Бизнес диагностика по модела „7С”

 Бизнес диагностика по модела „7С”

В бизнеса също има профилактични прегледи. Мениджърите инспектират здравното състояние на организацията поне веднъж в годината. Защо? Защото привидно всичко може да работи добре, но дълбоко прикрит проблем може да оказва силно негативно влияние върху резултатите на компанията.

Един от най-добрите модели за пълна диагностика на бизнеса е разработен от консултантите на McKinsey & Company в края на 70. Наречен е „Седем С”, защото включва 7 ключови елемента, които правят всяка фирма успешна или неуспешна. Това са Стратегия, Структура, Система, Стил, Способности, Служители и Споделени ценности.

Моделът “Седем С” е инструмент за бързо и ефективно оценяване на ситуацията.

Първите три компонента от него - Стратегия, Структура и Системи са определяни като “твърди С”, защото изграждат основата на управлението и трудно се променят.

Останалите четири са наречени “меки С”, защото са динамични и се развиват бързо във времето. Всичките 7 С са свързани помежду си, така че промяната в един елемент води до серия от последици върху останалите - точно както при човешкия организъм, който е здрав, когато всички органи и системи работят в синхрон.

Съвсем логично следва и изводът, че няма как да се постигне напредък само по един от компонентите на модела „7С”, без това да се случи с всички, т.е. управлението е ефективно, когато е насочено към седемте ключови фактори едновременно.

За да подобрите управлението, трябва да овладеете мисленето в системи и да обръщате внимание на всичките седем елемента едновременно, съветват световноизвестните консултанти от McKinsey. Ето въпросите, които трябва да проучите, за да оцените и подобрите здравето на вашата компания:

Стратегия

Тук се включват всички официални и неписани планове за постигане на поставените корпоративни цели. Както и решенията, които се вземат и действията, които се предприемат за спечелване на конкурентни предимства на пазара. Преценете дали отговорите на следните въпроси ви удовлетворяват: Каква е нашата стратегия? Има ли нужда от актуализиране? Как възнамеряваме да постигнем целите си оттук нататък? Как се справяме с натиска от конкуренцията? Как се справяме с промените в изискванията на клиентите? Стратегията приспособява ли се към промените в бранша и икономиката?

Структура

Това е организационната схема и свързаната с нея информация, която показва кой на кого е подчинен, на кого се докладва и как се разпределят задачите в екипа. Всяка компания индивидуално намира моделът на структурата, който работи най-добре за нея. Опитайте се да си отговорите: Тромава или гъвкава е организационната йерархия? На колко и какви екипи е разделена компанията? Как различните отдели координират действията си? Хората познават ли се? Какво е нивото на сътрудничество? Вземането на решения и контролът централизирани или децентрализирани са - това добре ли е? До колко ефективно се осъществява комуникацията в компанията?

 

Системи

Те се отнасят до дейностите, операциите, процедурите и процесите, които се изпълняват всекидневно. Могат да включват управленската информационна система, системата за управление на резултатите и възнагражденията или цялостни интегрирани системи за управление на бизнес процеси.

Въпросите, на които е нужно да си отговорите са: Какви са основните системи, които движат организацията? Каква е стабилността на финансовата система и как тя е свързана с останалите процеси? Ефективна ли е системата за управление на човешките ресурси? Какви са вътрешните правила и процеси? Спазват ли се? Кой и как осъществява вътрешнофирмения контрол? До колко е ефективен?

 

Споделени ценности

Общоприетите убеждения, нагласи и предположения формират начина, по който се държи една фирма. Това е нейната корпоративна култура. Споделените ценности са това, което ражда доверие у компанията.

Въпросите тук са: Какви са основните ценности, които споделя екипа? Какви са основните ценности, върху които е изградена компанията? Колко силни са тези ценности? Каква е корпоративната култура и как ни възприемат пазара, конкурентите, собствениците?

 

Стил

Стилът се отнася до това как ключовите мениджъри се държат при постигането на целите, по какъв начин прекарват времето си помежду си и в екипа. За много успеха на много компании по-важно е как ръководителите се държат от това какво казват.

Анализирайте отговорите на следните въпроси: Какъв е начинът на управление и стила на мениджмънта? Доколко ефективно е лидерството? Мениджърите се съревновават или си сътрудничат? Достатъчно сплотен ли е екипа или той просто работи за да си свърши работата?

 

Служители

Този елемент се отнася до броя и вида на кадрите, с които разполага компанията. Както и до оценката за това как се развиват компетенциите и възможностите на хората в екипа.

Важните въпроси са: Кои са ключовите позиции в екипа и какви хора ги заемат? Какви позиции трябва да бъдат запълнени? Нашите кадри по-добри ли са от тези на конкурентите? Какви нови компетенции са ни необходими за да постигаме по-значими успехи?

 

Способности

Те се отнасят до определящите за успеха качества и умения на персонала, мениджърите и компанията като цяло.

Въпросите за диагностициране са: Какви са най-добрите способности, представени в екипа? Има ли празнини откъм определени умения? С какво се слави екипът, че се справя добре? Настоящите служители имат ли способността да свършат работата ефективно? Как способностите се наблюдават, оценяват и възнаграждават?

 

Венцислав Савов

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ