Избягвайте тези грешки, за да станете по-добър слушател

Избягвайте тези грешки, за да станете по-добър слушател

Умението да слушаме внимателно е една от най-важните, но също и най-трудните за контролиране способности на съвременния човек.

На пръв поглед, ефективното слушане изглежда изключително лесно, но всъщност то изисква съзнателно усилие и добра концентрация.

Да бъдете добър слушател не означава винаги да изчаквате другия човек да спре да говори, така че да може да споделите вашите мисли. Да си добър слушател означава да фокусираш вниманието си върху думите на събеседника и да разбираш какво точно той иска да каже.

Ако заемате ръководен пост, умението да бъдете ефективен слушател е още по-важно.  В действителност, изследвания показват, че удовлетвореността на всеки служител зависи директно от това дали неговият мениджър се вслушва в казаното от него.

Може би си мислите, че вие лично нямате този проблем, но наблюдения показват, че повечето хора използваме само 25% от своя потенциал, що се отнася до слушането.

Независимо дали наистина използвате само 25%, или сте изключително отдаден събеседник, моля избягвайте тези 5 често срещани грешки, за да станете по-добър слушател:

1. Прекъсването. 

Смятате, че познавате другия човек толкова добре, че може да предвидите неговите думи, преди да ги е казал? Дори и това да е така, не го правете. Като прекъсвате вашия събеседник, вие изпращате сигнал, че не зачитате неговата гледна точка и мнение. Просто изчакайте той да завърши своето изказване, преди да отговорите.

2. Показвате нетърпение и скука.

Около 90% от междуличностната комуникация е невербална. Така че, когато се взирате в тавана или пък започнете да потупвате с крак, изпращате силен сигнал, че не сте заинтересовани. 

Вместо това, използвайте езика на тялото, за да покажете ангажираност. За целта гледайте вашия събеседник в очите и леко наклонете тялото си към него. Кимането също помага.  

3. Обмисляте това, което ще кажете, и не обръщате внимание на думите на говорещия.

Случвало ли ви се е да чакате с нетърпение, събеседникът ви да свърши да говори, за да можете да кажете това, което сте си намислили? Ако се концентрирате единствено над вашите нужди и интереси може да пропуснете важна информация, която да доведе до бъдещи недоразумения.

Не прибързвайте със заключенията и не се опивайте да завършвате изреченията на другия човек вместо него.

4. Осъдителни сте. 

Не си вадете изводи, още преди да сте чули цялото съобщение. Ако оцените казаното преждевременно, може да навредите на способността си да слушате внимателно. Опитайте да се абстрахирате от личното ви мнение и да не анализирате всяко съобщение през призмата на вашата гледна точка. Запомнете -  първо изслушайте, след това оценете.

5.  Предполагате, че сте разбрали всичко правилно.

Това че сте умни не означава, че задължително сте схванали какво ви се казва. За да бъдете сигурни, че сте разбрали смисъла на казаното, повторете казаното от събеседника, като перифразирате основната идея. По този начин ще разберете дали и двамата говорите за едно и също нещо и ще избегнете недоразумения.

Алисън Дейвис, съавтор на книгите „The Definitive Guide to HR Communication“ и „Your Attention, Please“, за Inc.com

Ключови думи

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ