Управление

Лица

|

7 истини за отговорността

7 истини за отговорността

За всички години, прекарани в света на бизнесa, работейки със стотици фирми, екипи и мениджъри, има една тема, която винаги остава някак си недоизяснена. Това е темата за отговорността.

Повечето хора са съгласни, че тя е изключително важна за успеха на техния бизнес, но рядко има такива, които могат да обяснят защо е важна и какво точно е нейното влияние.  Те не знаят как да изградят култура на отговорност и просто се надяват, че  нещата ще се случат от само себе си.

Надеждата обаче не е стратегия за успех!

Това са седем истини за отговорността, които ще ви помогнат да я разберете по-добре и да подобрите нивата на отговорност на всяко равнище във вашата организация.

1. Отговорността започва от вас

Ръководителите определят фирмената култура. Ако искате да създадете култура на отговорност, трябва да започнете от себе си. Вашето поведение трябва да бъде примера, който останалите да следват. Ако искате да научите хората да поемат отговорност за действията си, трябва да им покажете, че самите вие спазвате обещанията си и че изпълнявате поетите ангажименти. Все пак, ако вие не спазвате правилата, защо някой друг би го направил.

2. Вие носите най-голямата отговорност

Като лидер вие носите отговорност както за всички провали, така и за всички успехи, с които може да се похвали вашата организация. Отговорността е неразделна част от длъжностната характеристика на всеки лидер. Липсата на отговорност на ръководните нива е една от основните причини за провала на множество компании.

3. Отговорността не е нещо еднократно

Отговорността не е нещо еднократно, а постоянно. Безотговорните хора винаги търсят начин да прехвърлят вината на някой друг, когато направят грешка, и да си припишат заслугите, когато резултатите са добри. Това поведение показва на другите, че не може да ви имат доверие и че компанията ви не цени високо отговорността. Добрите лидери знаят, че отговорността не е нещо, което могат да включват и изключват, когато намерят за удобно. 

4. Отговорността важи с еднаква сила за всички

Когато искате вашите служители да бъдат отговорни, не може да имате любимци, за които да важат различни правила. Не може да толерирате безотговорно отношение, само защото то идва от някои от талантливите ви хора. Отговорността трябва да се отнася еднакво за всички. Ако позволите дори само на един човек да пренебрегне своите задължения, вие отваряте вратата, която ще позволи на другите да бъдат избирателно отговорни.

5. Отговорността не може да бъде делегирана

Не може да накарате един човек да бъде отговорен, ако самият той не иска да бъде такъв. Най-добрият начин да насърчите отговорното поведение у хората, е като ги подготвите за успех. Ако искате хората да бъдат по-отговорни, питайте дали имат всичко, от което се нуждаят, за да изпълнят задълженията си. Когато отговарят с „да“, ще направят голяма крачка към изграждането на отговорно поведение. Ако обаче кажат „не“, трябва да им осигурите всичко, което им липсва, защото без него никога няма да имате отговорни служители.

6. Отговорността е разликата между успеха и провала

Когато хората отказват да поемат отговорност за своите действия и нещата тръгват в грешна посока, същите тези хора се превръщат странични наблюдатели, докато всичко около тях да се разпада. Още по-лошо е, ако от самото начало са били убедени, че нещата няма да се получат. Тогава те започват превключват на режим „Казах ти!“, който почти винаги води до самоизпълняващо се пророчество.

От друга страна, когато хората поемат отговорност и нещата започват да се объркват, те превключват на режим „разрешаване на проблеми“. В този момент, най-важното за тях е да разберат какво точно се случва и какъв е най-добрият начин да разрешат ситуацията.

Успешните отбори са пълни с хора, които превключват на втория решим, когато нещата не вървят. Моят опит показва, че отговорността е нещото, което в най-голяма степен разграничава успешните от неуспешните екипи. 

7. Трябва да държите хората отговорни за техните действия

Не е достатъчно да кажете на хората, че трябва да бъдат отговорни. Това може да подейства на някои служители, но със сигурност не на всички. Трябва да насрочвате периодично срещи, на които да преглеждате представянето на вашите служители.

Така покривате три цели:

Показвате на служителите, че ще ги държите отговорни за техните действия.

Имате възможност да предложите подкрепа и помощ в случай, че нещата тръгнат в грешна посока.

Можете да похвалите и насърчите хората, които се справят добре със задачите си.

Отговорността е нещо, което има нужда от постоянна поддръжка. Трябва да имате ясна и последователна стратегия за това, как да я приложите и утвърдите. Едва тогава ще можете да създадете култура на отговорност, която да издигне вашата компания на ново ниво.

Гордън Тредголд, основател на Gordon Tredgold LLC, за Inc.com

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ