Точният баланс между интуиция и логика

Точният баланс между интуиция и логика

Въз основа на моя собствен опит в работата с бизнес лидери както в големи, така и в малки организации, аз знам, че успехът е свързан с вземането на правилните решения в точното време. Някои хора вярват, че всичко зависи от интуицията и опита, докато други фанатично трупат данни и извършват анализи, преди да вземат решение, потискайки интуицията си и разчитайки изцяло на логичните заключения. Аз съм привърженик на намирането на правилния баланс между двата подхода.

Сигурен съм, че всички бихте се съгласили, че не всички решения са еднакви – някои имат ключово и стратегическо значение за вашето бъдеще, а други трябва да бъдат взимани поради ежедневни оперативни кризи. За някои събирането и анализът на данни е от ключово значение, докато при други интуицията придобива водеща роля, тъй като целта е да бъде предприето незабавно действие. По тази причина аз винаги търся нова информация за това как да разпознавам параметрите, нужни за постигане на баланс между логиката и интуиция.

Намерих някои добри насоки в тази сфера в книгата „Decisions over Decimals: Striking the Balance between Intuition and Information“ на Кристофър Франк, Пол Маньоне и Одед Нетцер. Тези опитни мениджъри и преподаватели предлагат прагматична комбинация от научни изследвания и тестове от реалния свят, за да стигнат до нужните стъпки за постигане на правилния баланс между данните и чувствата.

Потвърдете необходимост от вземане на решение за промяна

Това е важна първа стъпка, тъй като хората често не искат да вземат каквито и да е било решения, дори когато данните са ясни. Трябва ясно да дефинирате недоволството, проблемите и загубите, които може да предизвика липсата на решение, както и да представите визия за идеалния краен резултат. Обърнете внимание на фактори на съпротива и на причините решението да трябва да бъде взето сега.

Най-предизвикателните случаи са тези, при които вашата интуиция ви подсказва, че трябва да гледате напред за нови възможности за растеж, тъй като сте участници на нов пазар и все още има малко количествени данни за средата, в която се. В тези случаи не се страхувайте да разчитате на вашата интуиция.

Осигурете абсолютна яснота относно желания резултат

Повечето екипи и клиенти бързо правят заключение какво не искат, но са на различни мнения за това какво точно желаят да бъде постигнато. Трябва да сте наясно с това как точно изглежда успехът според вас и да внимавате да не разчитате на прекомерни анализи, тъй като това може да намали твърде много скоростта на вземане на решение.

Друга ключова стъпка тук е непрекъснатото затвърждаване на ценностите и мисията на вашата компания пред всички заинтересовани страни. Така ще затвърдите представата за това кой сте, какво отстоявате и накъде сте се насочили.

 Изяснете как и дали едно решение трябва да бъде обратимо

Повечето хора не обичат да вземат необратими решения, поради риск от провал и неприятни дългосрочни последици. Идентифицирайте ключови точки в процеса, след които решението вече не може да бъде отменено, и предоставете данни кога и дали обхватът на решението може да бъде намален, така че потенциалните негативи да не бъдат твърде големи.

Раздробете важните решения на по-малки части

С времето установи, че опитните лидери винаги разделят важните решения на „микрорешения“, които изискват по-малко време и/или носят по-малък риск. Това може да не най-бързия начин за стигане от точка А до точка Б, но подобно на ветроходните лодки, вие може да контролирате посоката на движение, обработвайки нови данни, както и промени в приоритетите и целите.

Съобразете всяко решение с уменията, хората и времето

Решенията в кризисна ситуация трябва да се вземат бързо, за разлика от стратегически промени, които може да изискват по-обстойни анализи от експерти и ръководители. За повечето бизнес решения препоръчвам по-малки екипи с кратки срокове, тъй като така се запазва фокуса върху пъргавината, която е от ключово значение в днешната забързана икономика.

Тествайте всяко решение, изследвайте крайностите

Обикновено това означава стартирате някаква пилотна тестова програма и да търсите на отклонения в данните и субективната обратна връзка от клиентите. Друга крайност, която може да поставите на изпитание, е потенциалното въздействието от удвояване на бюджета или намаляването му наполовина.

Претеглете данните и интуицията, потърсете съгласие

Под съгласие имам предвид вземане на бързи, интелигентни решения въз основа на данни и опит, след което се продължава. Не препоръчвам консенсусно вземане на решения в бизнеса, където всеки има думата и всеки трябва да застане зад едно решение, тъй като това твърде често води до банални решения и загуба на гъвкавост.

……………

Мартин Зуилинг, основател и главен изпълнителен директор на Startup Professionals, за Inc.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ