Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|От лабораторията до пазара - разходите за създаване на ново лекарство стигат до 18 млрд. евро
Една фармацевтична компания може да похарчи до 18 млрд. евро, за да гарантира, че поне една от нейните молекули дава положителни резултати. Всъщност от всеки десет иновативни терапии, които една лаборатория изследва, само една успява да получи одобрението на съответните здравни власти, например Европейската агенция по лекарствата (EMA), и става достъпна за лекари и пациенти, според Испанската асоциация на работодателите "Фармаиндустрия", предава elEconomista.es.
Рискът, който една фармацевтична компания поема днес за леченията, които разработва, за да премине през всички фази и накрая да достигне до пазара, е около 70 до 90%. Освен това средната цена за разработване и проучване на марково лекарство е между 1,5 и 2,3 млрд. евро.
От момента, в който една фармацевтична компания започне да изследва една от своите молекули, до пускането й на пазара, изминават средно 10 до 12 години. Всъщност самото достигане до фазата на клинично изпитване (фаза I, II и III), т.е. когато лекарството се изследва при хора, отнема средно около четири години. А вероятността лекарство, което е във фаза на предклинични изследвания, тоест етап, в който се тества върху животни, да достигне до пазара е само 9,6%.
След пускането на лекарството на пазара, компанията трябва да започне да печели от него или поне да възстанови парите, които е похарчила за разработването му. Тази задача обаче става все по-трудна за фармацевтичните компании. Всъщност само три от всеки десет лекарства, които стигат до пазара, успяват да генерират приходи, които надхвърлят средните разходи за научноизследователска и развойна дейност, тоест средно 2 млрд. евро.
В допълнение, цената на изследванията и разработването на лечения нараства все повече. Това се дължи на по-голямото усъвършенстване на нови лекарства в търсене на по-голяма ефикасност при целевите патологии, които компанията има в процес на подготовка, и прогресивното увеличаване на биологичните лекарства, които имат специфичен и по-сложен процес на иновации и развитие, и със специфично производство. Това се дължи и на по-високи регулаторни изисквания по отношение на безопасността и ефикасността на новите лекарства, което води до увеличаване на опитите, тестовете и в крайна сметка в сроковете и разходите за клинични изследвания.
От друга страна, броят на одобренията на нови лекарства от Европейската агенция по лекарствата (EMA) всяка година е все по-малък. През 2022 г. регулаторът е разрешил само 41 терапии с нова активна съставка (16 са били насочени към редки заболявания), а през 2021 г. са били одобрени 54 терапии, което е рекорд за последните пет години.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Археолози разкриха 2000-годишно „мистериозно убийство“, докато снимат телевизионно предаване
Любопитно |Министърът на финансите на САЩ: Китай одобри сделката за TikTok
Компании |Как богатите увеличават глобалните вредни емисии, дори когато ги намаляват у дома
Свят |Американските производители на кафе харчат запасите си в очакване на търговска сделка с Бразилия
Бизнес |Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Мениджър на годината 2025 |Белгия и Русия си размениха в социалните мрежи заплахи с унищожение
Свят |КНСБ заплашва с протести, ако в Бюджет 2026 минималната работна заплата остане 605 евро
Политика |Какво предлага Бюджет 2026 и защо не се хареса на никого?
Икономика |„Лукойл“ е получила оферта за закупуване на международните ѝ активи. Кой е купувачът?
Бизнес |Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Мениджър на годината 2025 |Между реалността и свръхестественото: Всеки трети у нас вярва в живот след смъртта, а две трети – в кармата
България |НАП продава автогарата в Перник
Политика |Тръмп намали митата върху вноса от Китай до 47% след „невероятната“ среща със Си
Икономика |ADVERTORIAL
Кредитните карти на Fibank вече предлагат разсрочване на вноски без оскъпяване
Интер Експо Център представя изцяло обновен конгресен етаж и модернизирани изложбени зали – ново ниво в организацията на събития у нас
Коментари
Няма въведени кометари.