Ползите от „висококачественото слушане“
Наскоро, докато водех уъркшоп за ръководители, предоставих на участниците списък от 10 комуникационни умения. За всяко от уменията помолих участниците да оценят своето лично ниво на майсторство и значението на това умение в кариерата им. Бях щастлив да науча, че уменията за слушане са на първо място в списъка. Слушането може да е едно от най-ценните и подценявани комуникационни умения за лидерите.
То често бива представяно като двоичен избор: пасивно или активно. Пасивното слушане предполага състояние на тихо приемане. Това е начинът, по който повече от нас слушат през по-голямата част от времето. Активното слушане включва повече ангажираност, като кимане и осъществяване на зрителен контакт. При него избягваме да прекъсваме нашия събеседник и учтиво изчакваме реда си, за да споделим мнение. Звучи ли ви познато?
Тази пасивно-активна дихотомия пренебрегва критично трето ниво на слушане, което аз защитавам: съвместно слушане. Дефиницията за този тип слушане е точно такава, каквото бихте си представили. Когато приемем, че комбинация от идеи и перспективи ще осигури оптимален резултат, ние слушаме, за да си сътрудничим и да създаваме синергия.
Скорошно изследване в Journal of Personality and Social Psychology обозначава това най-високо ниво на съвместно слушане като „висококачествено слушане“ и го характеризира на база на три неща:
- Внимание
- Разбиране
- Положителни намерения
Съвместното, висококачествено слушане означава, демонстриране на внимание,; задаване на изясняващи въпроси, за да се гарантира разбиране; наличие на положително намерение и вяра, че истинският диалог ще доведе до идеалния резултат. Този
Изследователите също така подчертават специфични ползи от съвместното висококачествено слушане, което може да повлияе на вашата производителност и на продуктивността на вашия екип. Независимо дали търсите обратна връзка, предоставяте креативен принос на среща за брейнсторминг или търсите информация за важно решение, помислете за тези три подкрепени от изследвания предимства на съвместното слушане.
Подобрено чувство за връзка
Разбира се, хората ще предоставят най-честната обратна връзка и най-креативните идеи, когато се чувстват комфортно. В среда, в която възприемаме, че другите слушат съвместно, ние се чувстваме социално спокойни. Освен това се чувстваме свързани с екипа. Изследователите наричат това „резонанс на позитивност“.
Намалена отбранителност
Вероятно сте изпитвали нуждата да заемете отбранителна позиция, когато чуете някой да защитава виждане, което се различава от вашето. Типичният отговор е да потърсите контрааргумент, за да защитите първоначалните си идеи почти без да мислите.
Авторите подчертават, че когато хората възприемат, че другите наистина ги слушат, те ще са по-склонни да разсъждават върху нагласите си и подхождат по-малко дефанзивно към разминаванията в мнението.
Намалена поляризация
Различните мнения носят ползи. Екстремната поляризация обаче е контрапродуктивна. Ново изследване показва, че когато членовете на екипа слушат съвместно, те могат да се възползват от намаляването на крайните нагласи. С други думи, членовете на екипа, които възприемат висококачествено слушане, ще са по-склонни да си сътрудничат и да идентифицират общата позиция.
Насърчаването на култура на съвместно слушане ще ви осигури предимствата на подобрената връзка, преодоляване на отбранителната позиция и намаляване на поляризацията. Като преминете отвъд дихотомията пасивно-активно слушане и прегърнете висококачествено, можете да трансформирате динамиката и успеха на вашия екип и организация.
…………………………..
Ангреа Вожницки, водещ на подкаста „Talk About Talk“, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.