Да возиш големия бос

Да возиш големия бос

Помните ли филма “Усещане за жена” с Ал Пачино в ролята на своенравен сляп бивш военен? А помните ли онзи момент, когато героят му отиваше като за последно да се порадва по мъжки на сладостите на живота в Ню Йорк? Уши си костюм по мярка при италиански шивач, настани се в апартамент в луксозен хотел, танцува танго с ефирна дама в един от най-скъпите ресторанти и подкара шеметно истинско ферари по улиците на града. Имаше обаче и още нещо. Този истински мъжкар, който определено знаеше какво струва луксът, се движеше навсякъде с дълга лимузина с тъмни стъкла и личен шофьор. Именно той, облечен безупречно в шофьорската си униформа, беше и единият от двамата свидетели на най-интимното удоволствие на полковника – посещението при звездна жрица на любовта...

Припомням този малък детайл от тази кинокласика, защото той е брилянтен пример за това как трябва да се върши и на какви правила се подчинява една от най-свързаните с етикета професии – тази на личния шофьор.

Професия като никоя друга

Когато започнете да се нуждаете от личен шофьор, това е знак, че сте достигнали едно доста високо стъпало в обществото. Самият факт, че няма да шофирате сами, ви поставя в позицията на особено важна личност, която трябва да използва времето за въртене на волана за почивка или за още работа. В нормално структурирания свят и неговата обществена йерархия обикновено това са хора от политическия елит, икономически значими фигури, собственици на големи компании или изобщо личности и професионалисти с власт, признание, уважение и съответни доходи. Стигнали ли сте това ниво, трябва да го поддържате така, както се очаква – според общоприетите норми и етикет. В този смисъл точно как ще изглежда личният ви шофьор и кои ще са неговите задължения е особено важно. Защото той, както костюма ви, стила и марката автомобил, контактите и социалното ви обкръжение, характеризира вас самите и вашето място. И ако от личния асистент се изисква да бъде просто дискретен, лоялен и да изглежда сравнително добре, то от другия ви много приближен човек – шофьора ви – се иска да е още много неща. Така че доброто шофиране е само пореден номер в списъка с умения, които този човек трябва да притежава. Сложна, отговорна и трудна професия, откъдето и да я погледнеш.

Правилник, но не за движение по пътищата

Разбира се, първото, което вашият шофьор трябва да умее, е да шофира добре. Не е достатъчно просто да се е движил из софийските улици в пиков час или пък да е работил като таксиметров шофьор в последните пет години. Необходима е истинска подготовка за професионален шофьор. В европейските страни личните шофьори преминават специален курс на обучение, за да придобият правото да возят значима личност. В тях се предвиждат различни модули, но най-важният от тях е избягването на опасни ситуации на пътя и изобщо по времето, когато въпросната важна персона е на територията на автомобила. Като казвам обучение, имам предвид сериозни тренировки, в които курсистите се учат да сътрудничат на хората от сигурността, да избягват ситуации безопасно и с висока скорост, да реагират хладнокръвно и да оказват първа помощ. За тази част се грижи цял екип от специални хора, които нямат много общо с етикета. За да може един личен шофьор обаче да бъде истински полезен на своя важен пътник, той трябва да се научи на още много правила, свързани с поведението и добрия тон.

Елегантният мъж зад волана и неговите правила

Първото задължение на персоналния шофьор е да бъде представителен. Да се уточним обаче – представителен не значи с мутренски стил – черна тениска, ланец и черно сако. Най-елегантен е шофьорът с униформа. В нея обикновено се включва дълго пардесю или куртка, стилен панталон (никога спортен), бяла риза, излъскани обувки, най-често тип оксфордски и задължително фуражка. Униформата затова е униформа, за да не търпи своеволия. Това означава, че тя всеки ден трябва да е под конец. Класиката предполага и наличието на ръкавици, но хайде, все пак не става дума за шофьора на английската кралица.

Когато говорим за нашите географски ширини, знаем, че униформата на шофьора не е практика. Това обаче не означава, че трябва да оставите шофьора да се облича както намери за добре според собствените си разбирания за елегантност. Затова го ориентирайте – тъмен елегантен панталон, риза с дълъг ръкав и вратовръзка са задължителните елементи в облеклото. Що се отнася до сакото – нека то да е в колата, прилежно прибрано в багажника например. Ако вашият шофьор трябва да прекара деня си зад волана, логично е да не изисквате да носи сакото си, защото то ще заприлича на хармоника. Но когато трябва да излезе от автомобила и да ви съпроводи, редно е да бъде със сако. Връхните дрехи нямат място на шофьорското място, затова шапки, палта и шалове може да има само в багажника.

Едно от най-важните изисквания към шофьора е и неговата дискретност. Каквото и да види и където и да се намира, той е длъжен да пази конфиденциалност. В автомобила вероятно той ще е свидетел на много неща – от телефонни разговори до психически сривове, от неудобни срещи до разгорещени спорове, от преобличания до различни интимни моменти. За всичко това той трябва да остане с лице на играч на покер – без коментар, емоция или видима реакция. Не се очаква от него и да си споделя личните истории – те никого не интересуват.

Сред задълженията на този много специален човек влизат и куп етикетни изисквания. Според правилото най-доброто място за возене в една лимузина е това отзад, по диагонал на шофьорското място. То се счита и за най-безопасното. Веднага след него по важност идва позицията точно зад шофьора, а трето по важност е мястото до него отпред. Когато вози обществено значима персона и неговата съпруга например, шофьорът е длъжен да им подскаже местата и редът на сядане – първо се настанява съпругата, но на второто по важност място. След нея сяда съпругът й по диагонал на шофьора. Такъв е редът например при возене на дипломатически лица и той не бива да се нарушава. Шофьорът е този, който трябва да излезе от лимузината, за да настани своя пътник, ако на мястото няма специален човек за това. При настаняване на хората в автомобила, той трябва да се увери, че те са обезопасени, да ги поздрави и да попита за предпочитанията относно маршрута. Ако навън вали, негова работа е да се погрижи за чадър и с готовност да го разпъне над главите на шефовете си, когато се качват или напускат борда на автомобила. Единственото възможно обръщение към важния пътник е господине, госпожо или съответната титла. Говори се на вие, без изключения. Шофьорът е задължен да не спори с пътниците си, да не говори, ако не го заговорят и да не върши своя лична работа със служебното возило. Забранено му е да се държи непристойно, да говори за себе си и да задава въпроси, които биха нарушили спокойствието на пътника му. В задълженията му влиза изрядната поддръжка на автомобила и ненарушаването на правилата за движение, освен в екстремни случаи. Тези малки подробности, които сме виждали във филми като “Да возиш мис Дейзи”, където шофьорът се превръща в душеприказчик, се случват в реалността, но рядко. Не е работа на точно този служител да се меси в личните дела на шефа си. Не е прието още да пуши, яде или пие в автомобила. Може обаче да придремва елегантно, докато се налага да чака някъде.

И малко за правилата на пътника

Шофьорът ви ще се държи с вас така, както вие му позволите. Като с всеки персонал, съветвам ви и с него да говорите на вие. Тази форма респектира подчинените ви и ги кара да се чувстват значими и уважавани от вас. Не третирайте шофьора си като роб – не го оставяйте да ви чака извън работно време или при недоговорени условия за такива ситуации.  Благодарете му често и не забравяйте, че и той се нуждае от почивка, може би има семейство и личен живот и иска да се погрижи за себе си и близките си. Не си позволявайте да го обиждате или да го унижавате. Истинските хора от класа се запомнят, защото я носят и прилагат правилата й във всеки ежедневен момент и във всяка ситуация и среща с хора. Точно както и полковникът на Ал Пачино се отнасяше със своя шофьор – респектиращо, честно и с много класа.

Мария Касимова, списание „Мениджър”

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ