Как да изглеждате по-интелигентни? Проучване на Харвард дава неочаквани отговори

Как да изглеждате по-интелигентни? Проучване на Харвард дава неочаквани отговори

Как да изглеждате по-интелигентни? Проучване на Харвард дава неочаквани отговори

В интернет може да намерите много съвети за това как да бъдете издръжливи и да не се отказвате от мечтите си въпреки провалите. За всички е ясно, че устойчивостта е полезно качество, когато става въпрос за постигането на успех в живота и бизнеса. Скорошно прочуване на Харвард обаче показва, че когато устойчивостта се превръща в упоритост, човек плаща скъпа цена.

В поредица от експерименти, описани на сайта на Harvard Business Review, изследователски екип на университета установява, че промяната на мнението и отстъпчивостта всъщност може да прави хората да изглеждат по-интелигентни, докато упорито придържане към дадена позиция ви кара да изглеждате некомпетентни. С други думи, промяната на мнението при появата на нови факти и данни е знак за интелигентност, а не слабост.

Представете си, че опитвате да привлечете инвеститори във вашия бизнес и в даден момент ви казват нещо, което противоречи на твърдения от вашата презентация. Какъв е най-добрият поход в този случая? От една страна, приемането на новата информация и промяната на вашата позиция може да ви накара да изглеждате ненадеждни и зле информирани. От друга страна, пренебрегването на действителността определено не е част от формулата за постигане успех.

Това е изключително трудна ситуация, но благодарение на работата на Франческо Джино, Лесли К. Джон и техните сътрудниците Харвард вече имаме категоричен отговор на въпроса кои от тези два подхода е по-добър. Техният екип анализира резултатите от реални ситуации от този тип чрез тестове в тяхната лаборатория.

„Предприемачите, които са променили мнението си по време на презентацията, са имали около шест пъти по-голям шанс да преминат към финален кръг на преговори с инвеститорите“, отбелязват изследователите. На какво се дължи това? Според тях инвеститорите са имали по-добро мнение за предприемачи, които са променили мнението си, отколкото за тези, които са продължили да се придържат към своята позиция въпреки представените им различни факти.

„Участниците в тези тестове са възприели хората, които са променили мнението си, като неуверени, но интелигентни“, казват изследователите.

По-нататъшни проучвания показват, че има няколко случая, като например говоренето пред публика, в които е по-полезно да бъдат възприемани като уверени, отколкото като интелигентни, и съответно да се придържате към позицията си независимо от всичко, но тези ситуации са редки. В предприемачеството, както и в повечето области на бизнеса и живота, интелигентността е по-ценна, а както вече установихме, промяната на мнението ви кара да изглеждате по-умни.

Резултатите от прочуването на Харвард може да са шокиращи за някои упорити и инатливи хора, на които е обяснявано, че промяната на мнението ги кара да изглеждат слаби, но те не биха изненадали основателя на Amazon Джеф Безос. Самият той твърди, че способността на човек да променя позицията си, когато е изправен пред нови факти, е знак номер едно за висока интелигентност.

Други водещи мислители, като Боб Сътън и Фред Уилсън от Станфордския университет, са привърженици на идеята, че най-умните хора имат „силни убеждения, към които не се придържат строго“. Според тях супер интелигентните хора могат да бъдат разпознати не само по силата на своите убеждения, но и по готовността им да променят вижданията си, ако те бъдат оборени с категорични доказателства.

Всички тези примери показват, че промяната на мнението на фона на нова информация е един от най-ясните показатели за висока интелигентност. Не само че не трябва да се страхувате от това да променяте вижданията си, а трябва да го правите възможно най-публично. Човек трябва да признава грешките си и да се учи от тях – това е знак за интелигентност, а не за слабост.

………………..

Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ