Благосъстоянието на служителите се превръща в приоритет на хората по целия свят 

Благосъстоянието на служителите се превръща в приоритет на хората по целия свят 

Д-р Пламен Димитров е международно регистриран консултант по организационно развитие (RODC), бизнес психолог, екзистенциален терапевт и организационен консултант с 40-годишен опит в областта на диагностиката и развитието на екипи, лидери и организации. Той осъществява в България и региона интегрираните програми за психологическа подкрепа и грижи за психичното здраве и благосъстоянието на служителите (EAP, Employee Assistance Programs) на глобалния лидер в тази област – ComPsych.com. Вицепрезидент е на LeadFit Global и лицензиран старши консултант на програмата "Корпоративни системи за управление на ученето" на VELSOFT (Canada). 

Д-р Димитров е сред гост лекторите в третия дискусионен панел с тема ,,Различни поколения, един глас“ на Next Level HR 2024. Форумът ще се проведе на 12 юни от 12:30 ч. в Sofia Event Center.  

- COVID отмина. Отмина ли обаче и голямата вълна на бърнаут и по отношение на стреса, свързан с работа, къде се намираме в момента? 

- За съжаление, за много служители и работници – по света, а и у нас, - прегарянето е по-лошо и с повече негативни ефекти върху здравето и благосъстоянието им, отколкото беше по време на пандемията, която предизвика специфична вълна на мобилизация на адаптивните ни възможности. Около 60% от изследваните сами съобщават, че чувстват признаците на умерени до средни диагностични нива на прегаряне. Това се потвърждава и в много международни иследвания. 

Не е изненадващо, че хората са жертви на синдрома на бърнаута в настоящата икономическа и организационна динамика. Те трябва да се борят с висока инфлация, растящи ежедневни разходи, вълна от съобщения за съкращения и страх да не загубят работата си. 

Хората, с които работя, защото страдат от завишени нива на прегаряне, съобщават за по-ниска удовлетвореност от работата, по-ниска увереност, че техните компании се грижат адекватно за тях, негативно усещане за личния им баланс между професионалния и личен и семеен живот и по-голяма вероятност да започнат да търсят нова работа през следващата година. 

Над половината от служителите и работниците в изследванията по проблема „прегаряне“ посочват, че психичното им здраве е повлияло негативно на продуктивността и ефективността им, докато 55% от анкетираните работодатели съобщават, че компаниите им са били засегнати от влошеното физическо и психично здраве на техните служители, в резултат на хроничното им прегаряне. 

- Какви са признаците на бърнаута, които да следим? 

- Честите симптоми на прегаряне включват физическо, емоционално и умствено изтощение, намалена производителност, чувство на цинизъм или отчуждение от работата и загуба на мотивация. 

Други признаци, на които е задължително да се обърне навреме внимание включват преживяването на свързани със стреса състояния като главоболие или хронична болка, чувство на претоварване, нещастност или неудовлетвореност от работата и развитие на депресивни или тревожни настоения и мисли, свързани с работата ви. Прегарянето може също да доведе до лесно забравяне, затруднено концентриране и намалено самоуважение, въпреки успехите в кариерата ви. 

Задавайте си по-често следните прости въпроси. Ако отговорите ви са преобладаващо утвърдителни, тогава може би рискът от прегаряне е завишен. 

  • Имате ли проблеми със заспиването, или спите твърде много? 

  • Предизвикателство ли е за вас да ставате от леглото всяка сутрин? 

  • Смятате ли, че взимате повече дни отпуск от работа? 

  • Забелязвате ли чести главоболия и физически неразположения? 

  • Самолекувате ли се с храна, лекарства или алкохол? 

  • Лесно ли се дразните от най-малкото неудобство?  

  • Станахте ли по-нетърпеливи и нетолерантни към колегите и другите, с които общувате? 

  • Имате ли проблеми с концентрацията? 

  • Стремежът към ефективност, енергията и мотивацията ви спаднаха ли? 

  • Не можете ли да изпълните задачите и отговорностите си, както по-рано? 

  • Оттеглили ли сте се от социални ангажименти, семейство, приятели и колеги? 

  • Имате ли постоянно непреодолимо чувство на безпомощност и обреченост? 

Разпознаването на предупредителните признаци на прегарянето и ранното търсене на помощ, за да се избегнат допълнителни негативни последици за здравето, е от решаващо значение. Започнете да работите върху план за обръщане на нещата в своя полза. Вашата цел е да се реорганизирате, да изградите отново и да създадете по-пълноценна, смислена и възнаграждаваща кариера и по-качествен начин на живот. За да се преборите с прегарянето, ще трябва да предприемете действия за справяне с него, като идентифицирате на конкретните причини за него, преформулирате начина си на мислене и живот, преоцените приоритетите си, и създадете програма за грижи за себе си.  

И ако това ви е трудно, потърсете без отлагане професионална помощ. 

- Кое поколение как се справя с напрежението в новите HR реалности? По-младите или по-опитните се справят по-добре с управлението на стреса и защо? 

- Междупоколенческите различия в справянето със стреса на работното място имат значително по-ниско въздействие от индивидуалните различия. Често те са само статистически артефакт на осредняването по възрастови кохорти. Ключова роля имат ежедневните работни навици и лични практики, които поддържат психичното и поведенческото здраве на служителите независимо от тяхната възраст и поколенчески стереотипи... Образно казано, когато се борите с реални проблеми със стреса, прегарянето и психичното си здраве, преминаването през работния ден може ви да се стори по-трудно дори да сте съвсем млади.  

Грижата за превенцията и овладяването на стреса, които осигуряват организациите на своите служители на работното място и в живота им извън работа (например, чрез т.нар. програми за подпомагане на служителите, employee assistance programs, каквито предоставям последните 30 години) също са от решаващо значение - независимо дали сте диагностицирани със специфично състояние или заболяване в резултат на хроничен професионален стрес, или не.  

Ето няколко прости начина да накарате работния си ден да работи за справянето с напрежението и превенцията на прегарянето и неговите опустошителни последствия за физическото и психичното здраве. Ще видите, че и младите и по-опитните служители ги могат, но не всички са ги превърнали в добри и устойчиви навици: 

  • Първо, установете добри навици около задълбочената и допълнителната работа. Изграждането на последователна рутина за целенасочена работа ще ви помогне да почувствате малко повече контрол над живота и графика си. Например, планирането на задълбочена работа от 10 сутринта до обяд всеки ден може да помогне за автоматизирането на вашите модели на производителност, като ги направи и по-управляеми – дори в дните, когато се чувствате разстроени и претоварени. 

  • След това създайте рутинни процедури за управление на задачите си без непосредствени крайни срокове. Лесно е да прекарвате работните си дни, като се съсредоточавате върху една спешна задача след друга. Но когато работите по този начин, по-малко непосредствените отговорности се изплъзват през пукнатините на ежедневието и се натрупват, причинявайки нарастващ и хронифициран стрес. Отделянето на редовни часове за справяне с неспешната работа може да ви помогне да останете в крак с общото си натоварване. 

  • И накрая, планирайте нефокусираното си време. Балансирането на фокусираната работа с буферни периоди на неструктурирано работно време може да подобри способността ви да мислите креативно и да решавате проблеми. След интензивни работни сесии разходката или небрежното четене може да ви помогне да изчистите ума си и да се възстановите. 

Опитът само понякога помага. Ако и когато навреме сте изградили добри навици за грижа за себе си. И ги прилагате ежедневно. 

- Коя е вашата дефиниция за благополучие на екипа и как се мери благополучието на отделния служител? 

- Благосъстоянието на служителите непрекъснато се изкачва в стълбицата на приоритетите на хората по целия свят. Особено на по-младите. В тази сложна мозайка от повишени очаквания за субективно благосъстояние и повишени нива на стрес на работното място от ключово значение е организациите да насърчават създаването и поддържането на работна среда, в която благосъстоянието не просто се запазва, но се подхранва. 

Най-скорошните изследвания подчертават дълбока връзка между благосъстоянието на служителите (преживявано на индивидуално, екипно и организационно равнище) и организационния успех и организационната култура на организацията. Инициирането на редовни проучвания на служителите може да даде проницателен поглед върху цялостния климат и благосъстоянието на работната сила. Включването на отворени въпроси в тези анкети улеснява откровения диалог, като по този начин насърчава атмосфера на доверие и приобщаване. 

Психологическата сигурност на служителите е жизненоважен показател за определяне на благосъстоянието на работното място. Това включва създаване на безопасно пространство, където служителите се чувстват комфортно да изразяват своите възгледи без страх от възмездие и санкции. Мониторингът на физическото и психичното здраве на служителите чрез уелнес програми и програми за подпомагане на служителите може да бъде съществен начин за измерване на благосъстоянието - човек по човек, екип по екип, отдел по отдел. Тези програми често включват инициативи като профилактични здравни прегледи, фитнес предизвикателства и ергономично проектирани работни пространства, подпомагащи подобряването на здравето и самочувствието на служителите. 

Забележимата с просто око тенденция при служителите да не използват полагащите им се отпуски, може да бъде ярък червен флаг за прегаряне и стрес. Организациите трябва да насърчават служителите да се възползват от отпуските си, за да поддържат равновесие между работа и личен живот. 

Степента на ангажираност може да се наблюдава чрез различни средства като участие в организационни събития, семинари и обучителни сесии. Високите нива на ангажираност обикновено означават здравословна среда на работното място, насърчаваща растежа и сътрудничеството. Стабилната или нарастващата тенденция в нивата на производителност на екипите може да е показател за положително благополучие на работното място. Работодателите могат да използват различни инструменти и софтуер, за да проследяват и анализират точно показателите за производителност. 

Ниското текучество често е синоним на доволна и щастлива работна сила. Мониторингът на текучеството може да предостави на организациите важна информация за цялостното благосъстояние на техните служители на екипно и организационно ниво.  Внедряването на системи, при които служителите могат свободно да дават обратна връзка или да правят предложения, може да бъде жизненоважен инструмент за измерване на благосъстоянието на работното място. Тези платформи позволяват на служителите да изразят своите опасения и идеи, като насърчават култура на приобщаване и иновации. 

Насърчаването на баланса между професионалния и личния живот чрез гъвкаво работно време, опции за дистанционна работа и насърчаване на здравословни граници между професионалния и личния живот могат да бъдат значителни показатели за благосъстоянието на работното място. Възприемането на холистичен подход към благосъстоянието на служителите се очертава като неподлежащ на обсъждане аспект за устойчиво екипно и организационно развитие. 

Next Level HR 2024 ще се проведе на 12 юни от 12.30 часа в Sofia Event Center. Повече за програмата и лекторите вижте тук.  

*** 

Генерален партньор: ARS Bulgaria

Основни партньори:  B-Trust Mobile,  Aurubis, SOFTONE

С подкрепата на: ПРЕСТИЖ, AstraZeneca, AYA ESTATE VINEYARDS

Институционални партньори:  Френско-българска търговска и индустриална камара, Българска стопанска камара, Изпълнителна агенция за насърчаване на МСП, Асоциация на индустриалния капитал в България,AIBEST. 

Медийни партньори:  bTV Media Group , BNT, Dir.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ