Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Образование 360
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Гласът, който не чуваме
Диагнозата на учениците
Гласът, който не чуваме

Диагнозата на учениците

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Лора, 8 г., 1. клас
Какво е за теб мечтаното училище?
В мечтаното училище има хубав стол , хубава храна, чисти маси и столове. В стола искам да има прозорци и малко цветя. Да има хубави класни стаи, чисти и подредени. Да има добри учители, да не се нервират за всичко, да са търпеливи, да преподават интересни уроци. Децата да са добри и да си поддържат стаят чиста, да си спазват правилата и да не се отделят от групата, а да се движат в строй. Учителите да ни дават да правим каквото си искаме на двора. В петък децата да си избират в кой час да отидат и да си изберат учител. Искам в първи клас също да има компютърно моделиране. Да има възможност да учим японски, италиански, немски, испански и английски и всеки да си избира в коя група да отиде, групата да е максимум 12 деца. Искам да учим за планетите, Космоса и Вселената. Искам да има час по летене на метла, а училището да е като замък. Залата за футбол да се превръща в ледена пързалка. Целият салон по физическо да е направен от стъкло и да се вижда небето, но да не ти свети слънцето в очите.
Какво ти харесва в любимия учител?
Любимата ми учителка е госпожа Кадилова. Обяснява ни интересни неща, мила е към децата, кара ни се за добро и така научаваме грешките си и повече не ги повтаряме.
Какъв е смисълът на училището? Да се учим, да се възпитаваме, да си намираме нови приятели.
Защо ходиш на училище?
За да се забавлявам, за да съм умна, за да съм възпитана, за да си намирам приятели, да се уча да чета, да пиша красиво, да мисля, да разсъждавам.
Какво искаш да постигнеш?
Да стана добра кънкьорка, да съм добра пианистка. Да ме изберат в НПМГ, за да уча за природата и малко математика, искам да уча биология, химия, физика. Искам да стана ветеринарен лекар или библиотекарка.
Какво не искаш да виждаш в училище?
Не искам да виждам в училище как някой се чувства зле или някой да удря друг и не искам да виждам госпожата да се чувства зле.
Какво искаш да учиш, а го няма в училище?
Космонавтика. Да учим как се прави машина на времето. Да има час по пиано и да има кънки на лед.
Симеон, 9 г. 3. клас
Какво е за теб мечтаното училище?
За мен мечтаното училище е с много различни предмети, добри учители, красиви стаи.
Какво е за теб добър учител?
Да не се кара. Ако някой си е полегнал например, госпожата да не му се кара: „Хайде веднага стани“. Да обясняват добре. Да преподават без злоба, с мило отношение.
Какво не искаш да виждаш в училище?
Не искам да виждам лоши учители и деца, които се бият, и такива, които мързелуват.
Какво искаш да научиш в училище?
Много неща. Ако искам например да стана пилот, трябва да науча много различни неща, в много различни предмети.
Филип, 10 г., 4. клас
Какво е за теб мечтаното училище?
В моето мечтано училище всеки ден има един час по история, дълъг поне 60 минути. Учителите се концентрират едновременно върху знанията, но и върху спорта, защото трябва да си силен, а не клечка. Хем учиш, хем прекарваш много време навън. По математика децата искам да са изпитвани на дъската, за да се разбере дали са разбрали урока, и така да бъде по всеки предмет. По физическо няма да се правят нормативи. Да има хубаво футболно игрище с изкуствена трева, да има баскетболно игрище, на което кошовете да са качествени. Училището отвън да е с хубава бяла мазилка, а отвътре да е, както моето си училище. Да се поддържа ред в тоалетните. Да има много голяма библиотека с много книги и удобни места за четене и почивка (барбарони), както е в нашето училище сега.
Какъв е смисълът на училището?
Училището е важно за учене и за разговаряне с приятели. Защото ако само се учи, за някой това ще е мъчение, затова е хубаво и да се общува с приятели.
Защо ходиш на училище?
За да уча, за да се забавлявам и да разговарям с приятелите си.
Какво искаш да постигнеш?
Аз искам да стана или добър инженер, или добър баскетболист и да играя в „Лейкърс“ или „Чикаго Булс“. Или да стана много добър вратар и да отида в „Барса“ или AC Milan. Искам да съм много добър по история.
Кой ти е любимият учител и какво ти харесва в него?
Любимият ми учител е учителят по история – Петър Йоцов. В него ми харесва това, че разказва случките от историята толкова добре, че си ги представяш живо в ума. Преподава много добре, много е мил и много забавен.
Какво не искаш да виждаш в училище?
е искам да видя някой да се наранява или да наранява друг. Никой не трябва да бъде изгонен. Не искам да има обиди между съученици.
Какво искаш да учиш, а го няма в училище?
Как се правят анимационни филми, програмиране.
Борис, 11 г., 5. клас
Какво е за теб мечтаното училище?
Училище, в което се учим още от малки да караме коли, да се учи дизайн. Всеки да си избира предметите, които да учи, но математика, български език, английски език, физика, биология, химия и историята ще бъдат задължителни.
Как трябва да преподават учителите?
Да преподават, както преподават и сега, но да не правят толкова много забележки, когато кихнеш например.
Как преподава любимият ти учител?
Любимите ми учители са по физическо и история. По физическо ни е г-н Хардалиев, при който започваме часовете така: първо се строяваме, после правим загрявка и след това се разпределяме и играем футбол, волейбол и други неща. Другият ми любим учител е Петьо Иванов по история. В неговия час седим на барбарони. Той обяснява толкова добре, че всеки може да разбере урока по история. Прави ни планове, които много ни помагат.
Какво не искаш да виждаш в училище?
Не искам да виждам учители, които правят забележки за най-малкото нещо. Иска ми се и децата да са по-дисциплинирани.
Какъв е смисълът на училището?
Да ти помогне да постигнеш мечтите си, целите си, да направиш нещо за развитието на света, не само за себе си, както Томас Едисън например.
Адел, 13 г., 6. клас
Какво ти харесва в училище и какво би искала да се промени?
Харесвам проектитe, които измислят за малките деца в нашето училище. Имаме куклен театър, говорим за пристрастяване и зависимости, правят много неща за общата ни култура.
Също ми харесва, че ни дават да правим повече презентации.
Искам в часа на класа да говорим по повече теми, но иначе е чудесен предмет, защото там може да обсъждаме, да си подобряваме социалните умения и да изразяваме собствено мнение.
Не одобрявам, че се претоварват децата от най-ранна възраст. Трябва по-леко да се преподава, защото, като претоварваш децата, училището не е забавно, става прилично с един ад, да кажем. И после родителите се чудят, защо някои деца имат проблеми. Много често ни дават много материал, притискат ни. Децата нямат време за себе си, нямат почивка. Те си мислят, че трябва винаги да учим. Дават ни много домашни за събота и неделя и за кратките ваканции – те тогава защо съществуват? Другото е, че учителите малко са загубили умението да учат.
Учителите да учат – това ли наистина имаш предвид?
Да, и да преподават, и да учат. Например, когато преподават, да не четат само плановете на урока или някаква презентация. Уроците в учебниците са изразени сложно, с думи, които повечето деца не разбират. И мисля, че учителят трябва да вземе тази отговорност и да им го разкаже по-разбираемо. Може да ни даде примери. Не да искат да зубрим, а да запомним най-важното.
Когато има проблем - някаква ситуация с насилие или дете не се справи добре, или постъпи погрешно, учителите трябва да вземат мерки, да разговарят, да обясняват, а не само да правят забележки или да не им пука. Това е по-разумно, защото, като вземеш от времето си, ще спечелиш повече време.
Какъв предмет, който нямате в училище, би искала да имате?
Трябва да се учат много спортове, не само волейбол и футбол. Да има уроци за живота – като за пътните знаци, но по всички теми. Да учим сред природата, а не в класната стая. Също може да учим дейности, които са извършвали хората, преди да имат технологии, за да не го губим този опит. Да учим по време на екскурзии и в музеите, за да виждаме предмета, за който ни разказват.
Учиш ли с GhatGPT?
Да, но не го използвам, за да ми пише домашните, а за да ми събира информация, прави го по-добре от Google. Помагат ми и видеата в YouTube и „Уча се“.
Как си представяш училищата в бъдещето?
По-нови и по-приемливи. Да не са в сив или бежов цвят, а в ярки и спокойни цветове. Да имат големи дворове с игрища и с градини с пейки и някои предмети да се вземат навън. Да имаме автомати за пречистена вода. Класните стаи да са подредени и с хубави мебели, защото в по-подредените места се учи по-добре.
Елена, 7. клас, 14 г.
Какво от образованието, което си получила до този момент, смяташ, че ще ти е полезно?
Смятам, че основните знания по всички предмети ще ми бъдат полезни. Така получавам богата обща култура. Владеенето на чужд език в днешно време също е задължително, особено английски. Важен е и българският език, за да сме грамотни както писмено, така и говоримо. Разбира се, има и много излишна информация, която няма да ни е необходима за в бъдеще.
Какво не успяваш да научиш в училище, а смяташ, че ще ти е необходимо?
Може би е добре да имаме повече практически задачи, например да правим опити по природните науки, да гледаме повече видеа и образователни филми по география и история, да правим повече проекти и да работим в екип.
Ако беше министър на образованието, какви промени би въвела в училище?
Щях да намаля учебния материал, защото смятам, че се изучават много излишни неща. Също ще намаля и броя на часовете, защото се преуморяваме твърде много, когато почти всеки ден имаме по 7 часа. Раниците са много тежки и ще трябва да помисля и за този проблем. Бих направила така, че някои часове да се провеждат на открито.
Смяташ ли, че натоварването в училище е нормално?
В никакъв случай не е нормално. Ние, учениците, не можем да се справим с многото учебен материал, който трябва да научим, и с многото домашни, които трябва да пишем всеки ден. Така не ни остава време да развиваме своите интереси, да разширяваме мирогледа си и за други неща извън учебния материал.
Даниел, 14 г., 8. клас
Какъв е смисълът на училището?
Да получиш ценни знания, да ти помогне да се ориентираш кои са силните ти страни, с какво би искал да се занимаваш – да имаш основата, върху която да надграждаш знанията си.
Защо ходиш на училище?
Заради ученето, разбира се, но трябва да кажа, че и приятелите са важни. С тях винаги е забавно дори когато имаме тежки уроци. Помагаме си един на друг и прекарваме страхотно времето заедно. Те правят училището далеч по-приятно място.
Kакви промени би въвел в българското училище?
Първо, бих направил часовете по-кратки, за да не са така изморителни. Би било много хубаво, ако уроците се представят по-интересно, ако има повече чисто практически неща. Мисля, че ще е хубаво, ако учениците – особено по-големите – имат повече свобода на избор относно учебния материал.
Бих премахнал задължителните униформи. Според мен е важно всеки ученик да има възможност да изразява себе си, включително чрез облеклото си.
Също така бих обновил класните стаи и спортните съоръжения. Иска ми се като цяло да имаме една по-модерна учебна среда.
Смяташ ли, че натоварването в училище е нормално?
Има по-трудни периоди. Например за мен най-предизвикателният беше подготовката за НВО в 7. клас. Имах много уроци, упражнения, пробни тестове – понякога всичко това беше изтощително. Научих обаче значението на постоянството и добрата организация.
Какво искаш да постигнеш?
Искам да науча достатъчно добре испанския език, така че да продължа образованието си в испаноговоряща страна. Харесва ми културата, искам да я опозная по-добре. Смятам, че ще имам и много повече възможности за развитие.
Аделина, 18 г., 12. клас
Какво от образованието, което си получила до този момент, смяташ, че ще ти е полезно?
Това, което със сигурност ми е дало образованието досега, е дисциплина. Научих се да полагам усилия, да се справям с отговорности, да работя с крайни срокове и да си разпределям времето. Освен това благодарение изцяло на училищната подготовка успях да науча два чужди езика - английски и немски.
Какво не успя да научиш в училище, а смяташ, че ще ти е необходимо, за да се реализираш?
Има прекалено много неща, които не учим в училище, но в същото време се очаква от нас да знаем. Финансова грамотност, как работи данъчната система, как се попълват документи, какво значи да имаш застраховка, как да управляваме личния си бюджет. Това са все неща, които са част от ежедневието на всеки възрастен човек, но никой не ни ги обяснява. Очаква се просто да ги „научим с времето“, но според мен училището трябва да ни подготвя и за реалния живот, а не само за изпити.
Ако беше министър на образованието, какви промени би въвела в българското училище?
Бих интегрирала по-голямо разнообразие от автори в литературата, включително класици като Шекспир и Джейн Остин, заедно със съвременни произведения, които говорят за актуални проблеми. Според мен липсата на устни изпити, които изискват от учениците да изразяват собственото си мнение, е голям проблем на българското образование. Например във френската система част от финалните изпити са устни, което позволява на учениците да демонстрират различен вид умения. У нас матурите ни поставят в рамките на „правилния“ отговор. Вместо от ранна детска възраст да се питаме какво е искал да каже авторът, трябва да се задават въпроси като „Какво мислиш ти за това?“. България е на последно място по функционална грамотност в ЕС, което показва, че има достатъчно проблеми, върху които министерството може да се фокусира, вместо да създава още чрез добавянето на нов материал и допълнителни предмети. Практиката трябва да е на първо място в учебния процес, а теорията да бъде на второ.
Смяташ ли, че натоварването в училище е нормално?
Тук има много фактори – в кое училище учиш, в кой град живееш, колко изобщо се трудиш и те интересуват оценките ти, защото няма смисъл да се лъжем – в България всеки може да завърши гимназия с почти минимални усилия. Друг е въпросът с какви оценки. Ако трябва да съм честна, лично за мен най-трудните ми години в училище със сигурност бяха периодът 5.–7. клас. В седми клас се вкарват нови и доста сериозни предмети като физика, химия и биология, които са голямо затруднение за мнозинството ученици.
Има ли учители, които са те вдъхновили? Разкажи за тях.
Най-вдъхновяващи за мен са били учителите, които са строги, но справедливи.
През последните три години ми преподаваше един от най-вдъхновяващите за мен хора – г-жа Ирина Васева. На първата родителска среща се обърна към мен и каза: „Аз разделям хората на два типа – Хомо сапиенс и табуретки. Ти от кой тип искаш да си?“. Тези реплики се запечатаха в съзнанието ми и оттогава ме мотивират никога да не влизам в категорията „табуретка“, а да говоря, когато имам какво да кажа, и да изразявам мнението си с увереност.
Къде смяташ да продължиш образованието си и защо?
Реших да уча икономика и международни отношения в Испания, защото не вярвам, че на този етап има университет в България, който да ми предложи нивото на обучение, което търся. България има добри програми в области като медицина, компютърни науки и право. В много от специалностите у нас обаче все още липсва достатъчна практическа насоченост, което за мен е съществен недостатък. Мисля, че последните няколко години показаха колко бързо се променя светът и че най-важното, което трябва да вземем от образованието си, не е просто знания, а способността да се адаптираме. Колкото по-бързо училищата, университетите и най-вече Министерството на образованието и самите депутати осъзнаят необходимостта от промени, толкова по-близо ще сме до образование, което наистина подготвя хората за реалния свят.
|
Ключови думи
ученици
образование
образователна система
мечтано училище