Как да преборим разочарованието от поредното "Не!"
За да сте успешен предприемач, трябва да сте дебелокожи. Ще се сблъскате с множество откази от различни хора, в това число и потенциални клиенти, инвеститори и дори служители. Може да чуете „не“ и за идеята да стартирате собствен бизнес.
Когато амбициозни предприемачи се обърнат към мен за съвет, аз ги окуражавам да споделят идеята си за собствен бизнес с възможно най-много хора, за да получат ценни съвети. Но не всеки ще ви даде конструктивна критика.
Когато за първи път споделих идеята си за Practice Makes Perfect – неправителствена организация за партньорство с училища по организацията на летни лагери – много хора ми казаха да се концентрирам върху работата си като учител и че идеята била ужасна. Приех неодобрението им като отказ. В началото приемах всяко „не“ много лично. В моите представи, с Practice Makes Perfect бяхме едно цяло. Когато критикуваха идеята ми, сякаш критикуваха мен самия. Болеше, защото не бях свикнал с такова негативно отношение, но след време започнах да осъзнавам, че колкото повече се вторачвах в отказите, толкова по-трудно ми беше да развия идеята си.
Ето и някои от мерките, които взех, за да не приемам всяко „не“ лично и да се съвземам по-бързо:
Търсете отказите.
В началото, имах ментор, който ми казваше, че за всяко „да“ трябва да очаквам поне едно „не“. Е, тази статистика невинаги е вярна.
През лятото на 2011 година, участвах в първото си състезание по триатлон и помолих приятелите и семейството си да спонсорират Practice Makes Perfect със символична сума. Изпратих стотици съобщения до приятели, роднини и познати. Сметнах, че ако 10% от тях се съгласят, ще постигна страхотен успех. След като събрах скромната сума от $2,000, се вгледах в статистиката. Оказа се, че само 3% от съобщенията, които разпратих, бяха посрещнати с подкрепа за каузата. Бързо промених очакванията си и понастоящем се боря да получавам по 3 положителни отговора за всеки 97 отрицателни. Така, колкото по-бързо премахна „не“-тата от пътя си, толкова по-скоро ще стигна до „да“-тата. Търсейки откази, ще преживявате разочарованията много по-лесно, защото очакванията ви ще са реалистични.
Говорете с поддръжниците си.
Запазих този вариант за особено болезнените „не“-та – онези, които най-малко очаквах. Направете списък с няколко приятели, които ревностно подкрепят вас и каузата ви. (Последното нещо, от което се нуждаете, е човек, който ще отбележи, че отказите са били основателни.) Ако са ви истински привърженици, разговорът ви с тях ще ви амбицира да опровергаете критиците си.
Не всяко „не“ е лошо
Имало е случаи, в които някое „да“ ни е струвало повече, отколкото е щяло да ни струва едно „не“. Понякога, когато печелиш, всъщност губиш, и обратното.
След 4-годишен опит, искрено вярвам, че не всяка възможност, която ни се отдава, си заслужава. Приемете отказа като знак, че не всеки потенциален инвеститор, клиент или работник е подходящ за вас.
Отказите могат сериозно да спънат вашия бизнес, ако им позволите да ви разстроят. Когато стартирате собствена фирма, трябва да гледате обективно на нейното развитие, за да изградите нещо, което околните ще оценят. Приемете следващото „не“ и го обмислете сериозно. И запомнете, че отказите са част от пътя към успеха, затова не ги приемайте лично.
Kapим Абоуелнага, основател на Practice Makes Perfect , за entrepreneur.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.