Business Signature СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Образование 360
Винаги търся и визуализирам ученика на бъдещето
В ЧСМУ „Откривател“ образованието е много повече от усвояване на знания – то е процес на откривателство, творчество и личностно израстване, споделя Анна-Мария Йоцова, педагогически директор и съосновател
Винаги търся и визуализирам ученика на бъдещето

В ЧСМУ „Откривател“ образованието е много повече от усвояване на знания – то е процес на откривателство, творчество и личностно израстване, споделя Анна-Мария Йоцова, педагогически директор и съосновател


Какви са предимствата на това, че учебната ви програма съчетава по хармоничен начин Монтесори подхода и принципите на IB образованието?
Програмите на International Baccalaureate (IB) са в пълен синхрон с философията ни за цялостно развитие на личността, свобода с отговорност, взаимосвързаност в общностите, стремежа към личностно майсторство и сътрудничество, която се корени и в Монтесори визията за образование.
Стремежът е да подкрепим децата да развият себе си в способни личности, които да имат знанията, уменията и светоусещането за принос към другите, света и природата. Фокусът върху уменията за мислене, комуникация, изследване, сътрудничество и функциониране на високо ниво са приоритет както в IB програмите, така и в Монтесори подходите. Дълбоко вярваме в изграждането на силен характер у учениците – развиваме качества като фокус, устойчивост, почтеност, отговорност, емпатия и емоционална интелигентност, които са неразделна част от тяхното личностно развитие.
Образованието е процес, а всяко ново учебно преживяване надгражда предишния опит на учениците, като ги вдъхновява да дават най-доброто от себе си и да бъдат автентични в представянето на наученото. Именно за да дадем път на тази прогресия в уменията за мислене, изследване, креативност и концептуално разбиране, въведохме програмите на IB от предучилищна възраст до 12. клас.
Какво означават училище и ученик на бъдещето – какво се крие зад тези определения?
Като Монтесори педагог съм се научила винаги да търся и визуализирам ученика, който още не е тук – ученика на бъдещето. Концепции като „училище на бъдещето“ и „ученик на бъдещето“ включват дълбока трансформация на подходите към учене и преподаване, като отразяват нуждите на света и професиите, които още не съществуват. В контекста на динамичното развитие на света в ерата на поликриза училището не трябва да бъде място, където само се предават знания, а пространство, което вдъхновява, насърчава мисленето, стимулира креативността и изгражда умения за живот в глобализирания и динамичен свят. Ролята на учителите е да бъдат не само преподаватели, а ментори, вдъхновители и водачи, които подпомагат учениците в развитието на техните уникални таланти и способности.
Каква е ролята на глобалното мислене за учениците и какво развива у тях този не само учебен, но и житейски подход?
То развива у тях умения за разбиране на различията и сходствата между културите, отношение към глобалните предизвикателства и умения за сътрудничество с хора от различни среди и с различни гледни точки. Чрез глобалното мислене учениците се учат да анализират социални, екологични и икономически въпроси от много перспективи, като развиват критично мислене, емпатия и адаптивност.
Те разбират, че решенията им имат глобално въздействие и че тяхната роля в обществото е част от по-голямата картина, което ги мотивира да бъдат отговорни граждани и да се ангажират с положителни промени в света. В „Откривател“ насърчаваме развитието на глобално мислене във всички учебни предмети.
Няколко поредни години учениците ни участват в международната инициатива „Монтесори модел Обединени нации“ (MMUN), а миналата година създадохме програмата MAGIC – динамична инициатива, която ангажира учениците в решаването на реални предизвикателства, свързани с Целите за устойчиво развитие (SDGs) на Обединените нации.
От тази есен освен в PYP и MYP програмите училище „Откривател“ се готви да посрещне и ученици в 11. и 12. клас в IB Diploma Programme (DP) – с какво тази програма е ценна за завършващите и какви възможности се откриват пред тях за следващата им образователна стъпка?
Естествена стъпка е да въведем IB Diploma Programme за ученици в 11. и 12. клас върху изградените солидни основи в начален, прои гимназиален етап. Това е златен стандарт за квалификация за прием в университети в цял свят. Програмата за начален етап (PYP) насърчава любознателността, креативността и основните трансдисциплинарни умения, докато Програмата за про- и гимназиален етап (MYP) задълбочава концептуалното разбиране, критичното мислене и интердисциплинарното обучение.
Програмата за втори гимназиален етап (DP) ще продължи тази прогресия, като предостави строга академична рамка, която предизвиква учениците да мислят креативно и критично, да прилагат знанията си в сложни, реални контексти, да развиват изследователски и лидерски умения чрез Теория на познанието (TOK), Разширено есе (EE) и Творчество, действие, служба (CAS). Приемът е отворен и вече записваме ученици в 11. клас, които предстои да започват своето вълнуващо DP пътешествие през септември 2025 г.
Как си представяте образованието в България след 10 години и съответно училище „Откривател“ в тази визия?
Вероятно образованието в България ще бъде по-актуално, динамично и ориентирано към практическото приложение на знанията. Ще видим все по-голямо интегриране на технологии, персонализирани учебни пътеки и интердисциплинарни подходи. Нашата визия е „Откривател“ да продължи да бъде лидер в образователната трансформация, като насърчава отлични постижения, креативност и лидерство и дава пример в образователната реформа в България и Балканския регион. Училище, в което ученето е вдъхновяващо, децата не просто натрупват знания, а се учат как да ги прилагат с увереност, креативност и социална отговорност.
Анна-Мария Йоцова е педагогически директор и съосновател на ЧСМУ „Откривател“. Тя има 3–6, 6–12, 12–18 AMI Монтесори диплома, магистър е по педагогика, социална работа и психология, MBA бизнес управление.
|
Ключови думи
Училище Откривател
образование
ученик на бъдещето
иновации
образователен подход
образователни програми