Поколението Z има по-големи очаквания за метавселената

Поколението Z има по-големи очаквания за метавселената

Поколението Z е по-добре информирано за метавселената от милениалите и неговите представители биха експериментирали с голяма част от нещата, които такъв тип среда би им предложила. 90% от тях биха посетили събитие в метавселената, ако имат съответните технически средства. Една четвърт биха участвали в представянето на продукт, но едва 13 на сто от тях биха си купили виртуален продукт на любима марка. Накратко: поколението Z има по-големи очаквания от метавселената отколкото милениалите. Това показват данните от количествено изследване на All Channels Group и BluePo!nt "Устойчиво пробуждане. Нищо лично, просто данни? Welcome to the jungle", проведено в периода декември 2021 – януари 2022 чрез онлайн анкети сред градското население на възраст 15-69 години. 

Данните от проучването показват, че 48% от анкетираните от поколението Z са отлично или добре информирани за метавселената, докато при милениалите този процент е само 29%. 

Около половината от анкетираните и от двете поколения смятат, че виртуалната реалност може да им помогне да преодолеят липсата на физически контакт - на това мнение са 55 на сто от анкетираните от поколението Z и 44% от милениялите. 74% от поколението Z казва, че му е интересно до каква степен технологиите предоставят възможност за дистанционно/физическо докосване.  

Относно очакванията на двете поколения по отношение на метавселената, те са сравнително близки по различните показатели:  

90% от поколението Z и 82% от милениалите биха посетили събитие в метавселената, ако имат съответните технически средства.

Една четвърт от анкетираните и от двете поколения биха участвали в представянето на продукт, но едва 13 на сто от поколението Z и 14% от милениялите биха си купили виртуален продукт на любима марка.  

И двете поколения биха посетили средно по 2,8 събития в метавселената, като най-характерни за милениялите са посещението на виртуални места, забележителности, музеи, както и виртуални концерти, докато за хората от Z поколението това са виртуалните срещи с известна личност и видеоигрите. 

В какви социални мрежи най-много се регистрират? Чрез какви канали най-често общуват със семейство, приятели, колеги и т.н.?

Най-много регистрации в социални мрежи и двете поколения отчитат във Facebook. Поколението Z има с 18% повече регистрации в Instagram в сравнение с милениалите. Не така стоят нещата в LinkedIn - потребители на тази мрежа са почти 49% от милениалите срещу едва 26% от хората от поколението Z. Абонати на Tik-Tok са два пъти повече хора от Z поколението в сравнение с милениалите. По отношение на употребата на Twitter резултатите са 34,5 за милениалите срещу 42,6% за потребителите от поколението Z. 

Много близки (само с половин процент разлика, бел. ред.) се оказват данните за двете поколения по отношение на това дали имат регистрация в една или в няколко платформи. За поколението Z той е 3,7%, а за милениалите - 3,2%. 

Анкетираните от двете поколения твърдят, че видеоразговорите са им помогнали да са по-близо до своите близки и приятели, както и че вече са свикнали с комуникацията от разстояние. 67 на сто от анкетираните от поколението Z казват, че без видеоразговори са щели да загубят връзка с близки и приятели. 54% от милениалите са на същото мнение.  

Двете поколения поддържат контакт със семейството и приятелите си основно чрез телефонни разговори, и писане на съобщения във Viber и Messenger. Специфичното при провеждане на видео разговори е, че при милениалите е по-застъпеното използване на Viber, докато при поколението Z по-силно застъпена е комуникацията през Messenger. 

Предпочитаните начини на работа и обучение 

Почти еднакви отговори дават двете поколения по отношение на предпочитанията им за работа в офиса или от университета, съответно 37% при поколението Z и 36% при милениалите. Близки са и нагласите им за дистанционна работа чрез видео платформи - те се предпочитат от 33 на сто от поколението Z и от 30 на сто от анкетираните от милениалите. Последните обаче се оказва, че предпочитат хибридната работа: тя се подкрепя от 28% от милениалите срещу 25% от поколението Z. И двете поколения обаче отчитат, че им липсва физическият контакт и усещането за реана среда, когато общуват виртуално.  

Нагласите към криптовалутите, NFT и Facebook аватарите

Малко над 1/3 от лицата от милениалите, които са декларирали добро познаване на криптовалутите, към момента притежават подобен актив. При поколението Z делът на тези потребители е 42,2%, тоест всеки пети от това поколение притежава подобен актив.  

За разлика от криптовалутите, когато говорим за NFT продукти, всеки четвърти потребител в двете поколения декларира незапознатост с този тип активи. Едва 10,9% от Millennials и 21% oт поколение Z декларират добро ниво на информиране и целенасочено търсене на информация. 

Близо 3/4 от милениалите са запознати с Facebook аватарите, но едва 29,9% от тях са имали собствен герой. От друга страна, 8 от 10 лица от поколението Z декларират запознатост с тази функционалност, като малко над половината (52,2%) декларират, че имат създаден собствен аватар. Всеки трети милениал и всеки четвърти Z декларират, че биха искали аватарът им да бъде точно копие на тях самите в реалния свят. 

Ще успее ли метавселената да замени настоящите социални мрежи?

Поколението Z има по-големи очаквания от метавселената. И двете поколения обаче в най-голяма степен очакват да имат преживявания, които не биха могли да имат в реалния свят и да могат да бъдат различни от това което са в реалния свят. Най-младите също в голяма степен очакват да могат да общуват с другите по-ефективно, отколкото в настоящите социални мрежи и видеоплатформи. 

Над 50% и от двете поколения смятат, че метавселената ще замени настоящите социални мрежи и ще има положително влияние върху възможностите да придобиваме нови знания. По-младите имат и по-големи очаквания, че виртуалният контакт в метавселената ще се доближава до реалността и ако имат техническа възможност, са по-склонни да прекарват повече време в метавселената, отколкото в сегашните социални мрежи.  

Около една трета от потребителите от двете поколения вярват, че метавселената ще успее да се наложи в живота на потребителите в рамките на следващите 2-3 години. Преобладаващата част смятат, че този тип социални мрежи биха се наложили в по-дългосрочен план. Въпреки интереса към метавселената, обаче, и двете поколения имат много сериозни притеснения, че в новата среда ще имат по-малко прозрачност, сигурност на данните и тренсакциите и защита на правата и самоличността им.   

* Методология: Количествено изследване, проведено чрез онлайн анкети, сред мъже и жени на възраст 15-69 години, градско население. Периодът на провеждане е декември 2021 – януари 2022. Обем на извадката - n=600 ефективни контакта, разпределени по равно в 4-те поколения Baby boomers, X, Y (Millennials) и Z. Резултатите за цялата съвкупност са на база извадка от 600 ефективни контакта, която е претеглена спрямо разпределеното на Интернeт потребителите по пол, възраст и тип на населеното място. Максималната статистическа грешка за едномерните разпределения при дял 80/20 е 3,3%, а при дял 50/50 – 4,1%.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?