Най-добрият винаги е най-атакуван

Най-добрият винаги е най-атакуван

Кой е най-добрият четец – този на iPad или Kindle? Коя е най-добрата технология? Най-доброто разпределение? За повечето хора "да бъдеш най-добрият" е това, което означава този термин за конкуренцията. Всички се опитват да бъдат най-добрите. Ако искате да спечелите е абсолютно погрешно да се мисли за конкуренцията, казва Майкъл Портър, водещ авторитет по стратегия за компании и конкурентоспособност на нации и региони. В действителност, това е практика, която гарантира посредствени резултати. Първият проблем с конкуренцията е, че в по-голямата част от бизнеса просто няма такова нещо като "най-добрите."

Да сравним бизнеса с летище. Конкуренцията е много прозаично нещо, а също и целта да бъдем най-добри. Различните летища имат различни човешки потребности. Някои искат пътниците да пазаруват, докато чакат. Затова те не поставят удобни едалки в чакалните. Други се нуждаят от гъвкавост, за да избегнат дългите опашки. Трети, като в Близкия Изток например,- са известни с луксозния си дизайн.

Колко е добра идеята "да бъдеш най-добрия" в истинския смисъл на думата? Най-добрият хотел за един клиент не е най-добрият за друг. Най-добрите продажби за един клиент не са най-доброто за други. Същото е с най-добрия автомобил, с музеите. Никой няма най-добрият начин за насърчаване на екологичната устойчивост. И все пак, това е широка разпространена идея. Тя обаче е заслуга на много писатели, които са я издигнали в стремежа си да вдъхновят лидерите, като редовно ги надъхват с помощта на цветисти метафори от спорта и войната. Емоцията и драмата придават теза на бизнес конкуренцията, но тя е подвеждаща. По време на война може да има само един победител. Не е така в бизнес, където компании като Walmart могат да преуспяват и да съществуват едновременно с много други вериги от техния тип. В спорта има само една игра, с един набор от правила. Не е така в бизнеса, който е по-сложен и отворен. В рамките на една година индустрията може да има множество конкурси, а не само един.

Тук е проблемът: Когато всички съперници продължават да се конкурират да станат най-добрия те се намират в сблъсък. Така те са хванати в капана на една разрушителна конкуренция, от която никой не може да спечели. Рентабилността се влошава.

Вместо това, Майкъл Портър настоява за различен вид конкуренция: Състезавайте се да бъдете уникални, гласи тя, а не най-добри. Фокусирайте се върху нововъведенията, за да създадете висока стойност за избраните от вас клиенти, а не да имитирате съперниците си. Предоставете на клиентите реален избор и конкурентна цена.

Както не може да има най-добър певец или актьор, така не може да има най-добър бизнес. Всички те са уникални със своите предимства. Много малко от тях обаче съумяват да ги изтъкнат правилно.

Йоан Магрета за Harvard Business Review

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Борисов се срещна с Ердоган в Истанбул 
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
На днешната дата, 18 май. Международен ден на музеите