Вредното „Да“
В по-голямата част от зрелия си живот аз съм преследван от една основа дилема – да кажа „да“ или „не“. Винаги съм искал да вземам участие във възможно най-много различни преживявания. Както много хора днес, аз съм подвластен на т.нар „страх да не пропусна нещо“ (Fear of missing out – FOMO).
Нещата обаче започнаха постепенно да се променят в първата ми година като предприемач – период от моя живот, включващ вземането на изключително важни решения на база на критично мислене. Това е времето, когато изричането на думичката „да“ при всяка появила се възможност означаваше криеше риск от провал, който можеше да потопи целия ми бизнес.
През последните 14 години, прекарани в развитието на моята компания JotForm, аз се научих да отказвам предложения, които не отговарят на моите приоритети, и да фокусирам вниманието си върху проекти, които съответстват на визията ми за моята фирма. Когато запазите „Да-тата“ си за наистина важните неща, вие може да постигнете реален напредък.
За щастие има няколко начина човек да се научи да дава приоритет на важните за нещо неща и да не си губи времето с безполезни занимания. Ето три неща, които може да направите за целта:
Свикнете с това да се чувствате неудобно
Колкото повече свикнете с това да казвате думата „не“, толкова повече енергия ще си спестите за моментите, когато е добре да кажете „да“. Това е критично умение, което всеки предприемач трябва да култивира. Както обаче знаем, изричането на думичката „не“ може да ни накара да се чувстваме неудобно и дори неприятно.
Ще ви дам пример със собствената ми борба с чувството на дискомфорт. Наскоро моята компания пусна на пазара продукт, върху който работим от три години. Дебютът му през октомври беше като една голяма финиш линия,, която най-накрая успяхме да преминем. Пътят до този момент обаче не бе никак лесен. Решението да кажем „да“ на тази мечта преди три години означаваше затварянето на редица врати, криещи най-различни възможности. Макар че през това време аз не веднъж бяха изкушен да захвърля този проект и да кажа „да“ на друга възможност, в крайна сметка аз винаги се връщах при него, тъй като целта ми бе да създам фирма, с която да мога да се гордея. По тази причина аз трябваше да се науча да бъда търпелив и последователен и да свикна с чувството на неудобство.
Фокусирайте се върху най-важното
Ние често изпитваме трудност при определянето на „най-важните неща“ за нас. Предполагам не веднъж сте казвали „да“ на искане на ваш колега за пет минути от времето ви, които всъщност се превръщат в 30 или 60 минути. Със сигурност сте казвали „да“ на ненужни срещи и заседания. Ние често приемаме покани за участие в нещо, което няма нищо общо с нашите приоритети, само защото не искаме да го пропуснем (гореспоменатото FOMO).
„Поставянето на фокус върху важните неща не опира да постигането на повече резултати, а до постигането на правилните резултати.“, обяснява Грег Макиън в своята книга Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less. „Целта не е и да се правят по-малко неща. Целта е да инвестирате времето и енергията си по-възможно най-разумния начин, за да се представяте на възможно най-високо ниво в задачите, които имат съществено значение“, добавя той.
Бъдете оптимисти
Успехът на всеки лидер изисква упоритост, здрава работа, концентрация и начин на мислене, фокусиран върху растежа. Всичките тези фактори са подвластните на едно общо качество – оптимизма.
Самият аз съм непоколебим оптимист. Не се срамувам да призная, че дори когато шансовете за успех са нищожни, аз оставам уверен, че в крайна сметка нещата ще се получат.
Този мои оптимизъм ми позволява да казвам „не“ по-често, тъй като аз вярвам в собствените си способности и в идеята, че ако използвам времето си по правилния начин мога да постигна нещо велико. Като предприемач се научих, че що се касае до моя бизнес и до личния ми живот, „най-важните неща“ са онези, които отговарят на моите ценности.
По тази причина аз знам, че когато казвам „не“ създавам необходимото пространство за преследване на важни проекти, на които мога да отделя три, пет или десет години от моя живот.
....................
Айтекин Танк, основател на JotForm за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.