„Никъде офисът“ - най-доброто място за работа

„Никъде офисът“ -  най-доброто място за работа

Специалистът по работен процес Джулия Хобсбаум говори за тънкостите на хибридната заетост в наши дни

Представете си стъклена топка с падащ сняг в нея като символ на офисния живот. Преди век топката можеше да съдържа пишеща машина или небостъргач с  реклами. Можеше да има бюро или шкаф за документи. Тези неща остаряха едва с появата на интернет. Всъщност не ни пукаше за развитието на офисната конфигурация, докато пандемията не принуди хората, заети с умствен труд  да работят от дома си  - на кухненски маси и дъски за гладене. Това се оказва най-големият експеримент на работното място след Индустриалната революция.

В днешната стъклена топка може да има лаптоп и смартфон и всичко, което ни е необходимо. Сътресенията през последните две години доказаха, че обичайният офис, с работно време от девет до пет вече изчезва.

Уменията, а не графиците и близостта, ще определят кой къде и как работи

Тази тенденция дава възможност и  стимул за наемане на служители, без значение на часови зони и граници. Вместо да пътуват до офиса всеки ден, хората ще избират къде искат да работят –  наричам този нов модел „никъде офис“. Защо никъде? Отчасти защото се намираме в междинно състояние между двата етапа на развитие на работещия модел, а отчасти защото „никъде“ представлява краха на старото дългосрочно планиране. Вече нищо не е сигурно, всичко се променя бързо. Далеч сме от предишния ни начин на трудов живот и едва ли ще се върнем там отново. Появяват се напълно нови модели на работа. Подробностите за хибридния вариант са още неясни и ще продължат да се променят, но това е новата норма. Например, проучване, проведено в Съединените щати през 2021 г. от Prudential Insurance Company of America, показа, че от 2000 респонденти, които са работили дистанционно, 87% възнамеряват да работят поне един ден в седмицата от дома след премахването на ограниченията, свързани с COVID-19. 19. В световен мащаб работниците по света искат да работят от вкъщи много по-често, отколкото е било възможно преди началото на пандемията през 2020 г.  Днес се очаква служителите да прекарват 40-60% от работното си време в офисите на работодателя или на обекти с клиенти, а останалата част  - у дома (work in home - WFH). И компаниите, принуждаващи служителите да се връщат в офиса на пълен работен ден, се сблъскват със съпротива.  Когато главният изпълнителен директор на Goldman Sachs Дейвид Соломон, който нарече WFH „аномалия“, се опита да наложи връщане на всички, само 50% от служителите се съобразиха с нареждането. Какво ни доведе до такава практика и какво ни предстои? Появяват се напълно нови модели на работа.

Историята обикновено се движи бавно и след това прави рязък скок

 Така е и с развитието на офиса. През 2020 г., докато правех проучване за британския мозъчен тръст Demos, се заинтересувах от промените в офисния живот, които започнаха да се появяват веднага след Втората световна война. Избрах този период, защото това е последният път, когато светът е обединен от чувство за обновление, необходимостта да се съсредоточи върху възстановяването на икономиката и обществото след глобалният шок на войната. Организационната подкрепа за десанта в Нормандия в деня D е нещо като прототип на „никъде-офисът“ - бюра, шкафове, машини и табулатори с перфокарти са поставени точно на обветрения бряг, зад превзетите плацдарми. Офисната инфраструктура за голяма военна операция е един вид мобилен офис, където не мястото е важно, а хората и тяхната мисия.

В книгата „Административна история на операциите на 21-ва група армии на европейския континент, 6 юни 1944 г. – 8 май 1945 г.”, издадена от британската армия в края на войната, сухо се отбелязва, че „предвид мащаба и естеството на операцията, броят на изгубените или повредени пишещи машини е изненадващо малък." Наричам периода от 1945 до 1977 година Годините на оптимизма, защото в развитите страни работата е свързана с необходимостта от преправяне на света, създаване на глобални институции и развитие на капитализма. Това беше последвано от Годините на мецанина (1978–2006) -  период, белязан от появата на настолния компютър и раждането на напълно дигитално общество, както и дефинирането на баланса между професионалния и личния живот. След това дойдоха Годините на съвместна работа (2007-2020), през които бяха положени най-разпознаваемите основи на днешния „никъде офис“ - интернет и смартфонът направиха работата напълно мобилна. Настъпи културна промяна, когато поколението на Милениума и  поколението Z навлязоха в работната среда. Те носеха със себе си не само дигитални умения и очаквания за свобода, но и целеустременост в полза на вниманието и смисъла.

Шокът от внезапното спиране през март 2020 г. и последвалите изпитания и експерименти трябваше да научат лидерите и ръководителите да не приемат вече нищо за даденост. Трябва само да погледнете бързо променящия се пазар на корпоративни недвижими имоти, за да разберете динамиката. Базираната в Лондон Canary Wharf Group, която притежава едноименния офис комплекс, премина към гъвкави офис предложения, свързани с промяна на работното време. Гигантът за недвижими имоти Cushman & Wakefield партньорство с WeWork през 2021 г., специализирана в създаването на "гъвкави" офиси. Хибридният модел означава използване на по-малко служители в офиса, за по-малко време. Дойде моментът, в който може би най-влиятелната концепция за управление на последното десетилетие влиза в сила. Гъвкавостта и обучението ще бъдат от ключово значение. Какви са тогава приоритетите? Ето ключови промени, към които трябва да проявявате внимание и да се адаптирате през следващите нестабилни години.

"Как" и "защо" ще имат повече значение от "къде" и "кога"

Най-голямата промяна е отношението към времето и ангажиментите към графика, вместо към конкретна кауза. Сега има разбиране и признание, че технологиите са променили връзката между работата и времето за пътуване до офиса. Вместо да прекарват средно по час на ден за това и да изпитват основния натиск на инфлацията поради нарастващите цени на енергията и газа, служителите ще намерят за много по-привлекателно да ходят на работа, когато има значение, а когато не, да остават вкъщи и използват видеоконферентна връзка. Когато хората се събират физически, това може да бъде в съвместно работно пространство, хотел или офис на компанията.

Това, което ще има значение, са две ключови неща – социално взаимодействие и обучение. Влизането, за да седнете на бюро, да пишете имейли или да обменяте съобщения в корпоративен чат - в "никъде-офиса" няма да има особен смисъл. Шефовете, които правят работното пространство своеобразен университет или закрит клуб за обучение и неформално общуване, създават култура, която е по-здрава от тухли и цимент. Интересното е, че през март 2022 г. Citi Finance Company назначи първия си ръководител на отдел „Отговорност, култура и трансформация на човешките ресурси“ – нова пост пандемична позиция, която подчертава променящите се нужди на служителите в офиса. „Никъде офисът“ е положително място, където производителността ще бъде стимулирана от цел и смисъл, където служителите ще бъдат пощадени от нуждата просто да се появят там. Така те няма да изпитат това, което социалният историк Стадс Теркел в своята книга за политики „Работа“, остроумно нарече „умиране от понеделник до петък".

По материали от Strategy+Business

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ