Защо е важно да имате приятели в работата

Защо е важно да имате приятели в работата

Защо е важно да имате приятели в работата

Дистанционният и хибридният модел на работа са сред най-важните предимства, които съвременното работно място може да предложи на кадрите. Това обаче носи със себе си и недостатъци  – може да е по-трудно да създадете приятелства в работата, когато контактите ви са основно във виртуална среда, а липсата на връзки може да допринесе за чувство на самота.

„Самотата като цяло се увеличава през последните 30 години, но пандемията значително я засили“, казва Мишел Уилямс, професор по мениджмънт и предприемачество в Университета на Айова.

Кабинетът на генералния хирург на САЩ наскоро пусна здравни съвети относно самотата, свързвайки я с различни физически и психически проблеми. Например социалната изолация увеличава риска от сърдечни заболявания с 29% и от инсулт с 32%. За по-възрастните хора самотата може да увеличи риска от развитие на деменция с около 50%. А хората, които съобщават, че са самотни, са два пъти по-склонни да развият депресия.

„Нашите връзки и система за социална подкрепа са някои от нещата, които помагат за създаване на буфер срещу на стреса и безпокойството“, казва Уилямс. „Когато нямаме връзки с други хора, тези неща стават по-често срещани в живота ни“, добавя тя.

Позитивно взаимодействие

Според проучване на платформата за ефективност на служителите BetterUp 52% от служителите искат да имат повече връзки на работното място. Проучване за глобална свързаност на работата от изследователската фирма за човешки ресурси Future Workplace установи, че 7% от служителите казват, че нямат приятели на работа, а повече от половината имат по-малко от общо петима приятели.

Въпреки че може да имате приятелства извън работата, отношенията с колегите са важни, защото човек прекарва много време на работното място, казва Бет Ливингстън, професор по мениджмънт и предприемачество в Tippie College of Business.

„Работното място предоставя възможности за това, което изследванията наричат „висококачествени връзки“, казва тя. „Това не е задължително да са приятелски връзки, в които споделяте целия си живот. Вместо това, те са положителни моменти на споделяне на енергия, които се случват, когато хората са разположени на едно място и си взаимодействат редовно“, добавя Ливингстън.

Работното място също предоставя възможности за по-ограничени връзки.. Например, може да говорите с някого в кафенето или в асансьора. „Това, което е толкова интересно е, че тези връзки може да не са с високо качество, но те изпълняват важна роля и помагат да се предпазим от самотата“, казва Уилямс.

Приятелствата на работното място също осигуряват по-голямо усещане за баланс между произход, раса и поколения. „Мрежите на хората често са хомогенни по отношение на типа хора, които познавате“, казва Ливингстън. „Понякога работните места са еднакво хомогенни. Но когато не са, те могат да ви изложат на нови перспективи, което има дългосрочен ефект върху увеличаването на емпатията и доверието и задоволяването на някои от тези нужди за принадлежност, които хората имат“, добавя тя.

Докато приятелствата понякога могат да отвлекат вниманието на служителя от работата му, има много плюсове от организационна гледна точка, отбелязва Уилямс. „Хората с много приятелски социални връзки на работа обикновено са по-ангажирани, произвеждат по-висококачествена работа и е по-малко вероятно да напуснат, намалявайки разходите за наемане и обучение на нови хора“, обяснява тя, цитирайки проучването Future Workplace. „За компаниите, които се занимават с текучество, насърчаването на приятелства между колегите е важно.“

Изграждане на връзки

Ливингстън и Уилямс споделят мнението, че е по-лесно да изградите връзки с колеги, когато присъствате физически в офиса. За виртуалните екипи Уилямс предлага да отделите първите няколко минути от срещата за опознавате.

Друга идея е да имате седмичен онлайн социален час, който да използвате за наваксате в отношенията с колегите. „Знам за организация, която поставя произволни хора в Zoom стая за малко време“, казва Уилямс. „Подобно е на това, което би се случило, ако се качите на асансьор с колеги от компания.  Те могат да разговарят с хора в други отдели, които може да не познават.“

Необходими са стратегическо планиране и инициатива, добавя Ливингстън, отбелязвайки: „В някои случаи това изисква хората да предприемат утвърдителна стъпка. Това е повече работа, но може да помогне на интровертите, които може да са почувствали, че срещите в коридорите не са за тях, или за хора от маргинализирани групи, които може да са били изоставени“.

Уилямс признава, че за хората е по-трудно да потърсят връзки с други, когато се чувстват самотни, и препоръчва мениджърите да поемат инициативата. „Уверете се, че има чувство за принадлежност“.

Важно е да се подчертае, че е възможно да разделите професионалния и личния си живот, докато изграждате взаимоотношения на работното място. „Изграждането на връзки с колегите може да изглежда трудоемко“, казва Ливингстън. „Не е нужно обаче да го правите с намерението да намерите нов най-добър приятел. Достатъчно е да потърсите положително взаимодействие с някого, което се основава на нещо истинско и автентично за вас самия“, обяснява тя.

…………………………………

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ