Тест: Умеете ли да управлявате шефа си

Тест: Умеете ли да управлявате шефа си

Този тест съдържа десет въпроса с различни отговори, от които вие трябва да изберете един, който смятате за верен. Така ще определите нивото на вашите знания и къде се нуждаете от допълнително усъвършенстване. Отговорите са в края на теста.

1. Управлението на шефа включва да научите възможно най-много за неговите силни и слаби страни, за неговите организационни и лични цели, интереси и предпочитан стил на работа. Това звучи малко като политически машинации. Каква е разликата между управлението на шефа и политическите машинации?

а) Няма разлика. Управлението на шефа е по-коректен и позитивен начин да определите дейностите, които искате да се подкрепят.

б) Целите са различни. Управлението на шефа е съзнателен подход, който довежда до взаимно съгласие за целите. Постигането им е в интерес на вас, на мениджъра ви и на организацията. Политическите машинации рядко се съобразяват с интересите на тези три страни.

в) Управлението на шефа е процес, при който вие и той си сътрудничите в интерес на това и двамата да се издигате в кариерата. Докато политическите машинации са само във ваш интерес.

2. Как можете да съберете най-пълна информация за силните и слабите страни на шефа, за неговите цели и предпочитан стил на работа?

а) Като говорите често с него и използвате собствените си наблюдения. И като питате колеги и други мениджъри.

б) Събирате информацията, като основно слушате внимателно, защото другите източници може да не са надеждни.

в) През първите шест месеца разговаряте с мениджъра си и активно го наблюдавате. След това събирате информация от колеги, с които вече сте установили добри взаимоотношения.

3. Кой трябва да направи първата крачка за установяването на правилни взаимоотношения с мениджъра? Вие или той?

а) Вашият мениджър трябва да поеме първоначално отговорността за установяване на взаимоотношения с вас. Ако не го направи в рамките на три месеца, поемате вие инициативата.

б) Вие трябва да поемете първоначалната отговорност за изграждането на правилни взаимоотношения с вашия мениджър.

4. Ако вашият мениджър не споделя с вас своите очаквания от работата ви, какво можете да направите?

а) Да му изпратите неофициално писмо, в което да очертаете вашата представа за неговите очаквания и го помолите за обратна връзка.

б) Да изчакате няколко месеца и след това да повдигнете въпроса отново.

в) Да попитате колегите и другите мениджъри какви стратегии към шефа са работили в миналото.

5. Върху кое от следните неща трябва да се фокусирате, когато представяте свое предложение пред шефа?

а) Ползите, които ще имаме ако го реализираме.

б) Спецификата на решението и как може да се реализира.

в) Вашата роля при прилагането на решението.

6. Точно както очаквате мениджърът ви да подкрепя вашите цели, така и вие трябва да подкрепяте неговите. Кое от изброеното по-долу не е подходящо, когато искате шефът ви да изглежда добре в очите на другите?

а) Преди да се опитвате да влияете върху някого, първо изучете начина му на мислене.

б) Увеличете сферата си на влияние там, където можете да получите подкрепа за шефа – другите отдели, клиентите, доставчиците.

в) Да повлияете върху тези, върху които имате официална власт като им дадете съвети, обратна връзка и споделите какво искате от тях.

7. Коя грешка най-често допускат хората, когато дават информация на своите началници?

а) Дават прекалено много информация твърде често.

б) Предоставят малко информация и винаги късно.

в) Дават много информация, но прекалено късно.

8. Една от възможните стратегии за ефективна комуникация с вашия мениджър е да определите дали той е „слушател” или „читател”. Какво следва от тези две определения?

а) Слушателите искат първо да прочетат информацията и след това да я обсъждат. Читателите предпочитат да чуят обобщението първо и после да прочетат детайлите.

б) Слушателите искат първо да чуят информацията и после да я прочетат. Читателите първо искат да прегледат писмени доклади и след това да разговарят с вас по темата.

в) Слушателите приемат добре кратко устно представяне на ситуацията и предпочитат да не четат детайли, преди да се обсъжда казусът. Читателите искат да разполагат с писмено описание, дори и неофициално, по всяко време.

9. По-долу са изброени твърдения, които един мениджър използва при преговори със своя шеф. Кое от тях бихте избегнали?

а) „Ако искате от мен да направя анализа, вие ще трябва да увеличите срока на изследването поне с три дни.”

б) „Ако ние трябва да включим и анализа, ще са ни нужни още три допълнителни дни.”

в) „За да включим и анализа, аз ще имам нужда от още три дни.”

10. Когато представяте на шефа проблем, вие го идентифицирате защо той представлява заплаха. Какво трябва да направите след това?

а) Кратка пауза и да попитате мениджъра за възможните решения или подходи.

б) Да представите своите решения или подходи.

в) Да попитате дали мениджърът ви има някакви въпроси.

Верните отговори на теста - на следващата страница

1. б) Управлението на шефа е съзнателен подход, с който се постига взаимно съгласие за целите. Те са в интерес на вас, на него и на организацията. Политическите машинации, на свой ред, са в подкрепа само на вашите интереси.

2. а) Можете да съберете най-пълната информация за силните и слабите страни на шефа, за неговите цели и предпочитан стил на работа докато говорите с него. Освен собствените си наблюдения добре е да разпитате колеги и други мениджъри за нещата, които ви интересуват. Използвайки всички тези ресурси вие можете да сте сигурни, че събраната информация е обективна и възможно най-точна.

3. б) Във ваш интерес е вие да поемете първоначалната отговорността за изграждането на правилни взаимоотношения с шефа. Активният подход от ваша страна е основата, върху която ще градите доверие и разбирателство. Така освен всичко друго показвате колко много държите на добрите взаимоотношения.

4. а) Изпращайки неофициално писмо до шефа, в което очертавате вашата представа за неговите очаквания от вас и с молба за обратна връзка, вие го освобождавате от задачата той да ви представя своите виждания. Не всички мениджъри могат да започнат подобен разговор. След като веднъж поведете диалога, всички неизяснени въпроси постепенно могат да отпаднат. Продължавайте редовно да търсите обратна връзка от мениджъра си. Ако знаете, че мениджърът ви предпочита срещите, пред писмените доклади, можете да проведете серия от неформални разговори, на които да обсъдите ролите, отговорностите и начините за измерване на успеха.

5. а) Когато с шефа обсъждате потенциално решение, фокусирайте се върху ползите, които ще имате. Как то може да се реализира, не е толкова важно на този етап.

6. в) Това не е добър начин да използвате своето влияние. Трябват ви стратегии, които да използвате при хора, върху които нямате официална власт.

7. б) Повечето мениджъри имат склонност да предоставят на своите шефове прекалено малко информация, при това твърде късно. Ако промените това и осигурите навременна и изчерпателна информация вие по-лесно ще изградите доверие и екипен дух.

8. б) Слушателите искат първо да чуят информацията и после да я прочетат, докато читателите първо искат да прегледат писмените доклади и след това да разговарят с вас по темата. За да комуникирате ефективно с вашия мениджър, трябва да адаптирате своя подход към предпочитания от него стил.

9. а) Това твърдение използва „Вие”, което не е препоръчително при водене на преговори с вашия мениджър. Ще постигнете по-добри резултати ако използвате „Аз” и „Ние”.

10. б) Когато представяте какъвто и да е проблем е важно да кажете какви са вашите решения. Повечето мениджъри предпочитат да чуят предложения за справяне със ситуацията, а не с какви проблеми се сблъсквате.  

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ