Суперкомуникатор ли сте?

Суперкомуникатор ли сте?

Суперкомуникатор ли сте?

Всички познаваме поне един човек, който е страхотен комуникатор. Още при първа среща с непознат този човек започва да говори спокойно с него и не след дълго събеседникът му започва да му разказва лични истории от своя живот, вместо повърхностни размисли за времето.

Може би вие сте такъв комуникатор? Ако не сте, може да бъдете окуражени от факта, че това ниво на комуникационно умение е нещо, което може да бъде научено, казва Чарлз Дюиг, „Supercommunicators: How to Unlock the Secret Language of Connection“.

„По-голямата част от успеха ни зависи от начина, по който работим с други хора, а в основата на е комуникацията“, казва той.

Дюиг проучва защо някои хора са толкова по-добри в общуването и свързването с хора, отколкото други, и открива, че личността няма съществена роля в това.

„Хората, които са наистина добри комуникатори – суперкомуникатори, не са непременно хора, които са супер харизматични. Те не са и хора, които са непременно екстроверти. Личността няма голямо значение в случая“, категоричен е той.

Това, което има значение, казва Дюиг, е да разберете как работят разговорите и как да покажете на другия човек, че искате да се свържете с него.

Видове разговори

Разговорите попадат в една от трите категории, казва Дюиг. Първата е тази на практическите дискусии, където говорите за правене на планове или решаване на проблеми. Вие измисляте неща заедно.

Втората включва емоционалния разговор. „Това е моментът, когато просто искам да чуете как се чувствам“, казва Дюиг. „Не искам да решавате проблема ми вместо мен, искам да ме изслушате“.

Третият вид е социалният разговор, при който се свързваме един с друг, както и с широкото общество. Социалните диалози са портали към по-дълбоко разбиране и значими връзки. Те са мястото, където изразявате своята идентичност.

„Това, което е от решаващо значение, е да разберете какъв вид разговор водите, защото ако водите различни видове разговори по едно и също време, ще имате проблеми с чуваемостта“, обяснява Дюиг.

Дюиг използва за пример случай, в който се е оплаквал на жена си за работния си ден. Тя му е дала съвети като: „Защо не заведеш шефа си на обяд, за да се опознаете малко по-добре.“ Вместо да вникне в казаното от нея, той се е изнервил още повече, казвайки: „Ти трябва да си на моя страна!“.  Тогава тя също се е разстроила, защото той е реагирал зле на нейния съвет.

„Това, което се случи, беше, че аз водех емоционален разговор, а тя водеше практичен разговор“, казва Дюиг. „Просто не можехме да се чуем.“

Може да се наложи да проведете поучителен разговор, за да разберете какъв вид разговор искат всички, казва Дюиг. В поучителен разговор всяка страна споделя своите цели и чувства. Вие също така проучвате дали идентичностите са важни. Например, ако партньорът ви започне да се оплаква от деня си, можете да попитате: „Имаш ли нужда от някой, който просто да те изслуша, или искаш съвет?“

Дълбоки въпроси

В допълнение към разбирането на различните видовете разговори, които водят, суперкомуникаторите са добри в задаването на дълбоки въпроси.

„Дълбокият въпрос пита хората за техните ценности, вярвания или опит“, казва Дюиг. „Но те често не изглеждат много дълбоки, когато всъщност ги задаваме“, добавя той.

Например, можете да попитате някой с какво си изкарва прехраната. Когато ви отговорят, дълбокият въпрос може да бъде: „Какво ви накара да решите да се захванете с това?“ или „Какво харесвате най-много в работата си?“.

„Питам ви за вашите преживявания, които ви доведоха дотук. Питам какви са вашите ценности и вашите вярвания. Когато отговорите на този въпрос, вероятно ще го направите по такъв начин, че ще разкриете нещо значимо за себе си“, обяснява Дюиг.

Плитките въпроси също могат да се превърнат дълбоки въпроси. Например, вместо да попитате „Къде живеете?“, можете да попитате „Какво харесвате във вашия квартал?“. Вместо да попитате „Женен ли сте?“, може да кажете нещо от рода на „Разкажете ми за вашето семейство“.

Отговорите на дълбоки въпроси често предоставят на питащия възможност да разкрие нещо за себе си в замяна. След като започнете да търсите дълбоки въпроси, те стават лесни за намиране, категоричен е Дюиг.

Активно слушане

Суперкомуникаторите също така мислят за това с кого говорят толкова, колкото за това как говорят и какво искат да кажат, обяснява Дюиг. Те извършват действия, които доказват на другия човек, че слушат внимателно и че опитват да го разберат по-добре. Процесът се нарича „цикъл за разбиране“ и работи по следния начин:

  • задайте добър въпрос
  • повторете това, което сте чули със собствените си думи
  • попитайте дали сте разбрали правилно

Дюиг казва, че последната стъпка е тази, която повечето хора пропускат. „Това не само доказва на другия човек, че искрено искам да разбера какво ми казват, но показва, че наистина слушам“, обяснява той. „Също така, ако вляза в разговор, знаейки, че моята задача е да повторя това, което сте казали, това ме кара да слушам по-внимателно“, добавя Дюиг

Защо е добре да сте суперкомуникатор

Комуникацията е човешка суперсила, казва Дюиг, но понякога губим контакт инстинктите си. Забравяме как да общуваме добре, защото сме претоварени с работа или защото сега има толкова много различни начини за комуникация. Но тези причини не трябва да ви спират. Комуникацията е в основата на напредъка, категоричен е Дюиг.

„Ако погледнете кои хора са били най-успешни в бизнеса, в политиката или във вашия екип, едно от нещата, които обикновено имат общо е, че слушат други и могат да накарат други хора да ги слушат“, обяснява той. „Проучванията показват, че харесваме хората повече, ако мислим, че ни слушат. Склонни сме да им се доверяваме повече, ако ни доказват, че искат да ни разберат“.

Да можеш да общуваш е от съществено значение за всичко, което правиш в живота, и това е особено вярно в нашия поляризиран свят.

„Искаме да се свързваме, това е част от нашата неврология“, казва Дюиг. „Когато водим истински и смислен разговор, усещането е прекрасно. Причината, поради която се чувството е толкова хубаво, е, че сме еволюирали да искаме да имаме тази връзка. Така че всеки, който научи правилата как да се свързва по-добре и по-лесно, ще се справя по-добре в живота“.

…………………

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ