Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Образование 360
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Време за реални промени
Движим се с един-два века закъснение, във време, в което потребностите на новия живот растат с часове
Време за реални промени

Движим се с един-два века закъснение, във време, в което потребностите на новия живот растат с часове

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Образованието е в основата на бъдещото ни общество и икономика. В глобалната надпревара за иновации, продуктивност и благоденствие България изостава отчайващо по всички възможни критерии. Образователната ни система битува още във времето на Индустриалната революция, когато са били нужни стандартизирани работници с механистично назубрени знания по шаблон за масовото производство, а възпитателните методи са заимствани от военното дело поради липса на други. През последния век науката натрупа сериозни познания за човешкото развитие, психично здраве и потенциал, които българската образователна система упорито продължава да игнорира.
Движим се с един-два века закъснение, във време, в което потребностите на новия живот растат с часове. Училището днес би трябвало вече да подготвя творчески, самостоятелно мислещи и бързо адаптивни личности за живот в средата на XXI век – в ерата на изкуствения интелект, роботиката, финансовите и социалните иновации, ускорения научен напредък. В други държави, 11–12-годишни деца изобретяват системи за пречистване на питейна вода, животоспасяващи сигнализации за автомобили и алгоритми за предотвратяване на кибер тормоз. А повечето от българските ученици изобщо не изучават научния метод.
За да могат да реализират своя личен потенциал и да участват активно в създаването на един по-добър свят, българските деца имат нужда от ключови хуманитарни, научно-технически и житейски умения. Поредицата козметични опити за реформи на прехода не адресираха ефективно нито един от важните аспекти, които виждаме в успешните образователни системи по света. Ето промените, които една смела реформа с визия към бъдещето би могла да постигне в рамките само на 5 години. Уелс, Естония, Шотландия, Япония и други държави ни показаха нагледно, че това е възможно, и дори създадоха успешни еталони за преход към качествено нов образователен модел.
Компетентностен модел, изграден върху представата за успешната личност на бъдещето
Компетентностите на успешната личност са общочовешки, но е важно образователният модел да бъде адаптиран към потребностите и възможностите на нашето общество. Затова автоматичното преписване от други държави не е добра идея. Компетентностният модел, представен тук, е експертно разработен след изучаване на опита на други държави и съгласуван с над 100 учители, образователни експерти и преподаватели от различни специалности. Той включва 18 базови компетентности в 7 области на развитие:
- Социално-емоционално развитие: Компетентностите тук отразяват емоционалното съзряване, принципите и уменията за общуване. Уменията, които изграждат тези компетентности, формират психичното здраве, израстването и способността на човека на създава положителни и трайни социални взаимоотношения. Те са основата на това, което наричаме „добър човек“. Те включват например умения за саморегулация на емоциите и стреса, самостоятелност, отговорно отношение към себе си, социална отговорност, себеуважение и уважение към другите, екипност и сътрудничество и т.н. Благодарение на психологията и невронауките днес разполагаме със систематична научно-базирана рамка за изграждане на тези умения в правилния период на развитие. Тези умения се изграждат много успешно чрез личен пример и преживенческите подходи на социално-емоционалното учене (СЕУ), доказани в практиката както в България, така и в повечето европейски страни, САЩ, Япония. Те изискват системна подкрепа за компетентностите на учителите, както и въвеждане на принципите на авторитетната дисциплина в училищната среда – чрез ясни универсални правила, подкрепа, доверие и взаимно уважение. От близо 60 години авторитетната дисциплина е доказано най-успешният възпитателен подход за подкрепа на нормалното детско развитие, както и за превенция на агресията. Повечето европейски държави отдавна я практикуват.
- Интелектуално развитие, творчество и мотивация: Тази област на развитие е важна за развиване на общата интелигентност, дълбочинното учене и интеграцията на нови знания, творческото мислене, иновациите, за формулиране и постигане на лични цели, изграждане на вътрешна мотивация, умения за учене и работа, управление на времето, нагласа за създаване на стойност. Тези умения могат да се култивират целенасочено чрез комбинация от практически активности във всички дисциплини. Те изискват по-задълбочено разбиране от учителите на принципите и етапите от развитието на детския мозък и интелект.
- Физическо-здравно развитие: Тук компетентността включва изграждане на навици, знания и умения за здравословен и активен начин на живот, например: двигателна активност и култура за цял живот, навици за лична хигиена и превенция на болести, оптимизиране на личната енергия чрез здравословно хранене, почивка и сън, превенция на зависимостите, умения за оказване на първа помощ, репродуктивно здраве. Здравето трябва да се практикува, за да има реален ефект. Изграждането на практически навици за здравословен и активен живот изисква осигуряване на необходимите условия за хранене, почивка и спорт в училищната среда.
- Езикова и комуникационна компетентност: Тази област на развитие изгражда речниково богатство, достъп до знания по всички дисциплини, ясно аргументиране и изразяване на мислите, осмисляне на сложни идеи и взаимовръзки в езика. Езиковите умения включват правоговор, правопис и граматика, активно слушане и четене с разбиране на разнообразни стилове, изграждане на интерес към четенето за цял живот, презентиране и публично говорене, както и овладяването на чужди езици. Езиковите умения са отделна компетентност от хуманитарното знание и би трябвало да се изграждат целенасочено, систематизирано и отделно. Те изискват много практика – четене на разнообразни източници и стилове, вербални игри, както и активно писмено и устно себеизразяване.
- Абстрактно и логическо мислене: Областта включва логическата и математическата компетентност и гради умения за анализ, обективност, формулиране на валидни аргументи и рационално обосновани решения. Способността да се мисли логично и обективно допринася за формиране на критичното мислене, а също така е в основата на програмирането, математическото моделиране и научния анализ. Математическата компетентност включва както математическа грамотност, така и умения за управление на лични финанси и осмисляне на статистически данни. Критичното и логическото мислене, финансите и статистиката са много слабо застъпени като цели и съдържание на настоящата програма.
- Природен свят и мястото ни в него: Тук са компетентностите, свързани с разбирането ни за света чрез пряко наблюдение, експерименти и анализ, както и с основата на бъдещите технологични, инженерни и научни открития. Областта гради знания как се създават и проверяват научни теории и какво отличава научния метод от спекулацията, както и помага да се взимат научно информирани решения относно всички аспекти на живота. Общата научна компетентност включва развиване на научното мислене, изучаване на научния подход, разбиране за причинно-следственост, разбиране за научните закономерности и етика, формиране на мултидисциплинарно мислене. Втората компетентност включва познаването на природните закони в различните естествени науки – физика и астрономия, химия и биология. Третата компетентност е свързана с опознаването на природната среда, екологичното ни наследство, биоразнообразието и екосистемите и е от съществено значение за устойчивото развитие на човечеството. Мултидисциплинарното мислене е бегло застъпено в настоящата програма, а общата научна компетентност и научният подход липсват изцяло.
- Човешка цивилизация и мястото ни в нея: Областта на развитие обединява многообразието и мултидисциплинарността на хуманитарното познание със съвременните житейски и граждански умения. Това включва културно-естетическа, хуманитарна и предприемаческа компетентности, информационна и медийна грамотност, етика на технологиите и иновациите, както и гражданскоправна компетентност. Тези компетентности се обединяват около осмислянето на това какво е да си съвременен човек в контекста на историческите, философските, културните, икономическите и геополитическите процеси, както и осмислянето на културното наследство, грешките и уроците на човечеството. Оценяването на приноса на България към световното историческо и културно наследство също е важна основа на националната ни идентичност в глобалния контекст.
Гражданскоправната компетентност надгражда развитието на социално-емоционалните умения в обществения контекст. Тя осигурява адекватното функциониране на демократичните механизми в обществото и обхваща базови познания за правата и задълженията на гражданите в правовото общество, понятия като демокрация, върховенство на закона и разделение на властите, роля на основните български и международни институции, правните принципи на социална справедливост и равенство и др.
Тази последна и така важна област на развитие не може и не трябва да се преподава чрез зубрене по учебник. За нея ще са все по-важни мултидисциплинарните взаимовръзки и ще е все по-необходима хуманната менторска роля на учителя, която да насочва учениците в изследването на възможните гледни точки.
|
Ключови думи
образователна система
промени в образованието
ученици