Коучинг срещу професионалното прегряване

Коучинг срещу професионалното прегряване

В съвременната натоварена работна среда много от нас се изправят пред момент, в който си казваме, че просто не можем повече да продължаваме така и решаваме да подадем молба за напускане. Някои компании реагират "с разбиране", други постъпват по-умно, като наемат външен консултант или коуч, който да помогне на техния кадър, достигнал точката на бърнаут, да помисли над кариерата си, бъдещето и евентуално, ако желае да остане - защото той е много ценен кадър.

За такъв случай разказва Капка Стойкова - дългогодишен кариерен обучител в България, в специално интерво за "Мениджър Нюз". 

Ето какво споделя тя:

- Г-жо Стойкова, вашата компания за коучинг Development Zone чества 10-годишен юбилей, но всъщност за мнозина в България професията „коуч“ все още е нещо, не напълно ясно. Бихте ли разказали за опита си досега?

- Коучинг услугите ни са сред първите на пазара в България. Когато стартирахме през 2008 г. и обявихме портофиото си в областта на организационното развитие, често ни питаха какво е коучинг. Другите услуги като обучения, центрове за оценка и развитие и организационно консултиране бяха в по-голяма степен вече познати.

Както се случва често при стартиращи компании, първите ни клиенти бяха хора, с които се познавахме като професионалисти от преди старта. Бяхме имали поводи да споделим с тях страстта си към коучинга като най-високо ефективна форма за развитие на хора. Оттам дойде и първата ни заявка от клиент, голяма финансова органзиация. Както често се случва и сега, бизнесът търси този тип услуги, когато нещо не е наред. Първият ни клиент от тази организация беше среден мениджър, който преживяваше професионално прегаряне (бърнаут) и беше подал молба за напускане. Това беше много ключов мениджър и компанията търсеше начин да му помогне и да го задържи.

Няколко месеца по-късно работодателят, впечатлен от позитивната промяна и резултатите на този мениджър, ни покани да работим с още един и с после с още един... Поводите бяха различни, но резултатите бяха видими: отчетливо по-конструктивни работни взаимоотношения, по-голяма ефективност и спазване на сроковете по проекти и дори удвоени търговски резултати за цял регион.

Това се е случвало многократно вече. Започваме с един клиент от една организация. Впечатлени от позитивната промяна у човека, отново се обръщат към нас и ни поверяват да работим с втори, трети, четвърти, пети... Нашата най-добра реклама са именно клиентите, които ни препоръчват.

Коучингът може да се съчетае и да надгради и други дейности за развитие на хора в компанията. Например, след обучение, да служи за подкрепа на хората при прилагане на новите знания и при иницииране на някаква промяна в съществуващите работни практики.

Към нас се обръщат също и индивидуални клиенти, мениджъри, политици, предприемачи. Любимо е и участието ни в проекти, които включват коучинга като метод за подкрепа на младежи в кариерното им ориентиране. Може да се каже, че това е и наша социална кауза и принос към пазара на труда като цяло. Убедени сме, че е изключително благодатно за обществото и икономиката ни да има млади хора, който имат дефинирана ясна професионална цел, в съзвучите с потенциала и талантите им.

Продължава на страница 2. 

- Знаем, че коучът по същество помага на публиката, или пък на конкретно лице, само чрез задаване на въпроси (не и чрез намеса със съвети). Как намирате правилните въпроси за всеки уникален случай?

- Това ме питат най-често хората, които обучавам в коучинг умения. Когато аз се обучавах за коуч преди 12 години, нашите обучители ни бяха дали един списък със 70 примерни въпроса, които може да се задават на определени стъпки в коучинг процеса. Спомням си как го преглеждах преди всяка от първите си учебни коучинг сесии и много старателно се стремях да ги запомня. Бързо се отказах, именно защото разбрах, че всеки случай е уникален и наизустяването не работи.

В коучинга, основно е уменето да слушаме клиента. Ако докато го слушаме, си мислим „кой въпрос да задам сега“, то не слушаме качествено. Ключът е в създаването на пространство на доверие, в което клиентът да споделя свободно. В пространството на споделеното са скрити и въпросите. Ако коучът слуша с отворено съзнание и с искрено любопитство посреща казаното, то той ще намери и въпросите. А дали са „правилните“, коучът може да разбере отново като присъства изцяло в момента на разговор и слуша внимателно. Добрият въпрос се познава само през преживяването на клиента.

- Бихте ли разказали история за конкретен реален случай, при който чрез работата си сте успели да помогнете на компания или на човек?

- Трудно ми е да избера един. В нашата работа конфиденциалността е неизменен закон, а сайтът "Менджър Нюз" е много популярен. Но, без да споменавам имена, мога да споделя за един млад господин, мениджър в строителна компания, който преди 7 години си задаваше въпроса за следващата си кариерна стъпка.

Когато се обърна към нас, той тъкмо беше напуснал работа след много тежък конфликт с работодателя си. Няколко коучинг сесии му позволиха той да отработи негативните ефекти от тази промяна и да започне да обмисля вариантите, които го интересуваха за бъдещето. В резултат избра заедно със съдружник да стартира собствена строителна компания.

Известно време след като стартира фирмата, се обади отново. Няколко коучинг сесии му бяха нужни за да се справи с предизвикателствата в новата си роля на предприемач и работодател.

Днес, 6 години по-късно, бизнесът му върви добре (постигнал е мащаба, който си беше заложил като цел преди време) и той обмисля стратегията си за развитие. Понякога, когато прецени, че има нужда, провеждаме пунктуални сесии. Най-вече, за да вземе важни бизнес решения по-бързо или да обмисли необходима организационна промяна. Обръща се за коучинг към нас и за някои от мениджърите си или пък за проекти за цялостно организационно консултиране.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ