12 признака, че компанията ви притежава завидна офис култура
Преди много години работих за малка организация, която беше позната със своите безупречност, визия и лидерство на световно ниво; имаше ясни мисия и стратегия. С присъединяването си към тази компания спечелих уважението на своите семейство и приятели.
Но след няколко месеца осъзнах, че отделът, в който работех, не олицетворяваше ценностите на цялата организация. Лидерският екип се интересуваше повече от това, да пази поведение, отколкото от вземането на решения за бъдещето и целостта на компанията. Служителите говореха негативно един за друг; оплакването беше най-често срещаната форма на общуване; липсваше уважение към постиженията на останалите от екипа.
С един приятел се опитахме да въведем позитивни промени, но бяхме саркастично наречени „Дани и Дарла Праведните”, тъй като не искахме да участваме в целия негативизъм. Усилията ни да запознаем високопоставените лидери с токсичната офис култура бяха напразни – бяхме препращани към ръководителите на отдела, които, разбира се, стояха в основата на проблема. В крайна сметка, отделът се разпадна и повечето членове на екипа напуснаха уязвени и обезверени. Ето как Ричард Дор, директорът на Proteus Leadership Centres, обяснява какво всъщност се случи:
„Добрата служебна култура се среща рядко. Създаването й е трудно за повечето мениджъри, а за някои - дори непосилно. Служителите често са разочаровани от културата в тяхната фирма, като някои описват работното си място като такова, в което цари подмолна и манипулативна борба за власт между доминиращи негативни и токсични индивиди. Тези проблеми пречат на растежа, иновациите и на постигането на резултати.”
Няма нищо по-лошо от това да работите в организация с нездравословна офис култура. Няма значение колко пари печелите или колко седмици отпуск имате; когато се трудите в токсична среда, неизбежно се прибирате у дома напрегнати и раздразнителни. А това не си струва.
От друга страна, няма нищо по-прекрасно от това, да сте част от компания с добра култура. Събуждате се всеки ден и с нетърпение чакате началото на работния ден, искате да допринасяте за успеха на фирмената мисия, при това с хора, около които се чувствате добре.
Със сигурност този списък не е достатъчно изчерпателен, но ето кои са 12-те признака, че фирмата, в която работите, притежава добра служебна култура.
1. Хората чакат на опашка, за да станат част от вашия екип
Причината не е, че предлагате по-високо възнаграждение от други компании. Много често случаят далеч не е такъв. Но те са чули за екипа ви и са готови на всичко, за да се присъединят към него.
2. Рядко настъпват драстични промени в персонала
Този признак е от голямо значение, особено що се отнася до позициите от нисък и среден ранг. Често, висшестоящите лидери остават дълго на постовете си, защото се чувстват в безопасност и са удовлетворени от заплащането. Но ако забележите, че много от чистачите и счетоводителите се задържат във фирмата за неочаквано дълго време, това е признак за здравословна фирмена култура.
3. Лидерите не се чувстват заплашени от успеха на другите
Напротив, те дори ги окуражават.
4. Клюките не са толерирани
Не само ръководителите настояват за качествено общуване – служителите от всяко ниво отказват да участват в клюки и окуражават директната комуникация на работното място.
5. Лидерите се разбират отлично със служителите от всеки ранг
Лесно е да ръководите подчинените си, по-трудно е да водите личности от вашия или по-висок ранг, над които нямате власт. При наличието на стабилна офис култура, равнопоставените служители работят съвместно, окуражават се взаимно, поправят се и се насочват един-друг.
6. Членовете на екипа се чувстват енергизирани от мисията си
Чувате как лидерите от всички нива говорят за мисията на компанията, а това мотивира служителите да работят по-усърдно и да дават нови идеи за постигане на фирмените целите.
7. Персоналът се разбира добре и извън работа
Подчинените ви ходят заедно на кино, гостуват си, а понякога си организират и съвместни екскурзии. Това не значи, че нямат приятели извън службата, а че наистина се наслаждават на компанията си.
8. Екипът знае, че е по-важен от фирмената мисия
Служителите се чувстват ценни, а не като хора, които просто изпълняват задачи. Дори в трудни времена, когато заплатите са замразени, все още властва усещането, че „Ние сме важни!”
9. Подчинените ви се усмихват
Ако вървите по коридорите и срещате усмихнати хора, които – успоредно с усиления труд – се забавляват и наслаждават на разговорите помежду си, значи компанията ви притежава добра офис култура.
10. Липсва страх
Персоналът не се бои да не изрече грешните думи пред неправилния човек. Не се водят потайни разговори заради страха от това, какво би се случило, ако някой ги чуе. Работниците трябва да могат спокойно да изразяват тревогите си пред своя ръководител и да знаят, че той ще ги изслуша и ще предприеме необходимите мерки.
11. Налице е качествено общуване
От върха към дъното, всички общуват. Екипът е в течение на всички промени, които настъпват в компанията, а важните съобщения биват разпространени предварително, като лидерите дори окуражават служителите да участват в решаването на проблемите.
12. Промяната е добре дошла
Персоналът е отворен към промени. Това не значи, че всички ги обичат, а че повече от служителите са минали през достатъчно такива, за да са уверени в опита на лидерите.
Този списък може би обезкуражава онези от вас, които не работят в подобна здравословна среда. Мога да ви кажа само, че всички притежаваме силата постепенно да променим офис културата. Промяната може да тръгне само от няколко решителни личности. В един отдел, в единия ъгъл на сградата, също може да се роди една нова работна култура. Общувайки с този отдел, останалата част от персонала ще се присъедини към каузата, защото никой не иска да се труди в неприятни условия. Хората искат да обичат работата си. Може да не знаят какво е необходимо, за да настъпи промяна, някои дори може да й се противопоставят, но в крайна сметка любовта и позитивизмът надделяват.
Намерете други, които споделят вашите стремежи и ценности, и заедно направете първата стъпка!
Тим Стивънс, автор на Fairness is Overrated: And 51 other Leadership Principles to Revolutionize Your Workplace, за FastCompany.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.