Оптимизмът понякога пречи

Оптимизмът понякога пречи

Оптимизмът понякога пречи

Повечето предприемачи са вечните оптимисти – не можеш да основеш бизнес, ако смяташ, че той ще се провали.

Това означава, че, когато ние, предприемачите, вземаме важни решения, предпочитаме да играем на дама, вместо на шах – тоест забравяме, че трябва да гледаме няколко хода напред и да предричаме възможните сценарии, когато нещата биха могли да се объркат. Резултатът е криза в решенията, защото с тях адресираме проблемите тогава, когато се появят, вместо да се подготвим за тях предварително.

Безброй такива примери може да видим сред политиците, особено в последно време. В САЩ например затварянето на държавните агенции и политиката на Обама към Сирия показват какъв е резултатът, когато стоиш в ъгъла без ясен план за моментите, когато събитията няма да се развият така, както сме ги планирали. Объркването и кризата при вземане на решения и в двата случая доведоха повече до привидно справяне с проблемите, отколкото до стратегически подход към целите.

Когато сте изправени пред необходимостта да вземете важно решение, е много важно да отделите време и да помислите какво искате да постигнете – реалистично – и да начертаете път до тази цел. И тъй като повечето пътища са осеяни с дупки и завои, е също толкова важно да помислите как бихте могли да се справите с тях.

Определете трите най-вероятни сценария, според които нещата може да се объркат

Всички обичаме да си мислим, че решенията ни са страхотни, но много фактори могат да променят изхода дори от едно чудесно решение. Затова помислете задълбочено върху трите най-вероятни сценария, според които резултатът от решението ви може да се обърка, и подгответе план за действие, с който да достигнете целите си, дори и тези проблеми да се появят. Да се надяваме, че всичко ще мине добре, но когато се изправим пред предизвикателства, ще знаем, че имаме стратегия да се измъкнем от тях.

Оценявайте действията си от гледната точка на другите

Решенията ви вероятно оказват влияние върху други хора. Дали ще преговаряте с клиенти, дали ще провеждате промени в организацията си, или ще редактирате политиката си, начинът, по който вие гледате на света, не е същият като този на хората, чийто живот се променя от действията ви. Оценете и тяхната гледна точка и може да забележите, че трябва да промените цялостния си подход или че се налага да планирате и за бъдещето, за да избегнете възможните негативни реакции.

Взимайте, каквото искате, но знайте от какво имате нужда

Дядо Мраз ни учи още от деца, че това, което искаме и това, което получаваме са две различни неща. Чудесно и важно е да вдигате летвата си високо, но имайте предвид и нещата, които непременно трябва да постигнете, за да върви напред вашата организация. Това важи както в управляването на екипи, така и при преговори.

Никога не слагайте точката, преди да разберете каква е следващата стъпка

Двата примера, приведени по-горе, илюстрират огромния риск, който се поема, когато определяме крайни и непроменими стандарти. Често техните граници ще бъдат пресичани и онези, които са ги очертали, ще се принудят да продължат напред с поредица от лоши решения. Добре е да сте точни и ясни, но вземането на решения, без да си позволявате гъвкавостта да се адаптирате и да правите компромиси, когато нещата се объркат, е рецепта за катастрофа.

Скот Елзър, специалист по преоценка на маркетинговите стратегии и възможности, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ