Топ мениджърите на България 2020: Николай Николов, управител на „Уърлд транспорт Оувърсийз България“ ЕООД

Топ мениджърите на България 2020: Николай Николов, управител на „Уърлд транспорт Оувърсийз България“ ЕООД

Финалистите в най-престижния конкурс за бизнес лидери „Мениджър на годината“ са изправени не само пред трудностите на Covid-19 кризата. Тази година те приеха и предизвикателството на екипа на списание "Мениджър" да превърне гала церемонията по връчването на наградата във филм, включващ продължителни и изморителни снимки на трудни терени, при непредсказуеми метеорологични условия.

Паралелно със снимачния процес, на страниците на списанието десетте финалисти отговориха на важни въпроси за бизнеса и лидерството, подготвени от победителя в конкурса „Мениджър на годината 2019“ Светла Несторова, главен изпълнителен директор и председател на УС на ЗЕАД „Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп". 

"Мениджър Нюз" стартира поредица, в която публикува разговорите с всеки един от Топ мениджърите  на България за 2020 г., а на 29 ноември в ефира на bTV ще разберете кой от най-успешните български спортисти се изправи със своите два метра въпроси пред финалистите и колко далеч и високо успяха да стигнат те с него. Зрителите ще видят и церемонията по връчването на статуетката от президента Румен Радев. Тази година тя бе спечелена от Милена Драгийска, изпълнителен директор на „Lidl България“. 

Представяме ви още един от финалистите в конкурса, Николай Николов, управляващ собственик на „Уърлд транспорт Оувърсийз България“ ЕООД

Екипът е най-важният фактор за успешно справяне с кризата

- Какво научихте от Covid-19 и как ви промени?

- Уроците за мен са три: кризата може да е напълно неочаквана; трябва да се вземат бързи решения през призмата на всеки бизнес; екипът е най-важният фактор за излизане от кризата. С избухването на пандемията бе важно да се вземат навременни мерки във всяка една организация, които да я подготвят за спад или за растеж. В „Уърлд транспорт Оувърсийз България“ направихме комбинация от двата плана и спадът в дейността ни продължи точно един месец, продиктуван основно от затварянето на големите логистични пазари в света – Китай, Европа и САЩ. Трябваше да се приспособим бързо към променените вериги на доставки на нашите клиенти и го направихме. Вследствие на прилагането на кризисния ни план през март в този момент имаме увеличен пазарен дял в морския контейнерен и групажен транспорт, а обемите при въздушния транспорт на практика се запазват въпреки огромната стагнация в този вид транспорт. Най-важният фактор за постигането на тези резултати отново са хората в компанията.

- Какви са сценариите за бъдещето на вашия сектор и как ще се опитате да му повлияете?

- Секторът, в който работя, е един от най-перспективните и очаквам ролята му да се засили още повече. Не можем да си представим дадена стока да достигне до нас като потребители, без да има изградена верига на доставка. Бъдещето на логистиката е в пълната автоматизация на процесите – използването на автономни камиони, а защо не и кораби и самолети в бъдеще например. Дроновете вече навлязоха в логистиката и се използват все по-често за доставки, особено в САЩ. Това ще намали драстично грешките, както и разходите. Развитието на логистиката в България не прави изключение. Очаквам дигитализацията да продължи с ускорени темпове, както се случва и в нашата компания. Въпреки това основната роля ще остане за човека. Без контролните функции, организационните умения и работа за по-нататъшни иновации нашият сектор няма да се развива.

- На какви ценности се опирате като мениджър?

- Всеки ръководител се състезава с конкуренцията, но понякога и със самия себе си. Преди всичко е важно да се измериш през призмата на собствената си представа за ценности, без да се сравняваш с успеха на другите. Бизнесът е състезание, но първо трябва да определиш правилата, по които ще играеш. Държа много на една ценност – честността – и в личен, и в професионален план. Нашата компания не партнира на нечестния или сив бизнес, доколкото можем да го идентифицираме, независимо от загубите, които можем да понесем.

- Как можем да предизвикаме промяна към добро в средата, в която живеем и работим?

- „Уърлд транспорт Оувърсийз България“ разкрива работни места и подобрява жизнения стандарт на местните общности. От друга страна успешният бизнес зависи от условията в тях. Затова тук важна роля имат и местните власти.

- Какво за вас са отлични резултати и как мотивирате екипа си за тях?

- Екипът е най-важният елемент за постигане на успех – лидерите и отделните играчи не могат да имат отговори на всички въпроси. При обявяване на извънредното положение и карантината през март, когато нещата се промениха тотално за всички, ние събрахме нашия екип и взехме решения, които ни помогнаха да излезем без съкращения на персонала и много по-силни от кризата. Накарахме колегите си да вярват, че тя няма да застраши техния стандарт на живот, а ще го подобри. Така и стана – успяхме да увеличим екипа по време на кризата и да постигнем растеж от 24% за първите 8 месеца на годината в сравнение със същия период на 2019 г. Не намалихме заплатите, имаше и извънредни бонуси. Особено внимание обръщаме на Z поколението – черпим от него вдъхновение за дигитализация на всички възможни процеси в компанията.

- Кой е най-дефицитният ресурс за вас и как се справяте с дефицита?

- Хората, или екипът, са най-дефицитният ресурс, затова обръщаме сериозно внимание на развитието на талантите, които се смятат за бъдещата движеща сила на компанията. Друго предизвикателство е бързото развитие на технологиите и нуждата от перманентно обучение на екипа за работа с нови софтуерни продукти, които могат да създадат конкурентно предимство в нашия бранш. През 2015 г. подписахме договор с катедра „Бизнес логистика“, а през 2020 г. и с катедра „Управление на транспорта“ в УНСС, като се стремим да подпомагаме обучението на студентите с опит, а от друга страна имаме достъп до едни от най-добрите таланти на пазара. Гордея се, че текучеството в компанията през последните години е ниско, което говори за мотивирани и удовлетворени от своята работа служители.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ