато традиционното мислене се развива по инерция.

Емпатия. Машинното мислене е чудесно за разбиране на поведенческите модели в популациите. Но не е много подходящо за разбиране на уникалния човек, който е точно пред вас. Ако искате да притежавате това умение, тогава добрите уроци от хуманитарните науки ще ви бъдат много полезни. Като изучавате литература, драма, биографии и история, ще научите какво се случва в умовете на другите хора. Ако можете да разберете гледната точка на другия човек, ще придобиете по-ценно умение от машина, която абсорбира огромни количества данни за никого конкретно.

Ситуационна осведоменост. Човек с това умение усеща уникалните характеристики на ситуацията, в центъра на която се намира. Той интуитивно знае кога да следва правилата и кога да ги нарушава, следи хода на събитията, има специална чувствителност, не непременно осъзната, за това колко бързо да се движи и какви решения да вземе, за да не се "разбие в скалите". Тази чувствителност идва от опита, историческите познания, смирението пред лицето на несигурността и факта, че човек е живял интересен и обмислен живот. Това е вид знание, съхранявано както в тялото, така и в мозъка.

Най-добрите учители учат чрез личен пример. Когато си спомням най-добрите си учители, обикновено си спомням не какво беше в учебната програма, а кои бяха те. Независимо дали предметът беше в областта на науките или хуманитарните науки, помня как тези учители демонстрираха страст към знанието, забавление и енергично общуване с учениците. Те също показваха набор от морални ценности: как да бъдем строги с доказателствата, как да признаваме грешките, как да подкрепяме учениците, когато правят свои собствени открития. Спомням си как им се възхищавах и исках да бъда като тях. Никога няма да получите такова знание от бот.

И ето моята надежда за ерата на ИИ: тя ще ни накара да разграничим по-ясно знанието, което е полезна информация, и хуманистичното знание, което прави хората по-мъдри и ги трансформира.

Източник: The New York Times

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ