Дразнители в офиса
Сред предимствата на страхотния експеримент за работа от вкъщи от последните няколко години беше възможността за отдалечаване от „досадните“ колеги в офиса. Разбира се, те продължиха да бъдат част от компанията, но е по-лесно да управлявате комуникацията и взаимодействието чрез виртуални средства, отколкото когато те са в съседната стая.
Ако имате проблем с хора, които ви вбесяват в офиса, не сте сами. Близо 8 от 10 души, анкетирани от Monster миналата година, смятат, че работното им място е токсично. Главната причина? Повече от две трети посочват за такава грубите колеги, шефове и клиенти. Друго проучване от 2022 г. на Quality Logo Products установи, че различни типове поведение, включително приписването на заслуги за чужди успехи и прекомерното споделяне и прекъсването, докато другите говорят, са сред най-досадните в работата. Близо от половината респонденти в това проучване обаче са казали, че смущенията от колегите дразнители са по-малки при работата от разстояние.
Сега, когато повече компании очакват служителите да се върнат в офиса, поне за определена част от седмицата, срещите с колегите дразнители отново излизат на преден план. Не се отчайвайте! Според експертите има начини не само да се справите с тези неприятни контакти, но и дори да стигнете до същността на проблема и в крайна сметка да подобрите взаимоотношенията си с тези хора.
Подходете с любопитство
Преди да се разгневите твърде много заради проблемния си колега, помислете за това какво точно ви кара да реагирате по този начин, съвета Мишел Уилямс, професор по мениджмънт и предприемачество в Колежа по бизнес Типи към Университета на Айова. Задавайте въпроси и помислете защо колегата ви мисли или действа по начина, по който го прави. Вместо да отговаряте отрицателно или с гняв, опитайте да получите повече информация за неговите възгледи, казва тя. Тук полезни могат да бъдат изявления от рода на: „Интересно е, че смятате, че трябва да подходим по този начин“ или „Можете ли да ми разкажете повече за вашата идея? Защо мислите, че това е правилния подход“.
„Понякога правим прибързана преценка, че другите хора не са интелигентни или не са логични, но те просто предлагат различна гледна точка. Това може да ви помогне да разберете по-добре другия човек“, обяснява тя.
Разберете какво точно ви дразни
Клиничният психолог Скот Лайънс, автор на „Addicted to Drama: Healing Dependency on Crisis and Chaos in Yourself and Others“, казва, че е важно да разберете защо този ваш колега ви лази по нервите. „Аз започвам с отчетност. Това означава да проверите собствените си пристрастия, чувства и нагласи. Понякога можем да бъдем толкова фокусирани върху другия човек и неговото поведение и това, което прави, без да разпознаваме собствения си психологически принос към проблема“, казва той.
Подобно прозрение може също да ви помогне да в намирането на решение на проблема. Например, ако осъзнаете, че някой ви дразни, защото ви напомня за вашата сестра, то това е нещо, върху което самите вие трябва да работите. Ако обаче не харесвате човека, защото хронично закъснява и това е нещо, което смятате за сериозен проблем, може би е добре да проведете разговор с него по темата и да потърсите решения.
Утвърдете вашите граници
Оглеждането в огледалото понякога води до решения, но това не означава, че проблемът винаги е във вас. Трябва да можете да се предпазите от досадно или просто лошо поведение от колеги. Укрепването на вашите граници може да помогне, казва клиничният психолог Лорън Кук, основател на Heartship Psychological Services и създател на подкаста The Boardroom Brain. Помислете за условията, от които се нуждаете, за да работите, и след това положете усилия за изграждане на такова пространство, съветва тя. „Виждаме повече изследвания за това как отворените работни места често не са от полза за психиката на хората“, казва тя.
Затова използвайте физически маркери като слушалки и табели, за да уведомите хората кога имате нужда от тишина и не трябва да бъдете обезпокоявани. Ако можете, изберете работно пространство малко по-далеч от колегата дразнител. Важно е също така да устоявайте на желанието да бъдете „мили“ в ущърб на вашето благополучие. „Понякога е трудно да се откажете от желанието си да угодите на другите, но когато установите, че хората нахлуват във вашето пространство или се чувствате използвани, е изключително важно да отделите време за себе си“, обяснява тя.
Търсете деескалация
Лайънс казва, че има и начини за деескалация на напрегнати ситуации, които могат да помогнат при контактите с досадни колеги. Преформулирането е техника за изместване на вниманието, която може да ни помогне да изградим различно отношение към някого и дори да ни помогне да изпитаме съчувствие към него. „Хората могат да бъдат предизвикателство. Ние имаме различен произход и опит, които могат да повлияят на това как се държим с другите. Мен не ме интересува, ако закъснеете с пет минути, но за някои хора това един вид заплаха за ценностната им система“, казва той. Ако смятат, че не ги уважавате или не цените времето им, това може да предизвика напрежение“, обяснява той.
Понякога можете да стигнете до същината на проблема с директна комуникация, добавя Лайънс. „Директната комуникация не означава да отидете при някого и просто да му кажете да спре да прави това, което прави. Вместо това използвайте любопитството и уязвимостта. Подходът към проблема чрез отбелязване на напрежението и намиране на общ език може да бъде ефективен. Кажете нещо то рода на: „Забелязах, че има малко напрежение между нас. Може просто да ми се е сторило, но исках да поговоря с теб“, казва Лайънс.
„Може също така да споделите как поведението на вашия колега ви кара да се чувствате. Може да кажете нещо от типа на: „Когато закъсняваш, това ме кара да се чувствам наистина напрегнат. Не знам как да реагирам в такива случаи“, дава пример той. По думите му този тип разговори дават възможност на другата страна да вземе участие и също да сподели чувствата си.
Не е нужно да сте най-добри приятели
Въпреки че е писано много за важността на това да имате приятели или поне топли взаимоотношения на работното мяст, не е нужно да сте приятели с всички, казва Джаред Поуп, основател и главен изпълнителен директор на Work Shield. Понякога личностните черти са в пряк сблъсък и хората трудно се разбират. Коригирайте очакванията си за определени взаимоотношения, казва той, и не забравяйте, че „вие сте там за работа“. В същото време избягвайте да етикетирате хората като „токсични“ или „трудни“, тъй като това може да попречи на опитите да подобрите връзката. Ако поведението надхвърли досадното и се превърне в обидно или разрушително, може да е време да включите вашия мениджър или отдел „Човешки ресурси“.
…………..
Гуен Морън, съавтор на The Complete Idiot's Guide to Business Plans, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.