В търсене на таланти: Защо днес повече от всякога стратегическият подбор е решаващ за бизнеса
Съвременната динамична икономика обуславя и динамичността на пазара на труда. В тази връзка, набирането на персонал се разбира като ключов процес за успешното развитие на бизнес организациите. Малко са компаниите, които не осъзнават, че наличието на подходящите хора е основният двигател за тяхното прогресивно развитие. По този начин привличането и задържането на най-талантливите служители, както и изграждането на успешна корпоративна култура са от решаващо значение за тяхното бъдеще. Въпреки това, в България все още масово се прилага традиционното набиране на персонал. Този процес се състои в избор на кандидат, който най-добре отговаря на описаните в обявата за работа критерии. Слабостта на класическия процес, обаче, е че не е достатъчен за постигане на нужните стратегически и културни промени в организацията.
От друга страна, стратегическото набиране на персонал е процес, който се основава на ясно определени връзки между дългосрочните бизнес цели, дейностите по подбор на персонал и управлението на корпоративната културата на организацията. Характерно за този процес е идентифицирането и привличането на правилните кандидати за осигуряване на устойчиво конкурентно предимство на компанията.
За съжаление, много български компании подценяват стратегическия подход за подбор на персонал. Причините за това се крият в наследените от времето на социализма културни разбирания. Тези организации често наемат кандидати без да са направили анализ на дългосрочните си цели и да са започнали въвеждането на съответните културни промени. Както и във връзка с това да са дефинирали ясно ролята и критериите за кандидата. Твърде често подходът им към подбора е фокусиран върху бързото запълване на позиции, вместо върху изграждането на устойчив и мотивиран екип. Сами разбирате, че подобен подход не може да изгради конкурентно способна компания на световно ниво. А ние сме длъжни да променим това, защото България все още разполага с професионалисти, чийто потенциал често не се развива от организациите в резултат тези пропуски. Едно от възможните решения е подходяща подготовка на HR екипите и обучение на специалистите по подбор. По този начин те ще могат да консултират различните отдели и заедно да изграждат ефективни стратегии за наемане, които да отговорят на специфичните нужди на бизнеса.
Важно е да се разбере, че в основата на стратегическото набиране на персонал стои схващането, че подборът не е едностранен процес. Затова информацията трябва да се предава и получава и от двете страни, както от кандидата, така и от организацията. Процесът по стратегически подбор може да бъде сполучлив, само когато компаниите определят точно изискванията и очакванията си, както към себе си, така и към кандидата. Тук отново има и
два допълнителни фактора, от които зависи успеха
на стратегическия подбор. Първият е създаването на привлекателна работодателска марка или employer branding. В тази насока компаниите трябва да се стремят да създават удовлетворяваща работна среда с подходящ пакет от социални придобивки, които ще разграничат дадената компания от конкуренцията и ще привлекат ключови таланти. Проучванията показват, че имиджът и марката на организацията са изключително важни, когато кандидатът прави своя избор.
Вторият също толкова важен фактор е приемането на концепцията, че специалистът по подбор на персонал е „рекламно лице“ на компанията и влияе на резултатите от подбора. Този човек е „first point of contact“ и неговото представяне, т.е. начина, по който той или тя се държи по време на интервюто са от значение дали един кандидат ще вземе решение да работи или не за вашата организация. Отношението на специалиста по подбор на персонал рефлектира пряко върху същността на свободното работно място и на броя на кандидатите за него. Липсата на подготовка в комуникацията и културната осведоменост на HR екипите може да отблъсне перспективни кандидати и да влоши репутацията на организацията. Всичко това води до неприятно преживяване за кандидатите и в крайна сметка – до негативен имидж на компанията. Организациите, обаче, много рядко си дават сметка за това. Отново – преодоляването на този недостатък става с обучение и развитие на специалистите по набиране на персонал, защото те също имат силно отношение към израстването на компанията.
Според изследванията по бизнес мениджмънт много от успешните компании дължат успеха си на талантливите хора, на които е дадена възможност да развиват потенциала си в тези организации. Именно те стават източникът на конкурентно предимство на световните пазари. Така, привличането и задържането на хора с потенциал за развитие не само осигурява по-добро изпълнение на ежедневните задачи, но и изгражда основата на устойчива и продуктивна корпоративна култура.
Тук трябва да посочим
разликата с традиционния подход
който фокусира наемането на кадри основно върху технически умения и квалификации. Макар това да е важно, този подход рядко взема под внимание как новият служител ще се впише в културата и ценностите на компанията. Стратегическото набиране, от друга страна, надгражда, като акцентира и върху личностните качества, способността за адаптация, върху способностите и желанието за учене на индивида.
Тенденцията за гъвкавост на компаниите е стабилна и няма да изчезне скоро. Затова и много от гигантите, каквито са Toyota и Nissan например, все повече се фокусират върху привличането на кадри, които освен, че споделят техните корпоративни ценности, могат и да повишат корпоративната им култура. Тези организации търсят кандидати, които не просто отговарят на формалните изисквания, но също така демонстрират желание за непрекъснато подобрение и работа в екип. Тенденцията при HR мениджърите на глобалните компании е прилагането на стратегическия подбор и търсене на кандидати със способността да показват енергия, ентусиазъм и емпатия в работна среда. Това е така, защото този тип хора не само ще отговорят на настоящите нужди, но и ще развиват и адаптират компанията към бъдещите бизнес потребности.
В крайна сметка, стратегическото набиране на персонал е ключът към изграждането на устойчив и успешен екип, който споделя ценностите и целите на организацията. Компаниите, които възприемат този подход, имат ясна визия не само за настоящите си нужди, но ще подготвят и основите за успешното си бъдеще. За тези, които подценяват значимостта му и се задоволяват с по-общия процес на подбор, често остава хроничният проблем да се борят с високо текучество и по-ниска мотивация сред служителите си. Инвестицията в стратегическо наемане може да се окаже една от най-добрите стъпки за всеки бизнес, търсещ дългосрочен успех и устойчиво конкурентно предимство в съвременната динамична среда.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.