По-уверени, но не агресивни
Всички имаме умения, виждания и идеи, в които се чувстваме уверени. Но дали други хора, било то шеф, колега, приятел, партньор или нов познат, ви възприемат по този начин, зависи от това как общувате.
Твърде пасивни ли сте в комуникацията, позволявайки на другите да ви прекъсват и заглушават? Прекалено агресивни ли сте в общуването, създавайки врагове вместо приятели? Или сте пасивно-агресивни и дразните другите с неясното? Нито един от тези подходи в комуникацията няма да ви помогне да звучите уверено.
Ключът е да бъдете решителни, без да сте прекалено агресивни. За целта е добре да избягвате тези фрази, които ви карат да звучите неуверени или плахи:
1. „Извинявам се за въпроса, но…“
Когато започвате изречението си с извинение от рода на „Съжалявам, имам един последен въпрос“ или „Извинявам се за въпроса, но…“, може да звучи така, сякаш се самоунижавате или пък омаловажавате нещото, за което искате да питате.
По-добре е да пропуснете тези въвеждащи фрази. Вместо да кажете: „Съжалявам, че ви безпокоя, но можете ли да споделите доклада от срещата на екипа?“, използвайте по-директното: „Можете ли да споделите доклада от срещата на екипа?“. След това може да приключите с „благодаря“.
2. „Бих могъл да…“
Глаголите са думи за действие. Те казват на хората какво правите или какво ще направите. За да изглеждате по-уверени, подбирайте глаголи, които ясно изразяват вашите намерения.
„Ще“ е много по-силно от „може“. Заменете „Бих могъл да направя това“ с „Ще направя това“.
По същия начин, когато поискате нещо, „имам нужда“ е много по-добър избор от „искам“. Защо? Защото не искате асистент, а имате нужда от такъв.
3. „Вие винаги…“ или „Вие никога…“
Генерализациите обикновено водят до спорове, защото могат да накарат другия човек дa изпадне в позицията да се защитава от определени твърдения.
Ако не сте доволни от нещо, бъдете конкретни. Не казвайте: „Винаги забравяте за срещите“, а „Разочаровахте ме, когато закъсняхте за срещата в четвъртък“.
Също така не искате да приписвате цялата вина на един човек, казвайки нещо от рода на: „Ти провали презентацията със своето отсъствие!“
Вместо това опишете точно ситуацията: „Като закъсняхте с 10 минути, вие затруднихте презентацията, тъй като публиката се разсея“. Това ви дава репутация на справедлив човек и помага на другия да разпознае грешката си и да се постарае да не я повтаря.
Няколко начина да звучите по-уверено, без да сте прекалено агресивни
Ако сте внимателни и преднамерени в начина, по който общувате, вие ще увеличите шансовете си да спечелите уважението на другите. Ето някои допълнителни съвети, които трябва да имате предвид:
- Обяснете „защото“, когато откажете някакво искане. Това смекчава „Не-то“ и дава повече яснота за вашите мотиви мотивите ви. Вместо да кажете: „Не мога да го направя“, кажете: „Не мога да го направя днес, защото трябва да се подготвя за среща този следобед“. (Бонус точки, ако предложите потенциално решение: „Какво ще кажете да отложим това за вторник?“)
- Кажете „разбирам“, когато не сте съгласни с някого. Вместо да преминете направо към въпроса защо мислите, че някой греши, започнете с омекотяваща фраза като „Разбирам гледната ви точка“ или „Разбирам каква е цалта“.
- Започнете с емпатия. Когато отказвате на някого, уведомете го, че разбирате как това го засяга - „Знам, че си зает и стресиран, но днес наистина нямам време“
- Когато обяснявате проблем, използвайте условни изрази. Следвайте този формат: „Ако направите [X], тогава се случва [Y].“ Например: „Тъй като отчетът не беше завършен навреме, това създаде проблем за презентацията на екипа за продажбите“. Това ви помага да премахнете емоциите от ситуацията и да се съсредоточите върху решението на проблема.
……………..
Кати и Рос Петрас, съавтори на бестселъра на „Ню Йорк таймс“ - „You’re Saying it Wrong”, за CNBC.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.