Пагубната мощ на "лоялен до болка"

Пагубната мощ на лоялен до болка

Познавали ли сте някога човек, който е лоялен до болка? Всички сме имали или имаме приятел или член на семейството, който би застанал на наша страна независимо от всичко. В училищните години да си лоялен до болка означава да си готов да се застъпиш за приятел в конфликт с други деца или да му помогнеш да се отърве от наказание за някакво с дребно нарушение. Но в света на бизнеса лоялността от този тип може да има широкообхватни и дори катастрофални последици. Всъщност, ако не бъде поставена под контрол, тя може да потопи цяла компания.

Тук става въпрос за токсична лоялност. Това е типът лоялност, който ирационално служи на егото, а не на организацията. Тя може да приеме много форми. Служителите, които не получават справедливи компенсации за труда си или пък са притиснати от обстоятелствата да действат неетично, могат да бъдат токсично лоялни към своите работодатели. В много случаи те изпълняват тази роля в свой собствен ущърб, защото се чувстват емоционално обвързани с марката, институцията или индустрията. Недобронамерен мениджър може да използва чувства на вина срам, или пък токсична позитивност, за да държи такъв служител окован на място. Да бъдеш наричан „предател“ е толкова неприятно, че човек е готов да положи огромни усилия, за да докаже своята лоялност, дори ако това е ирационално и вредно за нас.

Хора като Елизабет Холмс от Theranos изискваха абсолютна лоялност от хората около нея. Сега, когато тайната за Холмс и Theranos е разкрита, почти не е за вярване, че тя е успяла да заблуди дори един човек, камо ли стотици хора, които са решили да работят за нея. Но маниакалното изискване на Холмс за пълна вярност остана незабелязано години наред, преди нейната къща от карти да падне. Подозирам, че има много други като нея, използващи токсична лоялност, за да скрият лъжите си.

„Свещените крави“ в офиса

За съжаление, токсичната лоялност не тече само в една посока, Много често това е двупосочен процес. Виждали ли сте някога мениджър, отдел или цяла компания да проявява прекомерна, необяснима лоялност към определен служител или група служители? Получателите на този вид сляпа вярност понякога биват наричани „свещени крави“ - хора, които са толкова почитани, че се смятат за недосегаеми.

Свещените крави обикновено попадат в три лагера – те са били с компанията открай, изиграли са значителна роля за важен успеха на организацията или са близки приятели или членове на семейството на някой от хората на високите нива в йерархията. Когато свещените крави започнат да проявяват негативно поведение или да вземат лоши решения, техните верни поддръжници игнорират тези проблеми или ги защитават.

На няколко пъти бях ангажиран с преобръщането на съдбата на няколко компании, след като други преди мен се бяха провалили. Тези, които ме предшестваха, неизменно и пагубно разчитаха на намаляване на разходите и преструктуриране. Те бяха толкова фиксирани върху външните лостове на бизнес операциите, че никога не се срещаха с хората, работещи в тези компании, и не опитваха да разберат фирмената им култура, за да идентифицират истинските корени на проблема: свещени крави, подхранвани от токсична лоялност.

Трудно е да се приеме, че вашата култура може да подкопава успеха на организацията. В резултат на това моят метод за справяне с проблема -  ангажиране с бъркотията на хората и емоциите, често разглежда като последен вариант.

И така, как да се преборите с токсичната лоялност и да неутрализирате свещените крави? Инвестирайте време в задълбочено разбиране на културата на организацията и междуличностната динамика. Лидерите трябва внимателно да изследват поведението на служителите и ръководителите, за да идентифицират токсичните индивиди и тяхното въздействие. След като идентифицирате проблемните хора - тези, които проявяват неоснователна лоялност и тези, които се облагодетелстват чрез свещен статус, трябва да ги изолирате далеч от здравата част от организацията, позволявайки й да продължи да функционира, без да бъде повлечена надолу от драма.

Само нова култура, която набляга на отчетността и прозрачността, може да разруши връзките на токсичната лоялност. Премахнете свещените крави, след което приложете нови политики и процедури, които насърчават откритата комуникация и обратна връзка. Поставете акцент върху разпознаването и възнаграждаването на служителите, които са пример за новата култура, и създайте политика на нулева толерантност към старите начини на правене на бизнес. Невъзпятите герои ще се издигнат и верните поддръжници на свещените крави или ще напуснат, или ще се присъединят към новата програма.

…………………….

Дейвид М. М. Тафет за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ