Кажете "Сбогом!" със стил

Кажете Сбогом! със стил

Кажете "Сбогом!" със стил

Да напуснеш досегашното си работно място със стил и класа е нещо, което не се преподава в нито един университет? Умението това да се направи безболезнено, любезно и елегантно обаче гарантира  възможни най-добри шансове за успех в бъдещето.

За щастие, съществуват няколко ключови принципа, които можете да следвате. И все пак, най-важното правило е никога да не напускайте работа в лоши отношения с колегите и работодателите си! Дължите им го! И по-важното е, че го дължите на себе си, ако сте зрял човек и професионалист!

Преценете ситуацията

Първо се убедете, че напускането е правилното решение. Не си тръгвайте само за да докажете нещо на някого. Трябва добре да преценитекакви ще са плюсовете и минусите на решението ви. Има ли аспекти от работата, които ви дразнят, но бихте могли да промените? Можете ли да вземете друга позиция в същата компания? Говорили ли сте с шефа си и наясно ли е той с намерението ви да напуснете? Дали е успял да вземе нужните мерки, за да подобри условията ви на работа?

Разгледайте ситуацията от правна гледна точка

Внимателно прегледайте всички правни документи, които сте подписали при наемането си и по време на престоя си във фирмата. Трудовият ви договор изисква ли едномесечно предизвестие? Между другото, трябва да се осведомите и за финансовите последици, които напускането ви ще има върху живота ви, особено ако още не сте си намерили нова работа.

Изберете подходящ момент

Идеалният вариант е да напуснете, когато се намирате в благоприятно положение, а не когато сте на дъното. Ако сте попаднали в неприятна ситуация – както се случва по-често – не отлагайте напускането си твърде дълго. След като внимателно сте анализирали обстоятелствата и сте преценили, че е най-добре да се оттеглите, просто го направете. В крайна сметка, един път се живее!

Направете го лично

Не се страхувайте. Уговорете среща със шефа си, вместо да пращате и-мейл или писмо. И още един важен момент – първо осведомете прекия си началник, той го заслужава.

Подайте молба за напускане

Напишете я професионално, не бъдете излишно емоционални. Трябва да е кратка и учтива и да съдържа информация за намерението ви да напуснете, както и за точното време, в което смятате да го направите. Предайте молбата до прекия си шеф достатъчно рано преди датата на оттегляне. Пуснете копие и до HR отдела.

Бъдете подготвени да обясните причините

Бъдете възможно най-искрени и тактични и проявете уважение. Това е добра възможност да дадете на шефа и колегите си конструктивна обратна връзкаа. Бъдете обективни и вземете предвид всички фактори. Независимо какви са причините ви за напускане, бъдете последователни. Подгответе се да получите критика от колеги и ръководители. Постарайте се да останете в добри отношения с всички и да не се впускате в негативни и обидни коментари.

Очаквайте реакция от шефа си

Ако шефът ви е сърдечен човек, ще ви каже, че съжалява, че си тръгвате. В случай, че вече сте си намерили нова работа, би трябвало да получите поздравления. Но преди всичко, ръководителят ви трябва да уважи решението ви. Ако реакцията му е неуместна, това говори лошо за него, не за вас. Дръжте се професионално, обяснете причините си и го уверете, че ще продължите да подкрепяте него и екипа, за да бъде промяната по-малко травмираща. Не позволявайте на никого да ви вменява вина.

Очаквайте реакция от компанията

Как се е справял шефът ви с напускането на служители в миналото? Благодарен ли е бил за предварителното известие, или на подчинените, които са изявявали желание да напускат, незабавно е била показвана вратата? Подгответе се и за този сценарий, като приберете всичките си лични документи и разчистите работното си място. Не вземайте нищо, което принадлежи на фирмата. От друга страна, ако сте ценен служител, очаквайте от работодателя си примамлива оферта, с цел да ви задържи. Предварително трябва да сте обмислили дали и при какви условия бихте приели. По принцип ви съветваме да не приемате подобни предложения, тъй като статистиката сочи, че съществени промени не настъпват. При всички случаи, бъдете ясни и категорични в отговора си.

Вземете онова, което сте заработили

Уверете се, че сте постигнали справедливо споразумение и че ще получите компенсация за неизплатените възнаграждения и комисиони, и невзетите почивни дни. Запознайте се внимателно и с всички останали нематериални видове компенсация.  

Постарайте се преходът да не е травмиращ за компанията

Положете нужните усилия, за да завършите всички започнати задачи и документирайте тези, за които не сте имали време да ги стартирате. Ако времето и обстоятелствата ви позволяват, проявете желание да си обучите заместник. Подобно отношение ще бъде високо оценено от фирмата, а и ще ви запомнят като отдаден и благонадежден екипен играч.

Уважавайте правилата за поверителност

Не говорете за напускането си, докато не сте го обявили официално. След като напуснете, не разгласявайте навсякъде. Не споменавайте намеренията си пред никого, преди да сте ги обсъдили с шефа си, и се разберете с него кога и как да осведомите останалите служители.

Не бъдете негативни

Когато обсъждате оттеглянето си с колеги, опитайте да наблегнете на положителните аспекти от престоя си и на начина, по който компанията е подпомогнала личното ви развитие. Не се хвалете с потенциалната си нова работа. Бъдете скромни и покажете, че оценявате подкрепата на работодателите и колегите си. След като напуснете, не говорете негативно за тях.

Бъдете отдадени и продуктивни до последно

Този момент обикновено отсява просото от плявата и показва кои са истинските професионалисти. Бъдете лоялни както винаги. Гледайте да не се превърнете в служител, който, след като си е намерил нова работа, вече не дава 5 пари за старата, и не си навличайте неодобрението на колегите си. За нещастие, след като напуснат, много хора забравят колко усърден труд са положили, за да изградят кариерата си и компанията, за която са работили, и за няколко дни или седмици съсипват всичко - в това число и бъдещето, и репутацията си - без дори да го осъзнават. Не бъдете безразсъдни!

Информирайте колегите и бизнес партньорите си

След като сте говорили с шефа си, направете необходимото, за уведомите лично останалите, с които сте работили, за напускането си. Благодарете им за успешния съвместен труд и за помощта, която са ви оказали при изграждането на кариерата ви.

Кажете „Сбогом“

Преди да си тръгнете, сбогувайте се сърдечно с всички. Благодарете се на колегите, партньорите и шефовете си. В последния ден преди напускането, организирайте скромна почерпка. Жестът ви ще бъде запомнен. Опитайте се да поддържате връзка с някои от ключовите играчи в компанията. Изпратете на всеки, с когото не сте успели да се сбогувате лично, по един и-мейл.

Помолете за препоръка

Попитайте работодателите, колегите и партньорите си дали не са склонни да ви дадат препоръка, както и дали това е възможно по и-мейл, телефон или в социални мрежи като LinkedIn.

Това, как напускате работното си място, разкрива много за вашия характер. Бъдете внимателни. В днешния силно свързан свят е много вероятно все някой да знае с кого и за кого сте работили в миналото. Освен това, не е изключено пътищата ви с бивши колеги отново да се пресекат. Или, както често се случва, може да поискате да се върнете на старата си работа.

Накратко, уверете се, че сте запазили добрите си отношения с всички, и не изгаряйте мостовете зад гърба си.

Андреас фон дер Хайд за LinkedIn.com  

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ