Дайте приоритет на социалните умения

Дайте приоритет на социалните умения

Преди пет години световният икономически публикува доклада „Бъдещето на работните места 2020”, който съдържаше прогнози за това кои ще бъдат най-ценните умения през съответната година. Авторите на доклада обаче нямаше как да знаят, че именно това ще бъде годината, в която светът ще бъде поставен на колене от глобална пандемията.

На фона на навлизането на все повече нови технологии в човешкото ежедневие, прогнозата на СИФ бе, че хората ще имат нужда от нови умения, за да смогват на промените в работната средата. Пандемията от COVID-19 доведе до мащабна загуба на работни места и само ускори нуждата от тези нови умения.

Освен уменията, свързани с мисловната дейност (креативност, критично мислене, решаване на сложни проблеми), докладът обръщаше специално внимание и нуждата конкретни позиции и дори професии, в които фокусът е върху социалните умения, като например емоционалната интелигентност и комуникационните способности.

Това не трябва да изненадва никой. През последните години емоционалната интелигентност се превърна във важен фактор, от който зависи успеха в бизнеса, като според някои експерти той е дори по-важен от техническите умения. Прочуване на CareerBuilder от 2011 г, в което са участвали повече от 2600 мениджъри и HR професионалисти, е установило, че 71% от анкетираните са давали по-голям приоритет на емоционалната интелигентност, отколкото на коефициента на интелигентност (IQ) на кандидатите за работа.

За да изградите култура, в която емоционалната интелигентност играе централна роля, трябва да поставите фокус върху социалните умения на вашите настоящи и бъдещи служители. Ето няколко неща, които да търсите в тези хора:

Търсете прозрачност

В днешно време прозрачността е изключително ценна. Понякога служителите имат склонността да крият тайни, да се самоизолират и да си слагат маски, за да не попадат в трудни ситуации или конфликти. Тези маски обаче крият тяхната истинска същност в предизвикателни ситауции, които изискват бързо мислене и предприемане на действия. Ако искате екипа ви да се представя на възможно най-високо ниво трябва да се уверите, че неговият състав ще бъде пълен с хора, които не се страхуват да бъдат себе си.

Търсете устойчивост и гъвкавост

В почти всяка компания и на почти всяка позиция приоритетите постоянно се променят. Като лидери вие искате да сте обкръжени от хора, които са гъвкави по време на промяна и които могат да се възползват от възможностите, откриващи се в периодите на преход. Хора, които могат навигират в непознати води и които имат устойчива психика. Те се придържат към фактите и оставят спекулациите на другите. Най-устойчивите хора могат да се възстановят дори след тежки падания, защото те знаят как и кога да казват „не“ и как да се фокусират върху собствените си цели, ценности и вярвания. Устойчивите хора не си позволяват да изпитват вина за неща, които няма нищо общо с тях и не са под техен контрол. Те знаят, че не могат, а и не трябва, да носят отговорност за действията на другите.

Търсете хора, които могат да управляват емоциите си

Когато говорим за самоконтрол в работата всичко опира до един въпрос: „Мога ли да управлявам емоциите и поведението си така, че те да но ми носят ползи, а не спънки?“.

„Разумните хора – тези, които могат да контролират емоциите си, са хората, които правят работното място справедливо и безопасно. При създадената от тях среда драмите са малко, а продуктивността е висока. Най-талантливите служители правят всичко по силите си, за да бъдат приети в подобна организация, и рядко напускат“, казва Dаниел Голман, психолог и автор на бестселъра „Емоционалната интелигентност“.

Търсете съпричастност

Емпатията е привлекателно качество, около което да се изграждат взаимоотношения в работата. То се е доказало като ключово двигател на продуктивност и креативност. Всеки екип, който демонстрира високи нива на съпричастност, трябва преди това да е изградил силни взаимовръзки, които водят до ефективно сътрудничество. Хората от този екип мислят за обстоятелствата, в които се намират колегите им, разбират техните проблеми и разочарования и знаят, че емоциите им са не по-малко истински от техните собствени. Това им помага да се поставят на тяхно място и да бъдат по-искрени един с друг.

....................

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ