Каква порода предприемач сте вие?
Преди да прочетете тази статия, затворете очи за кратко и си представете един предприемач. Какъв образ изниква в съзнанието ви? Може би сте си представяли умен, мотивиран (вероятно млад и мъж) зубър в стила на Марк Зукърбърг или звездите от „Силициевата долина“ на HBO. Може би в съзнанието ви е изникнал визионер от типа на Стив Джобс или Ричард Брансън.
Каквото и да си представяте, нашите ментални образи за това как изглежда един предприемач рядко улавят пълния обхват личности, които се захващат с този тип дейност. Това може да бъде проблем, тъй като ако не виждате себе си като определен „тип предприемач“, е по-малко вероятно да имате смелостта и вярата да следвате собствените си предприемачески мечти.
Ето защо намерих скорошна публикация в блог от бивш сериен предприемач, превърнал се в рисков капиталист, Джаред Хехт, за толкова освежаваща. В него Хехт разглежда различните типове предприемачи, с които се е сблъсквал, или е бил, през годините. Ето петте основни типа според Хехт:
Серийният изобретател
Този тип „е клинично пристрастен към създаването на неща“, казва Хехт. „За някои хора разстройството с дефицит на вниманието може да бъде пречка. За серийния изобретател това е суперсила. Този предприемач вярва, че всичко, с което се сблъскват в света, може да бъде направено по-добре. Това го влудява и го кара непрекъснато да работи по преодоляването на различни проблеми“, споделя Хехт.
Докато липсата на бутон за изключване на маниите на тези предприемачи понякога може да е досадна, както за другите, така и за самите тях, този човек обикновено действа вдъхновяващо на останалите. „Можете дори да използвате думата гений, за да ги опишете“, казва Хехт.
Опортюнистът
Тази по-пресметлива порода предприемач „вижда ниша в пазара и се заема с нея. „Познавам много сътрудници във фирми за рисков капитал, които се вписват в тази категория. Това е човек, който оценява и картографира пазарите, изучава тенденциите в индустрията и когато моментът е подходящ и той е събрал нужния кураж, се хвърля върху плячката“, разказва Хехт.
Наблюдателят
Този тип не се ръководи от бизнес проницателност или от необходимостта да се решат всички проблеми на света, а от собствената си всепоглъщаща фикция по един конкретен проблем. „Понякога е свръхспецифично като „защо не можем да отговаряме едновременно на всички съобщения?“ а друг път може да е супер широко като „твърде много хора умират от сърдечни заболявания“, обяснява Хехт. „Те изпитват някакъв проблем от първа ръка и след това пламенно се стремят да го разрешат.“
Експертът в индустрията
Това е типът предприемач, който има много уникален поглед върху това как нещо трябва да работи в сравнително нишова среда, но вярва, че това прозрение/решение може да бъде по-широко приложимо. „Това са хората, които може да са работили в сферите на информационната сигурност или специализираните бази данни в продължение на много години и вярват, че могат да измислят нещо ново и важно в това пространство ... Те имат конкурентно предимство благодарение на познанията и контактите, които са натрупали, и са готови да оставят своя отпечатък“, казва Хехт.
Академикът
Точно както подсказва името, този тип предприемач решава, че „неговите изследвания, научни разкрития или изобретение са готови за комерсиализация и че той е този, който трябва да ги превърне в реалност“. Понякога това се случва случайно. Те са супер технически ориентирани и имат познания от световна класа в дадена област, превръщайки това знание в нещо новаторско
Този списък изчерпателен ли е и това ли е единственият начин да се сортират предприемачите по типове? Със сигурност не. Хехт го признава и отбелязва, че други експерти имат свои собствени системи за класификация.
Категориите също могат да се припокриват. „Има и много предприемачи, които имат характеристики на множество от тези архетипи и живеят в различните им пресечни точки“, казва Хехт, като отбелязва, че даден предприемач може дори да промени типа с течение на времето.
Тази плавност между системите за характеризиране не е недостатък - това е предимство. Множеството системи и подтипове демонстрират огромното разнообразие от предприемачи. Фактът, че има толкова много начини да ги етикетирате, просто подчертава това, че хората подхождат към проекта за изграждане на нов бизнес от множество ъгли.
Какъвто и да е умственият ви образ на „предприемач“, той почти сигурно е незавършен, което прави палатката достатъчно голяма за почти всеки, който има стремеж и идея.
…………………………
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.