През мъглата на неразбирането

През мъглата на неразбирането

Психотерапевтът Ашли Палатра говори за "сънастроеност" - специална способност за намиране на контакт с другите

Да, вие можете да скучаете от липсата на колегите си, а може и да не го правите. Но телекомуникациите само задълбочиха съществуващите проблеми на ефективната комуникация между хората, които работят заедно. Укрепването на уменията за „сънастройка“ е ключът към намаляване на болезнените недоразумения в колектива. Когато общувате на работното място, често имате чувството, че сте участник в поредицата карикатури Peanuts с герой Чарли Браун на Чарлс М. Шулц, където можете да чуете само възторжено „уауауауауа“. По време на срещите хората разговарят помежду си, решени да изкажат своята гледна точка. Не е лесно сами да намерите енергията или да вдъхновите други хора да отделят времето и търпението, необходими за развитие на сътрудничеството и взаимното разбирателство.

Преди Covid-19 седмичните срещи в офиса изглеждаха като колосална загуба на време, а думите бяха като стрелички, които пропуснаха целта си. Това усещане за неангажираност само се изостри от нарастващия брой имейли и видеоконференции по време на пандемията, необходими при работата у дома. Разбира се, това ви позволява да поддържате поне някаква комуникация. Но след като камерите на компютъра бъдат изключени, е трудно да се разбере, в крайна сметка, как другите хора са успели да участват в презентации или речи. При липсата на визуални знаци стана по-лесно да се изключвате от съвещанията, да излизате от срещи или да правите други неща едновременно с тях без да бъде забелязано. А може просто да мълчите, като изключите микрофона.

През делничните дни може да ни се струва, че газим през мъгла от недоразумения. Добрата новина е, че мъглата не е постоянна и има реални начини да я разсеете. Можете да започнете с укрепване на уменията за сънастройка или способността да поддържате синхрон по време на всяко взаимодействие с колеги. Сънастройката е способността да осъзнавате състоянието на собствения си ум и тяло, както и да се настройвате и установявате контакт с друг човек. По-доброто приспособяване не само укрепва връзките, но и води до по-ефективен диалог. Има няколко основни начина да подобрите уменията си за настройка и да повлияете на способността на другите да ви слушат.

Започнете с едно дълбоко вдишване

В началото на следващото ви съвещание направете пауза за секунда, наклонете главата си напред, отпуснете раменете си и поемете едно дълбоко вдишване на въздух през носа, след това го издишайте през устата. Звучи просто, но само за един момент на подобно съсредоточаване,  може да бъде постигнат каскаден ефект, който да повлияе не само на вашето настроение и психическо състояние, но и на състоянието на хората, с които общувате. Това дишане ви връща към настоящия момент, успокоява нервната система и повишава увереността при по-нататъшно общуване. Помага да се настроите към целта на предстоящата среща. В култура, свикнала със суматохата на  многообразие от задачи, възможността да получиш конкретно внимание изглежда направо като подарък. Ще се изненадате колко положителни отзиви можете да получите от тази техника.

За да бъдете добър слушател, трябва да разбирате себе си

Парадоксално, но добрата настройка по време на разговор изисква да имате добро разбиране както за себе си, така и за събеседника. Да приемем, че следващата ви среща е обсъждане на план за действие за нов, предизвикателен проект. Ще прибягвате до дълбоки вдишвания, за да проверите себе си. Докато вдишвате, бързо сканирайте тялото си. Забелязвате ли напрежение във врата или раменете? Юмруците ви стиснати ли са? Треперене на коляното? Ръката конвулсивно стиска ли писалката?  Може да забележите тези сигнали и при друг човек. Всяка невербална реакция подсказва какъв може да е емоционалният ви отговор към съдържанието на разговора и същевременно ви дава възможност да контролирате поведението си. Ако забележите такива сигнали от събеседника, това също може да се използва във ваша полза. Така че, когато забележите повишен стрес на ответната страна, можете да обмислите по-внимателно реакциите си, за да не ескалирате ситуацията, а дори да предложите своята помощ.

Открийте предимствата на взаимното разбиране

Понякога може да е трудно да разберете друг човек или да накарате някой да ви разбере. И тук е важно да осъзнаете, че вашите възгледи несъзнателно оказват влияние върху взаимното разбирателство. Към това се отнасят предположенията за другия човек, приписване на определени качества за него, какво очаквате от него и каква би могла да бъде общата ви емоционална реакция. Когато някое от тези непостоянни положения е задействано, трудно е да останете открити за това, което другият човек иска да ви каже, като забравите за собствените си планове.

Приемете ги такива, каквито са

Западната култура цени увереността на работното място. Нищо чудно, че казват, че "под паднал камък вода не тече". В някои случаи това е оправдано, но всъщност комуникацията става по-продуктивна, когато приемете човек такъв, какъвто е, поне в началото. Може би за това трябва първо да изслушате желанията на други хора или да говорите на абстрактни теми, преди да стигнете до точката, която интересува и двете страни.  Да, тези допълнителни стъпки може да изглеждат като загуба на време в началото, но те всъщност карат другия да се чувства по-комфортно. Това изненадващо води до откритост, гъвкавост и сътрудничество. Като имате сънастройка на свързаност, разбирате по-добре къде се пресичат вашите гледни точки със събеседника. А това полага основата за по-тясно сътрудничество, дори ако не се виждате очи в очи.

Опитайте се да останете "в потока"

Следващият път, когато се залутате в недоразумения, запитайте се дали наистина оставате „в потока“ на разговора. Съсредоточени ли сте върху обсъжданите проблеми? Подготвили ли сте отговори на потенциални въпроси, но смятате, че те не се вписват в дискусията? Може да почувствате, че колегите реагират не на това, което всъщност казвате, а на това, което са очаквали да чуят. Да бъдеш „в потока“ е способността да останеш достатъчно гъвкав, отворен и отзивчив към това, което наистина се случва, дори да е било неочаквано или да не сте се чувствали подготвени в началото.  Общоприето е, че комуникацията трябва да е лесна, особено със съекипници или хора, с които работите върху общи цели. Всъщност способността за контакт е като мускул -  тя може да заякне с практиката. Мислете за разбирателството като за непрекъснат, динамичен танц, върху който винаги се работи. Трябва да се примирите с факта, че хората непрекъснато се развиват и променят, и това смирение ще ви позволи да започнете всеки нов контакт с интерес. Този интерес ще накара другият да се почувства видян и чут и така ще сътрудничи по-лесно в съвместната ви работа. Не можем да контролираме колко усилия полагат другите хора за усъвършенстване на същите умения, но вашите усилия и енергия за привеждане в съответствие ще бъдат забелязани и може да насърчат другите да направят същото. Никога няма да можем да се адаптираме постоянно или перфектно към хората около нас. Винаги ще има пропуски в нашата настройка или отзивчивост. Но важното е, че продължаваме да практикуваме този подход и да се връщаме към него отново и отново.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ