Как да пием българска крафт бира и да станем amazing

Как да пием българска крафт бира и да станем amazing

©Партньорско съдържание

Ако сте расли през 80те, вероятно сте участвали в спора дали Батман може да нарита Супермен или Рамбо да разцепи от бой Конан Варварина. Декади по-късно този безумен спор е все по-популярен и се превръща в наше ежедневие. Дали Кубрат Пулев е боксьор от световна класа или е поредният средняк, на който му водят третокласни „спаринг“ партньори. Дали Мария Бакалова е явление в мокументалното (moke + documentary) политическо кино или е случайно блеснала актриска в бездарен филм. Социалните медии така профанизираха диалога, че започнахме да чуваме тоалетните мисли на всеки, който има време за губене и инвестира в писане. Вероятно не сте се замисляли, но тоалетните мисли са крайни, резки и много шумни, като това, което принципно се чува от тоалетната. Освен, че са оглушителни, те често ни разделят – на такива, които крайно вярват в нещо и на такива, които са крайно скептични. Умерените или не пишат, или много скоро са „оборени“ и от двете страни.

Вие сигурно си помислихте, че това е статия за бира, а аз ви обяснявам за ролята на социалните медии в живота ни. Не. Това, всъщност, е статия за това как в ерата на анти-рацио разделението един бранш може да се обедини срещу трупаните с години проблеми.

Крафт бира браншът в България е малък, бавноразвиващ се (да не се бърка с медицинския термин), но пък много креативен и ентусиазиран. У нас той е нещо като винарската индустрия след като разбрахме, че Меча кръв и Магарешко мляко не се правят точно от грозде. За разлика от заобикалящите ни пазар, където микро-пивоварните никнат като пролетни гъби, в България има едва петнайсетина. За да се ориентирате – само в Белград има повече. През последните години всеки един от тези предприемачи се бори с редица главоблъсканици. Логично, те започват с родилните мъки. В много случаи слонски. Близо година и половина разнасяхме документи и чакахме „властите“ да регистрират, сертифицират и разходомеризират пивоварната ни (в случая говоря за Cohones, но и колегите в бранша също са раждали слончета). Не случайно част от популярните местни герои взеха шорткъта – кой вари в Холандия, кой в Гърция и лепи шарени етикети със секси имена в България. В този бранш този бизнес модел го наричат gipsy brewing. Вероятно той допринася за въздигане на местната бирена естетика, но е и каляваща характера трудност за местните производители, борещи се с административни битовизми (за да не ги наричам гаври), а сега и с рецепти с дългогодишни традиции. А когато имаш да връщаш инвестиция (и банков кредит), освен да правиш хубава бира, трябва и да я продаваш на цена, която няма как да не разочарова местния хипстъро разбирач. Така идваме и до това предизвикателство, което Ковид-истерията умножи по π – бирите – много, покупателната способност – малка.

И като говорим за Ковид не можем да не споменем и правителствените мерки, по-изненадващи и от мач Пулев – Джошуа. Именно френетизмът им заплаши малкото появили се места у нас – крафт бира барове и магазини, които предлагат антидот за салфетки-културата и възпитават любов към сварената с внимание в детайлите занаятчийска бира. Смело можем да сравним тези места с църкви. Те проповядват посланието на една по-елитарна бирена култура, която се опитва да се оттласне от градения с години и милиони имидж на общодостъпен и непретенциозен продукт (ще пропусна размислите си за ролята на индустриалните пивовари и шанса крафт бира да съжителства с тях в което и да е mainstream заведение). И като в почти

всеки боксов мач, един от двамата първо крещи I am amazing! Възходът на крафт културата преди 11.3.20 изглеждаше обещаващ – нови играчи, двуцифрен ръст на продажбите. После, обаче, идва изненадващият удар в брадичката и един от играчите зрелищно се пльоска на земята. След това идва присъдата на всезнайковците във Фейсбук и започва разделението. Ето защо взехме тази боксова реплика и решихме да й придадем нов смисъл. Да припомним на всички нас, склонни с пяна на уста и изтръпнали пръсти да защитаваме рамбовски тези, че сме amazing не само, когато побеждаваме, но и когато успяваме да постигаме дори малки успехи заедно.

Така стигаме до момента, в която 10 микропивовара и конкуренти на един изнервен пазар, си подадоха ръка, за да допринесат за спасяването на техните църкви – местата, от които зависи развитието на тази малка и симпатична сектантска култура. Всеки един от тях свари авторска бира с уникален характер и всички те се обединиха под поп-ъп марката I Am Amazing. За да помогнат на специализираните заведения да увеличат продажбите си в тази специфична боксова ситуация, пивоварите предложиха тези бири да се продават само в тях. Нещо повече. Всяка една от пивоварните – Диво Пиво, Blek Pine, Rhombus, Metalhead, Rocket Science, Трима и Двама, Мелтум, Sofia Electric Brewer, Fabric и Cohones – за първи път сподели в социалните си медии съдържание на техните преки конкуренти.

Дали това е прецедент? Може да проверите сами. Ние не открихме. Дали това е бъдещето на пост-ковид-капитализма? Тук можем да философстваме. В поп-културно разделените ни общества обединението между конкуренти може да донесе промяна. Здравият разум на предприемачите, заплашени от какократичния популизъм (от гръцкото kakos), има потенциала да бъде този предвестник на промяната. Те са тези, които трябва да надуват свирката и да ни припомнят, че имаме по-големи проблеми от новите стари гаджета на Николета, спорът гаден ли е „Борат“ и колко го бива Кубрат. Те трябва да насочат вниманието ни към проблемите на избледняващата демокрация и ограничаването на правата ни, към промяната на климата и свръх консумацията и към факта, че тази криза поставя в риск цели сектори в икономиката ни. Това заплашва да превърне света в едно по-скучно място, а България – в държава без хубава българска крафт бира.

Ето защо купувайте от крафт баровете и магазините сварена в България бира. Защото всеки, който се присъедини и допринесе, заслужава да крещи с пълно гърло „I AM AMAZING!“.

[[{"fid":"370956","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":2000,"width":3000,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ