Как да реагирате при проблем със съосновател в стартъпа

Как да реагирате при проблем със съосновател в стартъпа

Основателите на стартъп компании често са изключително талантливи, но те са хора. А това означава, че те могат да се разболеят или да се почувстват толкова претоварени от предизвикателствата, пред които са изправени, че да спрат да функционират на високо ниво.

Въпреки че тези предизвикателства могат да засегнат хората във всяка икономика, моето предчувствие е, че сега те са много по-чести. Тъй като пандемията Covid-19 не показва признаци на облекчаване, цените се покачват, пазарите на труда се свиват, а глобалното затопляне става все по-сериозно, не ме учудва, че все повече хора отпадат от стартъп екипи, пише Питър Коан в статия за Inc.com.

Показателен пример е стартъп екип от трима съоснователи. След като са работили заедно в продължение на една година, създавайки продукт, стартъпът се опитва да събере средства. Но един от съоснователите, умен, харизматичен, енергичен продавач, отскоро не реагира поради стрес. Сега този стресиран съосновател не прави това, което трябва. Какво обаче трябва да направят другите двама съоснователи, за да поддържат инерцията на своя стартъп? Ето три предложения.

Разделете работата

В стартъпите, които разработват своя продукт и започват да го продават на клиенти, обикновено работят екипи от съоснователи, чиито членове могат бързо да се адаптират към новите предизвикателства. Съосновател, който внезапно спира да функционира, е точно такова предизвикателство – разбира се, много трудно.

В този случай останалите съоснователи трябва да решат кои са най-важните задачи, които компанията трябва да свърши през следващите 6 до 12 месеца. След това те трябва да решат как най-добре да разпределят тези задачи между останалите съоснователи.

Например, това може да означава, че останалите съоснователи спират да изпълняват по-малко важни задачи, за да направят място за критичната работа по продажбите, която въпросният съосновател е спрял да извършва.

Наемете висококвалифициран и мотивиран човек в екипа си

Тъй като е малко вероятно останалите двама съоснователи на този стартъп да се отличат в продажбите, те трябва да потърсят първокласен търговец. Ето някои ключови стъпки, които те могат да предприемат:

  • Разработете длъжностна характеристика, която подчертава знанията в индустрията, продажбите и управленския опит, необходими за позицията
  • Изберете дали новият служител ще бъде съосновател или ще влезе като мениджър по продажбите, който ще има от шест до 12 месеца време, за да прерасне в ролята на съосновател
  • Помислете за наемане на специалист, който да ви помогне с търсенето
  • Интервюирайте най-добрите кандидати и проверете внимателно препоръките им
  • Наемете кандидата, който най-добре отговаря на ценностите на компанията и има най-ясната способност да прерасне в ролята на съосновател на продажбите

Разделете се със съосновател при нужда

След като сте наели мениджъра по продажбите, потърсете уважителен начин да се разделите с неотзивчивия съосновател, пише авторът на статията. Това при всички положения е труден разговор, но е добре той да започне с ясна визия за това какво ще постигне. На първо място, изразете признателност за всички приноси на въпросния съосновател и му/й осигурете разумна компенсация - вероятно чрез закупуване на част от неговите/нейните акции.

Разбира се, през времето, в което търсите нов член на екипа, въпросният съосновател може изведнъж да се върне към това, от което се нуждае стартъпът. В този момент останалите двама съоснователи на бизнеса ще трябва да решат дали да продължат както преди или трябва да продължат напред с нов човек в екипа. 

Източник: Питър Кохан, основател на Peter S. Cohan & Associates, за Inc.com

Превод и редакция: Нели Тодорова 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ