Бизнес БРОЙ /// Мениджър 06/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Купидон под таймер
Какво представляват бързите срещи и мачмейкингът и имат ли почва у нас разказва Радослава Карамихалева, съосновател на ClubR
Купидон под таймер

Какво представляват бързите срещи и мачмейкингът и имат ли почва у нас разказва Радослава Карамихалева, съосновател на ClubR

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Графици, имейли, алгоритми, социални мрежи, разговори в Zoom – в ерата на технологиите срещите лице в лице се превръщат във винтидж лукс. Както обаче вече добре знаем, в подобни условия подходът е един – адаптация. Следвайки правилото, днес Купидон е изоставил лъка за сметката на таблет, а вместо да се прицелва в сърца, внимателно следи таймера (или търси съвпадения) – поне ако съдим по бързите срещи, партита за запознанства и мачмейкинга. Как всъщност изглеждат те зад кулисите ни разказва Радослава Карамихалева, която заедно със съпруга си Румен основава ClubR през 2010 г.
Идеята
Радослава, която е завършила българска филология и психология, споделя, че е работила в различни направления. Идеята за създаването на компанията ѝ идва от личен опит, след като среща Румен след два неуспешни брака.
„Когато се разведох за втори път, бях сама с две деца. По това време имаше сайтове за запознанства. Никога не съм си представяла живота без партньор, но трябваше да работя много, за да гледам децата си. Беше изключително трудно да прекарвам време в подобни сайтове“, спомня си тя.
По думите ѝ днес срещи се организират не през сайтове, а през приложения, но това не отменя проблемите – много хора не се представят с истинската си самоличност, от писане до реална среща отнема време, а често срещата се оказва разочарование.
Така Радослава се замисля как ситуацията може да бъде променена и улеснена. Тя предлага на Румен да създадат платформа, която да преодолее тези проблеми, а той като дългогодишен мениджър на шведска компания за Балканите, ѝ казва да си изготви бизнес план.
Реализация на бизнес плана
Днес ClubR предлага няколко типа услуги – бързи срещи, партита за необвързани и мачмейкинг. Отделно компанията предлага консултации с психолог – индивидуални и за двойки, както и пакет консултации за успешни запознанства, за да може човек да придобие увереност, да се представя по-добре по време на срещи и да подхожда по- осъзнато към търсенето на партньор.
„Бързите ни срещи са стандартни – т.нар. speed dating, по примера в цял свят. Провеждаме ги два пъти седмично. Срещат се осем до десет мъже с осем до десет жени в рамките на около два часа. Всеки от тях разговаря с човек от отсрещния пол за по седем минути“, обяснява Карамихалева.
По време на самото събитие размяната на контакти не е позволена, за да се спести евентуален натиск или конфузна ситуация. След събитието участниците могат да попълнят формуляр на сайта с кого биха искали да се срещнат отново, а в случай на интерес от двете страни системата автоматично разменя контактите.
Един път месечно компанията организира в столични клубове и партита за необвързани – събитие в по-голям формат. На него присъстват около сто души, като се търси приблизително равен брой на мъже и жени. По време на партитата има специално подготвена анимация от екипа на ClubR с най-различни дейности за разчупване на леда.
„Имаме танцови предизвикателства, дрескод и обвързани с него талисмани. Едно от последните ни партита беше на тема „Холивуд“, там имахме заигравка с известни филмови двойки. Имаме и активности, в които, да речем, Шрек търси Фиона и Фиона него – всякакъв тип закачки, за да е весело и забавно“, посочва Радослава.
По време на партитата има и възможност за съвсем кратки бързи срещи – по една-две минути, като присъстващите могат при желание сами да разменят контактите си.
По думите на Радослава най-много труд изисква мачмейкингът, което прави и цената му най-висока. „В този случай работим само с психолозите на екипа. Създаваме индивидуален профил на всеки участник и търсим човек, който да отговаря на зададените от него критерии. Срещите са по-малко, защото е много трудно да откриеш подходящ човек, но пък успеваемостта е много по-висока“, обяснява тя.
Изискването на ClubR е хората, които посещават събитията и търсят мачмейкинг услуги, да са необвързани, включително юридически.
Важна ли е възрастта
Около 26–27 хиляди са вече регистрираните потребители на ClubR. Събитията, които агенцията прави, са за хора от 25 до 57 години. Пробвали са и в по-големи възрастови рамки, но интересът не е достатъчен. По отношение на профила на клиентите Радослава споделя, че най-голям интерес има от хора на възраст между 30–35 и 48 години. Там активни са и мъжете, и жените, а търсенето на бързи срещи и партита е относително еднакво. „В по-младата група мъжете са активни, при дамите интересът е по-слаб. В по-възрастната група се обръщат нещата, там дамите са по-активни“, казва Карамихалева. В мачмейкинга ограничения няма, отбелязва тя. Там най-възрастният участник е на 67 години, има и хора на около 20, но това по-скоро са изключения.
За да достигне до клиентите си, компанията разчита на силен маркетинг и добре развити социални медии. Скоро планира и подкаст. „След всяко събитие имаме анкета – това е изключително важно за нас. Всеки може да я попълни и да даде обратна връзка. В началото може би само 5–6% от клиентите ни идваха по препоръка на приятел. Сега процентите достигат 50“, посочва Радослава.
Предразсъдъците
Радослава коментира и предразсъдъците, с които ѝ се налага да се бори. Някои от тях са вече изкоренени, но други все още битуват успешно. По нейни наблюдения консултациите с психолог – намирани за изключително странни преди 15 години, днес вече са норма и хората ги използват без притеснение.
Според нея един от най-големите предразсъдъци към бързите срещи е, че хората, които търсят подобен тип услуга, не са достатъчно добри, за да се справят сами. „Като че ли самооценката на човека се гради и чрез това – да се справи сам с нещо толкова важно в живота“, казва Радослава. Споделя обаче и своето виждане: „Прочетох в книга и много ми хареса като мисъл, че за да шофираш, трябва да изкараш курсове. За да работиш – образование, и пр. Защо не и някой да те подготви за избора на партньор – това е жизненоважно“, казва Карамихалева.
По нейни думи другият предразсъдък е свързан с това какво ще си кажат хората, „какво ще си помислят моите познати, ако разберат, че съм на подобно място“. „Имаме двойки, които са се събрали, поддържат връзка с нас и страшно харесват това, което правим, но въпреки това не смеят да признаят, че са се запознали чрез наше събитие“, разказва Радослава.
Тя добавя, че съществуват и обществени предразсъдъци „или по-скоро неосмислен негативизъм“ относно събитията за запознанства – счита се за повърхностностна дейност, незаслужаваща доверие. „От миналата година Visa и Mastercard ни налагат допълнителни такси в общо размер от близо 2000 евро годишно, защото според техните условия, ние развиваме „рисков“ бизнес, макар като организатори да се придържаме към строги стандарти и прозрачност – в нашите събития участват само хора с проверена самоличност; сертифицирани сме и се спазваме GDPR и нашия Етичен кодекс; на сайта си предоставяме обратна връзка и успешни истории на участници“, казва Радослава. Според нея заради подобни предразсъдъци липсват програми за допълнително финансиране на подобен тип дейности въпреки важното им социално значение.
Най-голямото предизвикателство
пред компанията днес е свързано с финансирането. „Много дълги години инвестирахме собствени средства. Тъкмо стигнахме до момента на самоиздръжка и дойде пандемията, с която потънахме. Бяхме пред отказване, но закрепихме нещата, като започнахме да провеждане онлайн събития“, спомня си Радослава. Тя посочва, че след този период движи самостоятелно компанията – допреди него съпругът ѝ е бил част от нея наравно със самата Радослава.
Именно заради финансови съображения дружеството избира да развива дейността си за момента само в София. „Една година сме правили събития в Пловдив, в Бургас. Дори имахме един фен от Чикаго, който искаше да направим събитие сред българската общност там – тя е доста голяма. Изисква се обаче много ресурс, много инвестиции и на този етап сме се отказали“, казва Радослава.
Признава, че към момента пред компанията отново стои въпросът дали да продължи работа си. „Миналата година имахме печалба за пръв път. Малка, но все пак печалба. След връщането на прага на ДДС – пак сме под водата. И пак стои този въпрос – да ни има или да ни няма. Вярваме обаче в идеята и го правим по-скоро като кауза. Вече инвестирахме страшно много енергия, труд – почти целият ни екип е с нас от началото. Всички те вярват, че правим нещо хубаво и това ни мотивира“, разказва Радослава.
Друго предизвикателство, по нейни думи, е по отношение на бизнес модела. „Точно обратно на всички стандартни бизнеси – ние не разчитаме на лоялни клиенти. Напротив – ако един човек прекалено често участва в нашите събития, системата го спира, защото идеята не е да се срещат едни и същи хора, а да се включват нови. Имаме алгоритъм, така че когато човек дойде, винаги да среща нови хора“, обяснява тя.
Променлива конкуренция
По отношение на конкуренцията Радослава споделя, че по-скоро няма, но периодично има фирми, които се опитват. „Много е любопитно да се следи динамиката на тази конкуренция, защото опциите за печалба в този бизнес не са големи. В началото имаше много фирми, които се опитаха да правят бързи срещи, но скоро се отказаха. След това участвахме в телевизионно предаване и се появи наплив на мачмейкъри – просто работата им се популяризира. И те изчезнаха. В момента виждаме интерес към партитата“, казва Радослава.
За нея конкуренцията е добре дошла. „Ние не разчитаме на лоялни потребители, така че е хубаво например за хората, които не могат повече да участват в наши събития поради ограниченията, да могат да се възползват на други места“, посочва Радослава. Тя обаче отбелязва, че е важно да се спазват етичните норми и добри бизнес практики. В този контекст добавя, че за нея агенции, които работят изцяло през страници социалните мрежи рушат доверието и репутацията на индустрията, изграждана с години, заради липса на прозрачност, дискриминация по пол (често таксата за мъжете е по-висока от тази за жените) и пр.
Разбира се, един от най-важните въпроси за подобен тип фирми е
успеваемостта
„Можем да кажем само за мачмейкинга, защото при бързите срещи ние съдействаме единствено за самата среща. После чрез формуляр клиентите решават дали да продължат контакт – ние не ги търсим, не ги притискаме за обратна връзка. Няма как да проследим какво се случва с тях 100% след това, разчитаме, че който иска, е добре дошъл да дойде и да ни сподели“, обяснява Радослава.
Тя посочва, че вече имат немалко примери за семейства, които са женени, имат деца, обаждат им се и поддържат връзка. „Имаме най-различни истории. Имаме братя и сестри например – първо единият е намерил партньор при нас, след това идва другият“, казва Радослава и поглежда към таймера си.
|
Ключови думи
бързи срещи
мачмейкинг
запознанства
парти