Ненаученият урок: Защо инвеститорите попадат в капана на технолегендите

Ненаученият урок: Защо инвеститорите попадат в капана на технолегендите

По време на процеса срещу основателя на фалиралата криптоплатформа FTX Сам Банкман-Фрайд адвокатите многократно показваха негови снимки, на които демонстрира доста висок стандарт на живот. Виждаме го на Супербоул в компанията на Кейти Пери и Орландо Блум. На друг фотос, той лети на частния си самолет и спи със скръстени ръце. На трети, по шорти и тениска, той излиза на сцената

заедно с Бил Клинтън и Тони Блеър

Тези същите черти, които направиха от него знаменитост в Силициевата долина - интелект, обсебеност от мащабите и лична история – в крайна сметка се превърнаха в слабости. След няколко часа обсъждане съдебните заседатели го признаха за виновен по всички седем обвинения, включително измама, заговор за пране на пари и машинации с ценни книжа.

Максималната предвидена присъда за Банкман-Фрийд е 110 години затвор. Съдия Луис Каплан, който председателства процеса, трябва да обяви решението си през март. Пред сградата на съда прокурорът за Южния окръг на Ню Йорк Деймиън Уилямс каза пред журналисти: „Този ​​вид измама е стар като времето“. Марк С. Коен, адвокатът на Банкман-Фрийд, заяви: „Ние уважаваме решението на журито, но сме разочаровани от резултата. Г-н Банкман-Фрийд ще продължи енергично да се бори с повдигнатите срещу него обвинения.“

Това е зашеметяващ обрат за човек, който само преди година продаде легенда, благодарение на която направи така, че компанията му FTX да струва милиарди долари. Историите са положени в основите на Силициевата долина и Банкман-Фрийд беше достатъчно умен, да направи така, че да превърне една легенда в нещо, което по някое време стана безумно успешен бизнес. Като основател на технологична компания, той беше перфектен в тази си главна роля -  неугледен, педантичен, тромав по начин, който се превърна в отличитения белег за гениалност. Той изгра ролята на човек, който по мнението на инвеститорите и обществеността, трябва да изглежда един основател на такава компания. Но ключовият момент в неговата легенда беше представата за него като за добър човек, който насочва богатството си към цели като ефективен алтруизъм, за да направи света по-добър.

В сферата на технологиите обичат големите герои и така много успешни основатели стават синоним на своите марки. В технологична екосистема, която е „удобна за основателите“, лидерите са склонни да остават начело на своите компании в продължение на много години. Сетете се за Марк Зукърбърг, който е главен изпълнителен директор на своята компания от самото й създаване, или Джеф Безос, който е бил главен изпълнителен директор на Amazon в продължение на 27 години. Инвеститорите инвестират не само в идеи, но и в хора, в които вярват като шефове. Така легендата на основателя и легендата за компанията се преплитат.

Наистина, инвеститорите видяха голям потенциал в Банкман-Фрийд и ентусиазирано подкрепиха компанията и основателя ѝ. Влиятелни фирми, включително New Enterprise Associates, Softbank, Sequoia Capital и BlackRock, са инвестирали общо 2 милиарда долара във FTX.

„Харесвам този човек“

написа един от партньорите на Sequoia, преди компанията да инвестира 214 милиона долара. (Sequoia след това бързо съкрати инвестициите си до нула).

Адриан Дауб, професор в Станфордския университет, отбелязва, че фактът много технологични компании да не са реализирали печалба от години, прави легендата им още по-важна. Колкото по-дълго една компания работи без печалба и заляга само върху идеята, то толкова по-важна става легендата, която основателят може да разкаже на инвеститорите. Ключов аспект от имиджа на компания от Силициевата долина е повествованието за неизбежността. Тоест, основателите непрекъснато прокарват идеята, че те ще станат толкова големи, че правилата на играта ще се променят заради тях.

Освен за инвеститорите, легенда е необходима и за публиката, която може да бъде озадачена от предназначението на новата технология. Компаниите, предлагащи продукти като криптовалути, разчитат на легенди, за да направят осезаемо това, което е абстрактно. Основателите имат множество аудитории: инвеститори, регулатори, обществеността. И за тези три аудитории Банкман-Фрийд беше очарователен, добър и последователен по свой начин. „Можете да ми се доверите. Аз съм типичният умник““, казва образът му.

Разбира се, няма нищо лошо в това един амбициозен основател да нарисува ярка и оптимистична картина за това, което компанията може да постигне в бъдеще. Но в индустрия, където се поощрява експлозивният ръст, основателите може да имат повече инерес да раздуват потенциала на своите продукти, отколкото да правят обосновани заявления за реалността.

Разказването на легенди е едно. Но изричането на съзнателна лъжа, както установиха съдебните заседатели, е съвсем различно. Структурата на стимулите на Силициевата долина и огромните суми, които могат да бъдат направени чрез продажба на легенди, а не на функционални продукти, означават, че

вратата остава отворена

за други да последват същите стъпки. „Докато има определен тип компания, която иска подобни истории“, казва проф. Дауб, „и определен тип инвеститор, който иска такъв тип компания като двигател, винаги може да се появи нова фирма от този тип.“

По мението на  Маргарет О'Мара, историк от Университета на Вашингтон и автор на "Кодът", последствията може да бъдат, че основателите ще избягват участие в политиката и филантропията. „Този ​​скандал и количеството гняв, който беше отприщен срещу основателя за това, че е превърнал идеализма в измама“, каза О'Мара, „може да накара силните брокери от Силициевата долина да решат:„ Ето какво се случва, когато хората се разсейват от собствените си важни дела“.

Разбира се, все още има къде технологичните инвеститори да влагат парите си. Сега, след като бумът на криптовалутите приключи, те насочиха вниманието си към генериращия изкуствен интелект. Технологията е много по-разбираема от криптовалутите, но все още има много скептици около нея. Според О'Мара, Сам Алтман, главен изпълнителен директор на OpenAI (докато се подготвя публикацията, Сам Алтман беше уволнен от тази позиция, но отново поканен на нея - бел.ред.), е отличен представител на компанията. Той вече се появи във Вашингтон, за да представи пред законодателите своята версия на „историята“ за изкуствения интерект, в която технологията може да унищожи света. „Ако този имидж проработи“, казва О’Мара, „инвеститори и основатели ще се повалят един друг“.

Източник: The Atlantic

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ