Производството на електромобили в ЕС рискува да загуби позиции без стабилна индустриална стратегия
Доминиращата позиция на Китай във веригата за доставки на електромобили и засилените стимули на американското правителство за местните производители на автомобили рискуват да накарат Европейския съюз(ЕС) да натисне педала на газта в усилията си да подкрепи европейското производство на електромобили, отбеляза Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Нов доклад на École Polytechnique разкрива огромния мащаб на предизвикателствата пред ЕС при разработването на верига за доставки на електрически превозни средства. Докладът предупреждава, че докато други региони в света напредват с амбициозни индустриални стратегии, които стимулират националните индустрии, конкурентоспособността на европейското производство на електрически превозни средства е изложена на риск да бъде подкопана, посочват от ACEA.
Според доклада стратегическата и цялостна политика на Китай, включваща добив, рафиниране, производство, мрежи за зареждане, евтина енергия, стимули за закупуване и рециклиране през целия жизнен цикъл на електрическите превозни средства, значително е засилила конкурентното му предимство. За разлика от това ЕС прилага фрагментарен регулаторен подход към индустриалната политика, като регулира конкретни етапи от веригата на стойността.
Проучването на École Polytechnique също така сигнализира за нарастващия импулс за създаване на производствен център за веригата на стойността на електрическите превозни средства в САЩ. Амбициозните цели за продажби в щати като Калифорния и на федерално ниво, съчетани с безпрецедентно финансиране по Закона за намаляване на инфлацията (IRA), стимулират местната автомобилна индустрия, което натоварва конкурентоспособността на европейските автомобилопроизводители на един от най-ценните пазари за износ на електромобили
"За разлика от Китай и САЩ, в ЕС липсва стабилна индустриална стратегия за насърчаване на производството на електрически превозни средства", заяви Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA.
"Жизнеспособната европейска индустрия за електрически превозни средства е от жизненоважно значение за постигането на целите в областта на климата. Европа иска да определи световния темп на декарбонизация, но трябва да направи повече, за да подкрепи критично важните индустрии, които са част от решението, по синхронизиран и последователен начин."
Въпреки че в доклада се подчертава напредъкът в производството на акумулаторни клетки в Европа, развитието на веригата за създаване на стойност нагоре по веригата за акумулаторни батерии не е в крак с търсенето, което води до продължаваща зависимост от Китай.
"Окуражени сме от неотдавнашните сигнали от ЕС, които признават огромните предизвикателства и заплахи за конкурентоспособността на нашия сектор. Неотдавнашното предложение за разширяване на правилата за произход между ЕС и Обединеното кралство за електрическите превозни средства е показателно за това, но твърде често ЕС поставя регулаторната каруца пред коня - в ущърб на критичните си индустрии.
Според Сигрид Де Врис в регулаторната рамка на ЕС липсва цялостен подход към електрификацията на превозните средства.
"Разнообразните регламенти - средно по осем или девет на година - отклоняват жизненоважни средства и подкопават конкурентоспособността. За да се справи с изменението на климата и да даде тласък на разрастващата се индустрия за електрически превозни средства в Европа, ЕС трябва да разработи адаптирана регулаторна и финансова рамка, за да създаде благоприятна бизнес среда", отбелязва още Де Врис.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.