Точният баланс между интуиция и логика

Точният баланс между интуиция и логика

Въз основа на моя собствен опит в работата с бизнес лидери както в големи, така и в малки организации, аз знам, че успехът е свързан с вземането на правилните решения в точното време. Някои хора вярват, че всичко зависи от интуицията и опита, докато други фанатично трупат данни и извършват анализи, преди да вземат решение, потискайки интуицията си и разчитайки изцяло на логичните заключения. Аз съм привърженик на намирането на правилния баланс между двата подхода.

Сигурен съм, че всички бихте се съгласили, че не всички решения са еднакви – някои имат ключово и стратегическо значение за вашето бъдеще, а други трябва да бъдат взимани поради ежедневни оперативни кризи. За някои събирането и анализът на данни е от ключово значение, докато при други интуицията придобива водеща роля, тъй като целта е да бъде предприето незабавно действие. По тази причина аз винаги търся нова информация за това как да разпознавам параметрите, нужни за постигане на баланс между логиката и интуиция.

Намерих някои добри насоки в тази сфера в книгата „Decisions over Decimals: Striking the Balance between Intuition and Information“ на Кристофър Франк, Пол Маньоне и Одед Нетцер. Тези опитни мениджъри и преподаватели предлагат прагматична комбинация от научни изследвания и тестове от реалния свят, за да стигнат до нужните стъпки за постигане на правилния баланс между данните и чувствата.

Потвърдете необходимост от вземане на решение за промяна

Това е важна първа стъпка, тъй като хората често не искат да вземат каквито и да е било решения, дори когато данните са ясни. Трябва ясно да дефинирате недоволството, проблемите и загубите, които може да предизвика липсата на решение, както и да представите визия за идеалния краен резултат. Обърнете внимание на фактори на съпротива и на причините решението да трябва да бъде взето сега.

Най-предизвикателните случаи са тези, при които вашата интуиция ви подсказва, че трябва да гледате напред за нови възможности за растеж, тъй като сте участници на нов пазар и все още има малко количествени данни за средата, в която се. В тези случаи не се страхувайте да разчитате на вашата интуиция.

Осигурете абсолютна яснота относно желания резултат

Повечето екипи и клиенти бързо правят заключение какво не искат, но са на различни мнения за това какво точно желаят да бъде постигнато. Трябва да сте наясно с това как точно изглежда успехът според вас и да внимавате да не разчитате на прекомерни анализи, тъй като това може да намали твърде много скоростта на вземане на решение.

Друга ключова стъпка тук е непрекъснатото затвърждаване на ценностите и мисията на вашата компания пред всички заинтересовани страни. Така ще затвърдите представата за това кой сте, какво отстоявате и накъде сте се насочили.

 Изяснете как и дали едно решение трябва да бъде обратимо

Повечето хора не обичат да вземат необратими решения, поради риск от провал и неприятни дългосрочни последици. Идентифицирайте ключови точки в процеса, след които решението вече не може да бъде отменено, и предоставете данни кога и дали обхватът на решението може да бъде намален, така че потенциалните негативи да не бъдат твърде големи.

Раздробете важните решения на по-малки части

С времето установи, че опитните лидери винаги разделят важните решения на „микрорешения“, които изискват по-малко време и/или носят по-малък риск. Това може да не най-бързия начин за стигане от точка А до точка Б, но подобно на ветроходните лодки, вие може да контролирате посоката на движение, обработвайки нови данни, както и промени в приоритетите и целите.

Съобразете всяко решение с уменията, хората и времето

Решенията в кризисна ситуация трябва да се вземат бързо, за разлика от стратегически промени, които може да изискват по-обстойни анализи от експерти и ръководители. За повечето бизнес решения препоръчвам по-малки екипи с кратки срокове, тъй като така се запазва фокуса върху пъргавината, която е от ключово значение в днешната забързана икономика.

Тествайте всяко решение, изследвайте крайностите

Обикновено това означава стартирате някаква пилотна тестова програма и да търсите на отклонения в данните и субективната обратна връзка от клиентите. Друга крайност, която може да поставите на изпитание, е потенциалното въздействието от удвояване на бюджета или намаляването му наполовина.

Претеглете данните и интуицията, потърсете съгласие

Под съгласие имам предвид вземане на бързи, интелигентни решения въз основа на данни и опит, след което се продължава. Не препоръчвам консенсусно вземане на решения в бизнеса, където всеки има думата и всеки трябва да застане зад едно решение, тъй като това твърде често води до банални решения и загуба на гъвкавост.

……………

Мартин Зуилинг, основател и главен изпълнителен директор на Startup Professionals, за Inc.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
След повече от десетилетие: NASA загуби връзка с орбиталния апарат на Марс Maven
Парламентът прие на първо четене удължителният бюджет за 2026 година
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
МАЕ: Глобалното търсене на въглища достигна рекордно високо ниво тази година, очаква се спад до 2030 г.
Рекорд: Испания отчете близо 100 млн. туристи през 2025 г. и дебне конкуренцията
Норвегия ще взривява собствени мостове в случай на военен конфликт