Новите професии. Скоро и в България

Новите професии. Скоро и в България

Познавате ли лично машинописка или касиер? Ако да – значи сте голям късметлия, защото това са две от длъжностите, които изчезват. Съвременните технологии превърнаха пишещите машини в антики, а заради преминаването към безкасови плащания с дебитни и кредитни карти вече никой не наема касиери. Последните години доказаха едно – живеем в драматични времена, които изцяло променят живота ни. Тенденциите на пазара на труда в света и в България са пряко свързани с тези промени – имаме нужда от нови професии, които ще ни помогнат да адаптираме бизнеса си по-успешно към новите реалности. Длъжностите през следващите месеци до години ще са нови по съдържание, с повече функции и с по-различни от момента задължения и отговорности. Техните имена също ще са нови, за някои хора дори ще са странни, но във всички случаи ще са полезни за организациите. Представям ви пет от новите професии, които идват, за да направят работата на мениджъра по-лесна.

Вътрешни комуникации

Това е професия, която и в момента в България се радва на особен интерес. Специалистите в тази дейност се срещат по-често в големите организации, но ги има  и в по-малките фирми. Макар и без визитка, много хора се занимават с вътрешните информационни канали и структуриране на процеса на общуване. Дали ще работи в отдел „Комуникации” или в пиар звеното (а често „вътрешните комуникации“ е и в HR отдела) е въпрос на организационна структура. Но това, което ще се случи в близко бъдеще, е че вашият експерт вътрешни комуникации трябва да приеме все повече функции и задължения на кариерен специалист. Той или тя трябва да има знанията и уменията на тънък психолог, който се грижи и за душевното и психическо здраве на служителите. В трудни моменти, при липсата на сигурност в бизнеса, човек изпитва безпокойство и страх от неизвестното. Притесненията за кариерата идват заедно със страха за работното място и пречат на човека да дава най-доброто от себе си. Въпросите „Добър ли съм в работата си?“, „Какво мисли прекият ми ръководител за мен?“, „Накъде върви фирмата ми?“ са характерни за съвременния мислещ човек, но са много по-често срещани днес, в икономиката на знанието, отколкото вчера. Вътрешният комуникатор ще е този човек, който ще трябва по правилния, честен, открит и човешки, съпричастен начин да отговори на тези въпроси и да помогне на всеки да си върши работата ефективно и с цел.

Бизнес анализатор

Информацията ни залива отвсякъде. Светът е Google, Facebook, Linkedin, Twitter… Човек все по-трудно се ориентира сред тоновете новини, статуси и снимки. Ако искаме да отсеем важното от плявата, то имаме два избора – да изчитаме, изслушваме и изглеждаме всичко, за да успеем да си създадем мнение и да разберем накрая кое е важно и кое не, или да разчитаме на някого, който е специалист в това. Анализът на информация е важен в големите корпорации, в малките фирми, в отделите по сигурност или в човешките ресурси, при подбора, тренинга, оперативните финанси и т.н. и т.н. Сега е времето на т.нар execute summary[1] – кратко представяне на една информация с акценти, крайни срокове и най-вече: синтезирана, проверена и достоверна. Бизнес анализаторът трябва да си изгради усет за това кое е важно за фирмата, отдела, човека, да може да пише събрано и вярно. Преди всичко, обаче, трябва да е технологично и ИТ грамотен, и да е в крак с последните тенденции.

Личен финансов съветник

Това не е финансовият директор. Това не е юристът. Това е външният ви съветник, който ще ви помогне да се ориентирате в морето от правни и финансови тенденции така че да можете да прогледнете в бъдещето и да правите бизнес, изцяло съобразен с новата реалност. А тя е, че ние все повече сме свързани със света и трябва да знаем какво се случва около нас, за да можем да реагираме правилно. Личният ви съветник трябва да има подходящо образование – най-добре двойна магистърска степен по икономика и по право. Но най-важното е да има аналитичен ум и способност да вижда скритите неща, така че да може да отговори на въпроси като „Накъде върви светът?“, „Дали тази бизнес ниша е бъдещето?“ и „Дали Амазон ще е новият Apple?” По презумция това е човекът, който е  най-близо до вас. Но все пак трябва да може да гледа отстрани, така че и съветите му да не са обременени от лични пристрастия и емоции. Това са високоплатени специалисти и заради контактите, които са успели да създадат на всички нива в икономическия и социалния  живот, при това не само в България. Лобирането, воденето на преговори и боравенето с документи не им е чуждо, и затова те ще успеят да се реализират във всяка среда и всеки бизнес.

Социален ловец на глави

Талантите са тези, които отличават една компания от друга, и тези организации, които успеят да задържат, привлекат и развият своите кадри ще оцелеят и в настоящата криза. За да привлечем, обаче, най-добрите от най-добрите, трябва да имаме и хора, които да могат да правят това. Социалните мрежи предоставят огромна възможност за привличане на таланти, стига да успеем да достигнем до тях. Специалистите по подбор ще се специализират в социални ловци на глави, с нови компетенции и способности. Социалният ловец на глави е  на „ти“ с LinkedIn, Facebook или Twitter. Знае какво, къде и най-вече как да го търси. А „как” е пряко свързано с отлични компютърни умения и знания за новите специални медии. Ловецът на глави борави с профилите на потенциалните таланти, следи техните публикации и развитие и успява да ги привлече, защото знае, че хората са най-ценният актив на една компания.

Мобилен администратор

Специалисти по база данни, мрежови системни програмисти, разработчици, системни архитекти, инженери - тези професии съществуват и днес. С бума на комуникациите, обаче, и на възможността да сме постоянно свързани със света, ИТ отделите в големите компании започнаха да назначават хора, които са „в час” с мобилните разработки. Те са тези, които настройват мобилните ни устройства (смартфони и таблети), така че оперативната работа във фирмата да не зависи от това кой къде е в момента. Мобилните администратори отговарят и за сигурността при дистанционното комуникиране, следят да не се допусне пробив и изтичане на информация. Не е нужно да знаем как да си настроим телефона, за да контролираме поръчките и изискванията на клиентите или да сме в час с последните борсови новини. Нужно е да имаме човек, който свърши това и да знаем, че той управлява потока от информация, който ни интересува, така че да сме постоянно свързани с офиса и със света. 

Светла Стоева

Текстът е публикуван в списание „Мениджър”

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Кратко резюме на най-важното

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ