Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Творчески вдъхновения

Горещи тенденции в рекламната индустрия

Автор:

Бисер Костадинов

Творчески вдъхновения

Горещи тенденции в рекламната индустрия

 Творчески вдъхновения
quotes

В рекламата и маркетинга не е достатъчно да следваш масовата мода, а да си поне крачка пред нея. Тогава ще си и „с едни гърди напред| пред конкуренцията и приятно ще изненадваш верните си почитатели.

Най-мощното оръжие

След драматично преживяната пандемия и неспиращите новини за изкуствения интелект (AI), плашещ по-голямата част от хората, светът има нужда от свеж дъх, доза безгрижие и положителни емоции, които само добрият стар хумор може да предизвика. Ето защо рекламата ударно се завръща към едно от трите си най силни оръжия – смеха, който наред със секса и умилителните картини с деца и животни, винаги продава.

Комедията, пародията, остроумието, сарказмът, иронията, вицът, баснята… Тези хумористични подходи отново се използват в рекламата, като осигуряват забавление за публиката, здрава и запомняща се връзка на потребителите с бизнеса. Не е случаен фактът, че Cannes Lions, най-престижният рекламен фестивал в света, през 2024 г. добавя нова хумористична категория към наградите си.

Картографията на хумора в рекламата показва, че той намалява постепенно от 2002 г. насам, като най-големите спадове се наблюдават около световната финансова криза през 2008 г. и ковид пандемията през 2020 г. Но основната причина е друга: залезът на линейната телевизия и фрагментацията на медийните канали направиха така, че хуморът по-трудно се адаптира към мултиплатформени кампании. Но рекламистите бързо се учат и вече са готови да преодолеят и това предизвикателство.

Всъщност хуморът не е „лъжица за всяка уста“. Много по-лесно е да разплачеш някого, отколкото да го разсмееш. Тази максима важи и за рекламата. Изключително трудна задача е да се измислят забавни истории, които да са запомнящи се и впоследствие да се превърнат в част от поп жаргона. Ето това е висш пилотаж!

Хуморът и преди, и сега е най-работещият похват, който кара хората наистина да запомнят, харесат и обичат една марка. Той е и най-нежното, но ефективно оръжие, което единствено е способно да разбива стени, да изкоренява дълбоко вкоренени стереотипи в мисленето, да кара потребителите да се чувстват добре и да изпитват наслада от живота.

Забавлението не трябва да спира дори когато имаш бебе. Ако използваш правилните памперси, бебето ще се чувства комфортно по-дълго време, а ти с половинката си ще можете да се насладите максимално на излизането си навън. Студентската кампания „Промяна на промяната“ на Университета в Алабама, САЩ, е създадена за Huggies, продукти за детска хигиена.

„Домашните любимци не забравят работата си“, това е призивът към всички хора, които трябва да се научат да уважават и обичат природата и характера на пухкавите си приятели. Например ако си вземеш куче, то ще лае, прави бели, пази дома… Готов ли си за това? Кампанията е дело на рекламно училище Survival Agency и е сътворена по поръчка на PETA, международна организация, бореща се за етично отношение към животните

Носталгия по изгубеното

AI настъпва и няма как да бъде спрян; онлайн начин на живот, който става все по-обсебващ; тотална дигитализация на ежедневието. Това настояще има своя контрапункт – носталгия по не толкова далечното минало, когато животът се случваше наистина. Когато хората се наслаждаваха на малките неща и на La Dolce Vita. Оказва се, че поколението на милениалите (родените от 1981 до 1995), най-активната и платежоспособна генерация в момента, търсят вдъхновение именно от тези безвъзвратно отминали времена, когато децата играеха свободно на улицата, а телефоните бяха само аналогови и ги нямаше във всяка къща. Този контраст се харесва и от другите поколения.

Успоредно с превръщането на човек в самодостатъчен асоциален вълк единак, прекланящ се пред материалните блага и илюзорния успех, върви и друга тенденция, свързана с все по-нарастващата и осъзната нужда от физически контакт, реално общуване, взаимна емпатия. Вече много марки и рекламисти са заинтригувани от това течение. Те се опитват да създадат кампании, които изваждат от раклата на времето различни субкултури, към които целевата им аудитория проявява засилен интерес. Избраните теми също са поднесени в подходящата опаковка. Например използване на шрифтове, напомнящи графити, аналогова фотография или заснемане на видео без забележими манипулации и компютърни ефекти.

Тази вълна в рекламата съвсем естествено прелива в темата „ретро, но вечно“. Възкресява класически естетки, на които никога няма да им мине модата. Изненадващо си пасва и с най-горещите течения в маркетинга и социалните мрежи, свързани с подкрепата на устойчивите практики и вземането на по-осъзнати избори при всяка покупка.

Елегантни палитри, изискани цветови комбинации, ретро шрифтове; изображения, които едновременно изглеждат модерно и класически; сценарии, които се заиграват с общочовешки теми. Тези елементи в рекламата привличат максимално широка аудитория просто защото се харесват от всички.

Студентката кампания „Различен по дизайн“, дело на рекламно училище School, цели да предизвиква усещане за споделеност и приятелство, свобода и приключения. Именно тези ценности се припокриват с философията на Studebaker HiFi, производител на висок клас ретро изглеждащи стерео радиостанции с множество модерни функции като bluetooth стрийминг

Щеше ли да бъде изобретена електрическата крушка, ако Томас Едисън беше пристрастен към телефона си, вместо да чете книги и да използва въображението си? Наред с отрицателното въздействие върху индивидуалния живот цената на тази зависимост са загубени работни часове; артистични и научни идеи, които никой не преследва; мечти, които никога няма да станат реалност. Кампанията „Представете си, че оставите телефона си“ е създадена от агенция Freelance за Magic Pebble Books, книжарница в историческото село Елора, щата Онтарио, Канада

Максимално точното минимално послание

Минимализмът в рекламата нито е новост, нито е гореща тенденция. Но на фона на намаляващия обхват на вниманието на потребителите (средната продължителност на вниманието при видео съдържанието вече е сведена до 8 секунди, а потребителят трябва да бъде хванат в първите 3 секунди, иначе превключва на следващото видео) силата и въздействието на визуализацията в рекламата са по-важни от всякога.

И сега да си представим… В дигиталния океан от това безумно скролване се появява еднотипен цветен фон с грабващо послание. Потребителят се бъгва от тази изненада и  спира шокиран за повече секунди. Рекламата, базирана само на думи (особено в социалните медии), е умен трик за привличане на вниманието на целевата аудитория. Комуникацията само с текст (неочакван дизайн, базирани на думи) вече е основна тенденция, а често и единствената възможност за привличане на вниманието на целевата аудитория и за открояване от конкуренцията. Особено ако марката си отговори на два въпроса:
- Какво я прави уникална?
- Какъв проблем решава на потребителя?
А след това създаде ударно послание, което резонира в сърцето на целевата аудитория.

Типографията игра особено важна роля при минимализма в рекламата. Експерименти с класически шрифтове, модерният sans-serif шрифт или ръчно рисувани букви, оставящи впечатление за уникалност. Проста композиция. И най-важното: силно копи (текст)! В ерата на ChatGPT текстът става все по-важен. Думите са тази тънка линия, която категорично показва границата между изкуствения интелект от естествения талант. До първия ресурс всеки ще има достъп, до втория – само опитните професионалисти и визионери в рекламата.

Последователността и консистентността са другите ключови понятия при минимализма, които трябва да личат във визуалния език на всички комуникационни активи: от тв спотовете, през уебсайта и профилите в социалните мрежи до всички други маркетинг материали.

Минимализмът излъчва увереност и честност, доверие и автентичност, ясно, точно и категорично заявявайки ценностите на бизнеса. Минимализмът „пробива“ шума в рекламата и позволява на марката да заблести със собствена светлина. По-малко копирайтинг и дизайн означава и по-малко въздействие върху околната среда и повече грижа за екологията – още един плюс.

Изобщо минимализмът е най-прекият и доказан път към изискана, елегантна и запомняща се естетика на марката, особено във времена, в които инфлуенсъри, създатели на съдържание, новоизлюпили се „специалисти“, изкарали незнайно къде бърз курс по (дигитален) маркетинг, имат претенции да разбират и от реклама във всичките ѝ аспекти.