Спасителни мерки срещу бърнаут

Спасителни мерки срещу бърнаут

Независимо дали става въпрос за развитието на професионалната ви кариера или за завършването на вашето образование, най-вероятно е имало моменти, в които сте ставали жертва на прегаряне. Може би сте изгубили вашата мотивация или стреса и напрежението от всичките задачи, с които сте се нагърбили, ви е оставил в не особено добро физическо и психическо състояние.

Проучване на Gallup, в което са участвали служители от различни сектори от общо 155 страни, е установило, че само 15% от служителите се чувстват ангажирани със своята работа.

Питате се какво общо има това с прегарянето? Ако служителите не се чувстват ангажирани с работата си, когато разполагат с нужните ресурси и съображения, за да изградят здравословен баланс между професионалния и личния си живот, има голяма вероятност те да прегорят до такава степен, че изобщо да не могат повече да вършат същата работа.

Повечето експерти в сферата определят прегарянето като умора, чувство на неудовлетвореност или апатия, които се дължат на продължителен стрес, претоварване или интензивна активност. Според Националната медицинска библиотека на САЩ, прегарянето и клиничната депресия имат сходни симптоми.

Като знам колко опасно всъщност може да бъде прегарянето, реших да съставя списък с няколко стратегии, които могат да помогнат за неговата превенция.

1. Следвайте строг график за почивки

Големият английски писател Чарлз Дикенс е следвал стриктни навици в своето писане. Той е започвал работа в 9 сутринта и е писал до 14 часа, след което се е разхождал 3 часа в английската провинция или по улиците на Лондон. Дикенс е казвал, че това му е помагало да разкаже своите истории и да визуализира сцените, които е искал да пресъздаде.

Направете списък с две до четири приоритетни задачи, които трябва да изпълните през деня, и фокусирайте цялото си внимание върху тях. След всеки 90 минути на усърдна работа си взимайте кратка почивка. Важно е да не се чувствате вина за това, че си почивате. Не е нужно да прекарвате 3 часа в разходка по улиците, но не пренебрегвайте почивката и презареждането - те са изключително важни стъпки в създаването на здравословен баланс между работата и живота.

2. Обърнете повече внимание на реакциите на тялото и ума

Това, което чувствате и начина, по който реагира вашето тяло, могат да ви покажат,  че в работата ви има нещо, което ви притеснява и ви кара да се чувствате неудобно. Първоначално може да пренебрегнете проблема и да го отпишете просто като стрес, но това само ще го влоши.

Позволете си да се фокусирате върху това, което се случвас вашето тяло, и ще може да се върнете в правилния път. Аз лично си записвам устни бележки на телефона, които ми помагат да се концентрирам върху приоритетите си. Всяка сутрин говоря за нещата, които се случват в моя живот. Когато за първи път започнах да го правя, осъзнах колко често използвам фразата „не мога“ и как това се отразява на моето психическо и дори физическо състояние. Тези ежедневни бележки ми помогнаха да правя по-добри решения и да разбера себе си по-добре.

3. Променете начина, по който говорите на себе си

Смятате ли, че вашите мисли и думите, които изговаряте, са положително заредени? Изследванията показват, че някои негативно заредени думи и фрази като „не“, „не мога да се справя“ и „не стигам до никъде“ карат мозъка да произвежда химикали, свързани със стреса. Всъщност, дори споменаването на думи като „прегаряне“ и „зает“ могат да имат негативен ефект върху вас.

Когато забележите, че имате негативни мисли, най-доброто решение е да ги последвате с нещо позитивно, което да промени посоката на вашата мисъл. Например, когато кажете „Не съм достатъчно умен/добър/силен за това“, последвайте с „но правя всичко по силите си, за да се справя се справя с него, стъпка по стъпка“. Това ви дава позитивен завършък, който променя цялата ви нагласа. Тази стратегия е още по-ефективна, ако можете да посочите специфични начини, по които да се справите с препятствието.

4. Създайте система за подкрепа

Ако заемате ръководна позиция, не пропускайте да награждавате вашите екипи за постигнатите цели. Планирайте време за почивка и позволете на вашите служители да работят по задачи, които са насочени към техните силни страни, задачи, които ще ги накарат да се чувстват по уверени. Създайте мрежа от хора, които се подкрепят взаимно.

Ако не сте на управленски пост, създайте мрежа от хора около себе си, предприемете нужните действия за да постигнете целите си и не забравяйте, че пътят, по който сте поели, зависи изцяло от вас. Каквито и да са обстоятелствата, вие избирате начина, по който да реагирате на тях.

5. Анализирайте ситуацията, в която се намирате

В много случаи прегарянето се дължи на липса на чувство за облекчение или надежда за бъдещето. Това са страшни мисли, които обаче могат да бъдат държани под контрол.

Да бъдеш зает не е лошо, но има тънка разлика между заетостта и претоварването. Прегаряне ви показва, че е време да спрете и да анализирате това, което се случва в живота ви.

Ако чувствате, че работата ви не придвижва кариерата ви напред и че не изпитвате никакво облекчение, значи е време да потърсите помощ или да разгледате вариантите за алтернативна кариера. В крайна сметка, вашето здраве е най-важният приоритет, които никога не трябва да се пренебрегва.

Джон Дискала, основател и изпълнителен директор JohnnyJet, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ