EQ на по-висока предавка

 EQ на по-висока предавка

Емоционалната интелигентност (EQ) придоби популярност в корпоративните среди, когато списание „Тайм“ представи новаторската книга на Даниъл Голман  „Емоционална интелигентност“, със заглавие: „Какъв е вашият EQ?“ Оттогава EQ получи широко признание и се счита за ключово качество на топ служителите и най-добрите лидерите.

Какво обаче представлява EQ и как да разберете дали я притежавате? Кратката версия е, че емоционалната интелигентност ви помага да разберете защо нещата се случват по начина, по който се случват, като вземете предвид собствените си емоции и тези на другите.

След това, когато се справяте по-добре със собствените си емоции и тези на хората около вас, можете да коригирате начина, по който реагирате. В идеалния случай това означава да избягвате тези неприятни ситуации или поне да се занимавате с тях по-рядко.

Използване на емоционалната интелигентност за справяне с трудни ситуации

Безпокойството, стресът, разочарованието, гневът, конфликтите и дори предателството са част от човешкия опит, особено когато си имаме работа с други хора.

На всяко работно място ние сме постоянно ангажирани в различни взаимоотношения – с колеги, директни подчинени, доставчици, клиенти, инвеститори и други заинтересовани страни. И нека си признаем, рано или късно ще стигне до разногласия и драмата е почти неизбежна.

Според моите наблюдения като коуч на изпълнителни екипи емоционалната интелигентност върши чудеса в трудни времена, когато крайните срокове наближават и когато различни страни се сблъскват с противоречиви дневни редове. Именно в тези моменти на криза е време да вдигнете EQ-то на по-висока предавка.

Ето какво съветвам клиентите си да правят, когато нещата започнат да ескалират:

Дайте спокоен отговор, вместо да реагирате прибързано

Като отговаряме, вместо да реагираме, ние създаваме пространство за анализ на ситуацията от различни гледни точки и намиране на най-добрия подход за справяне със съответния проблем.

Ние използваме търпението в наша полза, за да оценим ситуацията; да получим различно гледище; да изслушаме чуждата позиция, без да действаме като съдници; да обработваме информацията и  да се въздържаме от прибързана реакция.

Като обмислите нещата рационално, в крайна сметка ще стигнете до различни и по-смислени заключения. Макар че търпението може да е горчиво, плодът му е изключително сладък.

Вижте цялата картина

Използвайте своята емоционална интелигентност, за да разгледате цялата картина и различните страни на проблема. Това означава да се докоснете до чувствата си и до тези на другите, за да постигнете различен резултат, като например намиране на състрадателен отговор за разрешаване на конфликт или за даване на подкрепа на служител, който не се представя добре.

Да можеш да виждаш различни гледни точки изисква повишаване на собственото ти самосъзнание, което е друг от стълбовете на емоционалната интелигентност.

„Ако вашите емоционални способности не са в ръцете ви, ако нямате самосъзнание, ако не сте в състояние да управлявате негативните си емоции, ако не можете да имате съчувствие и ефективни взаимоотношения, тогава колкото и умен да сте , няма да стигнете много далеч“, казва гуруто на емоционалната интелигентност Даниъл Голман.

Активирайте уменията си за слушане

Следващия път, когато някой си изпусне нервите във ваша посока, опитайте да отговорите с: „:Добре ли си? Какво става?“. След това просто го изслушайте.

Това, което следва, може да ви изненада. Най-вероятно ще отворите вратата за другия човек, така че той да може да обясни проблема, който се крие зад тези емоции. Сега имате още една чудесна възможност - да разрешите проблема чрез открит диалог.

В крайна сметка да знаете как да се справяте със собствените си емоции и да реагирате добре, като същевременно сте наясно как се чувстват другите, е от ключово значение, за успех в бизнеса. Това е умение, което наистина може да даде тласък на кариерата ви и да ви издигне нагоре по професионалната стълбица.

………….

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ