По-добри в приемането на конструктивна критика

По-добри в приемането на конструктивна критика

По-добри в приемането на конструктивна критика

В някои компании сезонът за преглед на годишните резултати започна, а в други ще стартира в най-скоро време. Това означава, че трябва да се подготвите за получаване на градивна обратна връзка. Въпреки че за повечето от нас получаването на критиките, дори и тези, които са възможно най-конструктивни, не е особено приятно преживяване, то е неразделна част от кариерното развитие, казва Анди Молински, професор по международно управление и организационно поведение в International Business School на Brandeis University и автор на „Reach: A New Strategy to Help You Step Outside Your Comfort Zone, Rise to the Challenge, and Build Confidence“.

„Обратната връзка е важна, особено когато изграждате свой собствен стил на работа и намирате профила си като професионалист“, казва той. „Мислете за обратната връзка като за данни. Понякога е трудно да се чуе дали това е чувствителна област, но ако можете да мислите за това като за данни, можете да го използвате, за да подобрите.“

Начинът, по който се справяте с обратната връзка, отразява вашата емоционална интелигентност, казва Талия Фокс, главен изпълнителен директор на консултантската фирма за обучение KUSI Global и автор на „The Power of Conscious Connection: 4 Habits to Transform How You Live and Lead“.

„Имаме нужда от умения, за да повишим осведомеността за нашите активатори и да управляваме нашите реакции“, казва тя. „Отрицателната обратна връзка може да бъде активатор, особено ако смятаме, че не е точна или честна. Интензивността на тези емоции може да е знак за това каква част от вашето самочувствие се определя от работата ви или от това как изглеждате в очите на другите“, добавя Фокс.

Независимо дали става въпрос за официална рецензия или коментар, казан мимоходом, можете да подобрите способността си да получавате градивна критика с помощта на тези четири практики:

Бъдете активни слушатели

Въпреки че хората, които дават обратна връзка, често са добронамерени, понякога е възможно детайли да се изгубят в комуникацията и нещата да изглеждат неясни. За да избегнете недоразумения, опитвайте да повтаряте чутото от вашия събеседник пред самия него.

„Искате активно да разберете какво казва този човек“, казва Молински. „Да бъдеш активен слушател означава наистина да внимаваш какво казва другият. Може да е трудно, когато се чувствате уязвими, но активното слушане ви позволява да извлечете максимума от обратната връзка“, обяснява той.

Останете фокусирани върху решението и поискайте конкретни подробности, за да избегнете предположения, добавя Фокс. „Фокусирайте се върху разбирането на обратната връзка, а не върху защитата на вашия подход“, съветва тя.

Потиснете желанието да реагирате

Въпреки че е нормално да имате желание да се защитите, Молински е категоричен, че не искате да действате импулсивно, когато получите обратна връзка. „Вместо това направете пауза“, казва той. „Реагирането на мига е естествено, но също така вероятно е вредно, защото в крайна сметка да използваме тази обратна връзка по конструктивен начин“, добавя той.

Вие сте най-уязвими именно в мига на получаването на обратна връзка и може да изпитате силни емоции като гняв, смущение или безпокойство. Може мислено да излезете от ситуация или да искате да отвърнете на удара по някакъв начин, казва Молински. „Нищо от това всъщност няма да ви помогне. Осмислете обратната връзка и изберете частите, които могат да бъдат полезни за вас“, съветва той.

Един от начините да успокоите импулса за реакция е да преформулирате процеса на годишен преглед като моментна снимка във времето, а не като изявление за вашата стойност или способности, казва Мери К. Мърфи, главен изпълнителен директор на Equity Accelerator и автор на „Cultures of Growth: How the New Science of Mindset Can Transform Individuals, Teams, and Organizations“.

„Това е момент във времето и има място за растеж и развитие“, казва тя. „Не забравяйте, че повечето хора не предоставят конструктивна обратна връзка, освен ако не вярват в способността ви да растете и да се подобрявате. В противен случай те изобщо не биха предоставили обратна връзка“, добавя Мърфи.

Оценете човека, който ви дава оценка

В някои случаи може да не сте съгласни с градивната критика. Събирането на отзиви от много хора може да бъде добра идея. Ако повече от един човек има едно и също мнение, това дава валидност на информацията, казва Молински.

„Не искате да разчитате на един човек за отрицателна и дори за положителна обратна връзка“, казва той. „Някой може да има конкретен дневен ред. Ако целта ви е да произведете най-доброто нещо или да подобрите уменията си с течение на времето, най-добре е да потърсите мнението на много хора“, категоричен е той.

Намерете доверени съветници, колеги и приятели и им покажете обратната връзка, която сте получили, казва Мърфи. „Позволете им да ви помогнат да видите какви действия можете да предприемете и какви ресурси може да се наложи да поискате, за да отговорите на критиката и да се самоусъвършенствате“, казва тя.

Бъдете благодарни

Ако обратната връзка е критична, поставете се на мястото на човека, който ви я дал, предлага Молински. „Не е особено приятно да получавате обратна връзка, но също така не е лесно да я давате“, казва той. „Човекът, който я дава, може да излиза извън зоната си на комфорт. Той може да ви правят истинска услуга и може това да му е трудно. Добра практика е да казвате „благодаря“, обяснява Молински.

Не забравяйте, че растежът и развитието са непрекъснат процес, а не фиксиран статус или резултат, казва Мърфи. „Това изисква обратна връзка, за да можем да научим къде сме в момента и как можем да се подобрим занапред“, казва тя. „Конструктивната обратна връзка е подарък за вашето развитие.

………………………….

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ