Джак Уелч за компаниите, акционерите и капитализма

Джак Уелч за компаниите, акционерите и капитализма

Въпрос: За кого съществуват компаниите? Не в юридическия, а във философския смисъл? Някои казват, че е само за акционерите, други – и за служителите. А има и трети, според които компаниите съществуват в интерес на клиентите си. Вие как мислите?

Томохиро Хорибе, Япония

 

Отговор: Компанията е за акционерите. Те я притежават. Те я контролират. Така е, така е редно да бъде. Не приемай прямотата ми погрешно.Твоят въпрос въобще не е безсмислен.

Компаниите живеят благодарение на отговорните служители и доволните клиенти. Капитализмът се базира на принципа, че акционерите искат компаниите им да печелят; че се стремят към постоянна доходност. А постоянната доходност увеличава доволните клиенти, отговорните служители, преуспяващата общност и здравото общество.

Сега, критиците на капитализма обичат да подчертават, че някои компании въобще не се интересуват от големите принципи на капитализма.

Те изтъкват, че мениджмънтът иска максимална възвращаемост днес – а не след 10 години. И така буквално изцежда своите служители или унищожава околната среда (или извършва цял куп други социални престъпления) с цел да направи големи печалби бързо.

Отгоре на всичко, казват те, много компании плащат на своите изпълнителни директори нелепи суми за постигане на краткосрочни (а твърде често и доста слаби) резултати.

Това, на което се уповава критиката е, че човешката алчност е могъщ и голям недостатък на капиталистическата система. Друга значима критика на капитализма е за това, че акционерите лекомислено се отървават от своите акции.

Твърди се, че повечето от тях са инвестиционни фондове от всякакъв вид, които малко ги е грижа за дългосрочния ръст и доходност.

Капитализмът има своите недостатъци. Но също така има и своите добродетели.

В крайна сметка се оказва, че философския и юридически отговор на твоя въпрос е едни и същ. Компанията съществува, за да обслужва акционерите, които избират борда на директорите, който от своя страна избира мениджмънта, който управлява компанията. Тя е за своите собственици.

 

Джак Уелч

 

© Всички права запазени, Harvard Business Publishing

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ