Модел за борба с прегарянето през новата година
Служителите се връщат на работа след празничния период, готови да посрещнат 2025 г. с позитивност и енергия. Колко време ще измине преди много от тях да започнат отново да се оплакват от бърнаут? Ако се вярва на скорошните проучвания, отговорът е „не дълго“.
Проучването за психичното здраве на служителите през 2024 г. на Обществото за управление на човешките ресурси установи, че 45 процента от работниците съобщават, че страдат от прегаряне в работата. Проучването на Американската психологическа асоциация за 2023 г. „Work in America“ показва, че процентът на изпитващите отрицателни ефекти от прегарянето е 57 процента. Deloitte установи, че 77 процента са преживели прегаряне на текущата си работа.
Всяка организация има малко по-различна методология и стигна до малко по-различен резултат. Но във всички случаи процентите на страдащите от бърнаут са тревожно високи. И така, какво могат да направят лидерите, за да предотвратят бързото превръщане на добрите намерения и въодушевлението от новата година в изтощение?
Една двойка организационни психолози предлага рамка от пет точки с удобния акроним „SMART“.
Прегарянето е организационен проблем
Преди да навлезем в детайлите какво можете да направите, за да предотвратите прегарянето във вашия екип, важно е да подчертаете какво точно представлява то и какво не. Лесно е да мислите за бърнаута като за личен проблем - резултат от това, че някой е претоварен в живота като цяло или не е на правилното място в професионален план.
Но както Дженифър Мос, авторът на „The Burnout Epidemic“, обясни, прегарянето обикновено е организационен проблем, а не само индивидуален.
„Прегарянето е сложно съзвездие от лоши практики и политики на работното място, остарели институционални наследства, системни и обществени проблеми, които са непроменени и ни измъчват твърде дълго“, пише тя в книгата си.
С други думи, прегарянето е сложно. Обстоятелствата у дома и личността на някого със сигурност могат да допринесат за развитието на бърнаут. Но най-често лошото управление на работното място е това, което изиграва ролята на последната капка, с която чашата прелива.
Това означава, че доброто управление има потенциала да предпазва от прегаряне. Как изглежда това точно?
Добронамерените предприемачи искат да поддържат хората си енергични и ангажирани както по хуманитарни, така и по чисто бизнес причини. Мнозина просто не знаят точно какво да правят освен разумните практики за даване на повече почивно време и ограничаване на имейлите след работно време. Тук на помощ идва скорошен материал на MIT Sloan Management Review от двама организационни психолози.
Но основната идея е проста. Той синтезира изследванията на Шарън Паркър и Каролайн Найт относно причините (и следователно потенциалните лечения) на прегарянето, като посочва пет области, в които лидерите могат да предприемат действия. Авторите дори предлагат хитро съкращение, за да ви помогнат да ги запомните — SMART (Stimulating work, Mastery, Autonomy, Relational work, Tolerable demands). Това означава:
- Стимулираща работа – Ако не искате вашият екип да прегори, осигурете „разнообразие на задачите, възможност за развитие и използване на уменията и възможност за решаване на предизвикателни и значими проблеми“. Прекомерното повторение и липсата на личностно израстване са главният път към прегарянето.
- Майсторство – Важно е вашият екип „да разбира своите роли и отговорности, да получава обратна връзка от колеги и началници и да вижда как работата му се вписва в по-голямата картина“. Работниците, които не разбират какво се опитват да постигнат, са по-податливи на бърнаут.
- Автономност – Уверете се, че „работниците имат контрол и влияние върху това кога и как работят, включително техните графици, възможности да поемат инициатива и да вземат ежедневните решения“, инструктират Паркър и Найт. Координацията и надзорът имат своето място, но чувството на безсилие води до прегаряне.
- Приобщаваща работа – Служителите не се нуждаят само от стимулираща работа и известна степен на контрол, за да избегнат прегаряне. Те също се нуждаят от чувство на принадлежност. Лидерите трябва да търсят възможности за осигуряване на връзка „чрез социална подкрепа, социален контакт и работа в екип“, както и „чувството, че правят разлика в живота на другите“.
- Поносими изисквания – Това е най-често срещаното разбиране за това как да се предотврати прегарянето и то наистина има своето място. Ако служителите ви „рутинно полагат прекалено много извънреден труд“, за да спазят крайните срокове и очакванията на отдела, „търпят злоупотреби от клиенти или колеги или им се дават противоречиви приоритети“, не би трябвало да сте изненадани, че прегарят. Дайте им изпълними и реалистични изисквания.
Запознаването с модела SMART е добра начална точа за предприемачи и други бизнес лидери. Да, предотвратяването на прегаряне е ваша отговорност. И не, не става въпрос само за намаляване на натоварването.
…………..
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.