5 съвета за това как големите компании да останат млади

5 съвета за това как големите компании да останат млади

Компаниите, подобно на хората, остаряват. И това прави запазването както на инерцията  и растежа, така и на потребителския интерес, трудно. Неизбежно е тромавата корпоративна машина да се затлачи и да заработи на по-бавни обороти, предупреждава Management Today.

Наличието на динамичен ръководител, който иска да запази „игривия характер“ на компанията е голям плюс. Но както би ви казал всеки човек на години, след определена възраст всичко е въпрос на това как да превърнете желанието в действие. Тези пет съвета могат да ви помогнат в това отношение.

1. Открийте нова причина за съществуване

Началните стадии на живота на една компания са лесни: вълнуващо е просто да бъдеш на пазара и да предизвикваш останалите. Но с узряването на пазара и консолидирането на собствената позиция компанията-ветеран се нуждае от нова кауза, за която да се бори. Бизнесът, който съществува само заради печалбите и за да задоволява акционерите си, бързо демотивира служителите и разочарова клиентите.

Една компания-ветеран, която успешно избягна тази клопка, е Unilever. На корпоративно ниво изпълнителният директор  прокарва с всички сили нова стратегия за устойчиво развитие, а що се отнася до отделните й брандове, там има ясно съзнание за това какво е необходимо, за да се наложат те. Пример е марката Persil, която днес под лозунга Dirt is Good (Мръсното е хубаво) закачливо защитава правото на децата да бъдат по-мърляви.

2. Създайте поколение на радикални мислители

Повечето шефове в старите компании са улегнали ветерани, които не обичат да поемат рискове и да мислят различно. Те успешно са създали консервативна стратегия, която не позволява на еретичните мисли на някой по-амбициозен да бъдат взети на сериозно. За да се справите с това е нужна доста работа – създайте отделни екипи, които да се занимават само с развойна дейност, инвестирайте в млади иновативни компании или пък идентифицирайте най-прогресивно мислещите служители и работете директно с тях.

IBM например бе единственият производител на мейнфрейм компютърно оборудване, който навлезе на пазара на преносимите компютри. Компанията разбра, че това е напълно различен пазар и създаде ново подразделение с отделна централа. Освободено от ограниченията и стратегиите на съществуващия бизнес, това успя да разработи успешен модел за новата ниша.
 
3. Нагазете надълбоко

Иронично е, че понякога големите компании могат да имат прекалено много служители и прекалено много пари и това да е в тяхна вреда. С установяването на пазарните позиции, отношенията с клиентите понякога стават прекалено формални и фрагментирани. С повече от 300-тодишна история Barclаys е една от старите банки в света, но се поддържа млада като окуражава ръководството си да живее в света на своите клиенти.

Това означава, че трябва да напуснете удобството и сигурността на кабинета и да започнете да се срещате с клиентите в техните домове, да ги каните на офисните сбирки и да общувате повече. Изживявания като тези могат да променят устойчивите стереотипи, че на компаниите не им пука за друго освен за парите.

4. Сътрудничество, не работа в екип

Между сътрудничеството и работата в екип има изключително важна разлика, но доста често използваме тези думи като взаимозаменяеми. Старите компании трябва да си сътрудничат с партньори извън своя свят – доставчици, клиенти и дори конкуренти.

Погледнете който и да е отборен спорт – за да спечели, отборът трябва да работи в екип. Да кажем обаче, че играчите си сътрудничат звучи странно. Това е така, защото работата в екип има правила и граници: продължителността на срещата, размерът на игрището, позициите на играчите и определението за това какво представлява победата. Сътрудничеството, от друга страна, работи в среда, където правилата и границите не са ясни. Всъщност правилата се оформят с развитието на проекта. Сътрудничещите си страни не винаги имат ясна представа за това какво е победа, те по-скоро интуитивно усещат пътя, по който трябва да вървят. Твърде често работата в екип изглежда като група учтиви хора, които не постигат никакъв прогрес, докато сътрудничеството е много по-устойчива концепция, която не толерира посредствеността. Тя е двигател на промяната.

5. Пластична хирургия за офиса

Това  е доста просто – скучните сиви офиси генерират скучни сиви идеи.
Ако се върнем отново към Barclays, ще видим, че компанията реновира един от офисите си, черпейки вдъхновение от Google. Появиха се места, където хората могат да се хранят заедно, да общуват конструктивно и да работят заедно. British Gas пък стигна дори още по-далече, създавайки Connected Homes – тук в неформалната луксозна атмосфера на километри разстояние от корпоративната централа служители и мениджъри общуват непринудено заедно.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ