3 неща, които никога няма да чуете от един добър лидер
Добрите лидери разбират, че начина, по който общуват с другите е почти толкова важен, колкото съдържанието на самата комуникация. Тяхната социална интелигентност им напомня, че това , което казват, има значение.
Освен че хората взимат пример от действията на своите лидери, те се вслушват и в избора им на думи. Лидерите знаят, че членовете на екипите им ще вземат присърце техните думи и по-късно ще ги съпоставят с предприетите от тях действия. По тази причина има няколко неща, които никога няма да чуете от устата не един добър лидер.
„Това не ме засяга, трябва да проведете разговор с някой друг.“
Конфликтът съществува във всеки бизнес или работно място, независимо дали ви харесва или не. Лидерите не са над конфронтацията в офиса, защото тя е естествена част от работния процес.
Добрите лидери знаят, че когато някакъв спор набере инерция, той трудно може да бъде спрян. По тази причина те не се страхуват да водят трудни разговори и да задават неудобни въпроси, преди нещата да се влошат.
Например, ако служител има проблем с представянето, добрите лидери веднага му обръщат внимание. Наличието на нужната смелост, за да адресирате директно създалата се ситуация в името на добрите ви отношения с вашия служители, вместо да оставяте проблемите на заден план, докато те се превърнат в криза.
„Какво не е наред с теб?“
Най-вероятно сте се били в работна ситуация, в която някой е допуснал грешка. Може би тази грешка е струвала доста скъпо. Все пак, да се греши е човешко и хората го правят постоянно. Въпросът е в това как сте реагирали на грешката.
Преди около десетилетие работих с мениджър, който реагираше остро винаги, когато нещата не вървяха по план. Гневни изблици и сочене с пръст бяха стандартни изпълнения от неговия репертоар. Поведението му се отрази тежко на много хора, които решиха, че е по-добре да подадат оставка и да потърсят по-добро работно място.
Изразяването на гняв и разочарование е нещо естествено, но добрите лидери не позволяват на емоциите им да ги превземат. Те не губят контрол и не засрамват членовете на своя екип. Това се дължи на факта, че те отделят специално внимание на един от най-важните аспекти на емоционалната интелигентност – самоконтрола.
Защо самоконтролът е толкова важен? Когато възникнат конфликти, самоконтролът играе ролята на онзи инструмент, от който зависи дали човек ще бъде в състояние да управлява своите емоции и поведение си по такъв начин, че да постигне позитивен резултат. Според гуруто в сферата на емоционалната интелигентност Даниел Голман при работата с емоционално интелигентни лидери „драмата е много ниска, а производителността е много висока“.
Ако лидерите нямат способност за самоконтрол, резултатът не е добър. Една от основните пречки, произтичащи от липсата на самоконтрол, е нефилтрираният гняв. Гневът е нормална човешка емоция, но тя трябва да се изразява по здравословен начин. Има място и време за изразяване на гняв и всички трябва да се научим как да го управляваме, ако не искаме той да поеме водеща роля. Самоконтролът се грижи за това.
„Нямам нужда от помощ, ще се справя сам с този проблем.”
Лидерите, които гледат винаги да вървят напред и да преодоляват всяко изпитание, което се изпречи пред тях, без да искат помощ от членовете на екипа си, дори ако те са по-квалифицирани за справянето с даден проблем, рано или късно се претоварват с твърде много задължения и стават жертви на бърнаут.
Това обаче са само щетите, понесени от самият лидер. В тези случаи служителите също са губещи, защото те губят мотивация и започват да се съмняват в собствената си роля в екипа, тъй като виждат, че шефът им не е готов да им се довери с изпълнението на трудни задачи.
Добрите лидери дават на служителите си възможност да блеснат, подхождайки към проблемите от позицията на коуч. Когато член на екипа им дойде при тях с някакъв проблем, те му задават въпроси от рода на „Какво мислиш, че може да се изпречи на пътя ти?“ или „Има ли друг начин, по който може да бъде разгледана тази ситуация?“. Така те позволяват на служителя да покаже знания и способности и да разбере, че гласът му се чува и мнението му се цени.
………………………..
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.