Предприемач БРОЙ /// Мениджър 07/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Новото лице на хижаря

Запустели постройки в планината могат да се превърнат в привлекателно работно място

Автор:

Яна Палагачева

Снимки:

Валентин Диневски/Creative Visual Solutions

Новото лице на хижаря

Запустели постройки в планината могат да се превърнат в привлекателно работно място

Новото лице на хижаря
quotes

С наближаването на местните избори на дневен ред неизменно излиза темата за облагородяването на Витоша. Различни политически сили дебатират и предлагат решения за възстановяване или изграждане на подходяща инфраструктура, за да могат софиянци и други посетители максимално да се насладят на потенциала на природния парк.

Макар и с право столичани да очакват подобни действия да се инициират основно от местната власт, през последните години младият предприемач Радослав Мирчев е един от тези, които доказват, че частни лица също са в състояние да допринесат за този облагородителен процес.

Преди години Радослав и негов приятел решават да разучат възможностите да закупят и вдъхнат нов живот на някоя от запустелите хижи на Витоша.

„С един приятел от детинство решихме да потърсим подобен имот и буквално намерихме хижа „Септември“ в обява в интернет“, разказва Радослав. „Давам си сметка, че това беше чист късмет, тъй като вероятността да намериш нещо такова е много малка, особено в национален парк, където ти имаш собственост над постройката, но не и над земята.“

Макар че все още е рядкост частни лица да закупуват и реставрират подобни имоти, Радослав вярва, че тази тенденция може да зачести. „Голяма част от този тип постройки на Витоша са били почивни станции на някои дружества, които след 1989 г. са започнали да се разпродават“, разказва Радослав. „Много от тях вече са частни имоти, в което аз виждам само позитиви, защото по този начин места като нашата хижа, могат да срещнат добри стопани.“

Формалният процес по закупуване на имота отнема на Радослав и съдружника му около две години. През 2019 г. хижата вече е тяхна собственост, а през 2020 г. официално отваря врати. Тъй като голяма част от помещенията се нуждаят от ремонт, новите собственици решават да го извършват поетапно.

„Първото лято се съсредоточихме върху това да може да работи кухнята, така че имаме приходи. Впоследствие успяхме да ремонтираме голяма част от стаите, както и тоалетните“, разказва Радослав. „На втората година направихме по-големи тоалетни на кота нула, за да могат да поемат дневния човекопоток.“

За това време младите хижари успяват и да освежат визията на сграда отвън, боядисвайки покрива и поддържайки пространството пред самата хижа.

„Започваме четвърти сезон и имаме много повече опит в това по кое време на годината какво се случва, което ни помага с планирането. Съответно всяка следваща година успяваме да сме малко по-добре и финансово“, споделя Радослав.

Новите планинари

Хижата се радва на голям интерес от отварянето на вратите си през лятото на 2020 г. Пандемичната обстановка през този период помага на бизнеса на потръгне, като много хора избират да прекарат летните дни на открито в планината. Ограниченията за пътувания извън страната допълнително засилват посещенията.

Според Радослав ключов фактор за успеха на хижата е близостта до София, която привлича определен тип посетители, нетипични за по-отдалечени планински имоти. Такива например са хоум офис служителите, които избират да прекарват работното си време в планината.

„През летните месеци, когато времето е хубаво, имаме дни с по 40 човека, които работят оттук. Това е един приход, който една хижа в средата на Стара Планина не може да има“, уточнява Радослав.

Това далеч не е единственият имот на Витоша, който яхва вълната на тази нова тенденция. Подобно на „Септември“ хижите „Червената шапчица“ и „Балканити“ претърпяват основен ремонт и отварят отново врати за посетители през 2020 г. И двете хижи се радват на хоум офис посетители.

Тези места често са предпочитани и за тиймбилдинг събития. Друга нова тенденция е желанието на все повече двойки да организират сватбеното си тържество в планината.

„Сложили сме си цедка от една сватба на месец, за да може хем тези, които имат голямо желание да се оженят при нас, да имат тази възможност, хем хижата да не се превръща в сватбена дестинация, която да отблъсне редовните ни клиенти“, обяснява Радослав.

Собствениците обаче са положително настроени към различен тип организирани дейности, които привличат подходящите посетители, без да създават неудобство за други клиенти. Такива например са стендъп шоу програми и детски лагери в планината.

Бизнес предизвикателства

Популярността на хижите като дестинация се сблъсква с немалко организационни и финансови предизвикателства. Най-голямата трудност идва от факта, че сезонът е доста кратък и изключително зависещ от метеорологичните условия. Витоша е предпочитана дестинация през летните месеци, когато можеш да избягаш от високите температури в града.

Туристическият поток през зимата може да е сравнително ограничен поради липсата на функционираща писта близо до хижата. Липсата на целогодишен ангажимент пък от своя страна води до друга трудност – набирането на подходящ екип.

„За сезонната работа понякога е трудно да набавиш персонал. Много хора си представят хижарската работа като доста лесна, но има дни, в които се трудиш дълги часове, тъй като заради отдалечеността ни е трудно да имаме две смени“, споделя Радослав.

Макар и до хижа „Септември“ да може да се стигне само за половин час от центъра на София, разстоянието се оказва достатъчно голямо, за да създава логистични проблеми на персонала. „Тези 30 минути се явяват проблем, когато трябва нещо да се случи или купи бързо. Аз бях направил една статистика, че за три години средно съм прекарал около 45 денонощия в шофиране до хижата“, казва Радослав.

Тези спънки не успяват да попречат на успешно развитие на планинския му проект. Тъкмо напротив, с напредване на времето и собственикът, и персоналът трупат все повече увереност.

Макар и да признава, че хижарската работа невинаги е сладка, Радослав се надява примерът му да бъде последван от други и да вижда все повече постройки на Витоша, на които се вдъхва нов живот.